Gazdaság

Új jelzáloghitel megfelelési mutató: a bankok vizsgálják a lehetőségeket

Új jelzáloghitel megfelelési mutató: a bankok vizsgálják a lehetőségeket

2015. június 11., csütörtök
Új jelzáloghitel megfelelési mutató: a bankok vizsgálják a lehetőségeket

A kereskedelmi bankok még vizsgálják a jelzáloghitelekre vonatkozó új mutató bevezetésének hatását és a kínálkozó lehetőségeket. A jelzálogbankok az új szabályozásnak köszönhetően új partnerekre tehetnek szert, bővíthetik refinanszírozásukat.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2016. október 1-jétől bevezeti a Jelzáloghitel-finanszírozás Megfelelési Mutatót (JMM), amelynek minimális elvárt szintje 15 százalék lesz, azaz a jelzáloghiteleket legalább 15 százalékban hosszú lejáratú értékpapírokkal kell finanszírozni, amelyek főként jelzáloglevek formájában jelenhetnek meg. A jegybank ezt azzal magyarázza, hogy a deviza jelzáloghitelek forintosítását követően jelentősen megemelkedett a bankrendszerben a forint eszközök és források közötti lejárati eltérés. A forintra konvertálódó jelzáloghitelek túlnyomó többsége ugyanis 10 évnél hosszabb hátralévő futamidejű, miközben a bankrendszer forint forrásai - jellemzően betétek formájában - éven belüli lejáratúak. A JMM bevezetése csökkenti a lejárati idő eltéréséből eredő kockázatot. Az új szabályozás hatására az MNB előzetes becslése szerint mintegy 300 milliárd forintnyi új jelzáloglevél kibocsátása várható, amelyeket elsősorban intézményi befektetők, pénzügyi intézmények vásárolnak majd meg. Az MTI által megkérdezett bankok többsége még nem kívánt nyilatkozni arról, hogy az új szabályozás szerintük hogyan hat majd a lakossági jelzáloghitelek kamatára, és tervezik-e bank alapítását, vagy meglévő jelzálogbank refinanszírozását veszik-e majd igénybe. Az UniCredit Bank kifejtette: a JMM bevezetésének fő célja az éven túli lejáratú jelzáloghitelek forrásstruktúrájának közelítése a hitelek futamidejéhez. Ennek egyik következményeként a lakossági jelzáloghitelek kamata kiszámíthatóbb, stabilabb lesz, a fogyasztók kevésbé lesznek kitéve az esetleges piaci kamatingadozások kedvezőtlen hatásainak. Hozzátették, az UniCredit Bank rendelkezik jelzálogbankkal (UniCredit Jelzálogbank Zrt.), melynek egyszemélyes tulajdonosa. A két bank között természetesen intenzív refinanszírozási együttműködés zajlik, hiszen ez volt a jelzálogbank létrehozásának egyik gazdasági alapja. A jelzáloglevél-forrás jelentős arányt képvisel a magyarországi UniCredit-csoporton belüli refinanszírozásban. Az UniCredit Jelzálogbank emellett több partnerbankkal folytat refinanszírozási együttműködést. A partnerbanki refinanszírozások kialakulásának egyik fő mozgatórugója az volt, hogy az állami kamattámogatott lakáshitelek rendszere előírta a jelzáloglevél-források igénybevételét a saját jelzálogbankkal nem rendelkező kereskedelmi bankok számára is. A JMM bevezetése ebből a szempontból hasonló együttműködési lehetőségeket teremt, és az UniCredit Jelzálogbank a több mint tízéves refinanszírozási tapasztalattal felkészült új partnerbankok magas színvonalú kiszolgálására is - közölték. Az FHB Jelzálogbank árazását nem befolyásolja az új mutató bevezetése, mert eddig is ilyen hosszú forrásokból finanszírozta a hosszú hiteleket, piaci alapon, transzparens módon - tájékoztatta a bank az MTI-t. Ennek köszönhetően az FHB Bankcsoport már most jóval túlteljesíti azt a követelményt, hogy minimum 15 százalékban jelzáloglevélből származó forrásból finanszírozza jelzáloghiteleit. Az FHB hosszú évek óta refinanszírozási szolgáltatást nyújt a Magyarországon működő kereskedelmi bankoknak, amelyek ennek révén hozzájuthatnak a hosszabb lejáratú forrásokhoz; ez a hatékony, jól működő üzletág a bank régi és új banki partnereinek jelzáloghiteleit is refinanszírozhatja - hívták fel ők is a figyelmet. Az Erste jelenleg vizsgálja saját jelzálogbank alapításának lehetőségét - közölték, a CIB Bank, a Budapest Bank és az MKB sem kívánta kommentálni a kérdéseket, mert egyelőre az információk pontosítását várják, illetve elemzik a helyzetet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.