Hárommilliárd forintot költhet a Pécsi Tudományegyetem, a Debreceni Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, valamint a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Szegedi Biológiai Kutatóközpontja az élettudományi oktatás korszerűsítésére, képzőhelyeik nemzetközi versenyképességének erősítésére a következő másfél évben - közölte a pécsi egyetem pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint az együttműködés olyan szervezet- és képzésfejlesztési intézkedéseket foglal magában, amelyekkel a képzés alkalmazkodik a munkaerő-piaci igényekhez, a társadalmi és szakmai elvárásokhoz, továbbá elősegíti az orvosképzés nemzetközi piaci pozíciójának megerősödését. A száz százalékban európai uniós pályázati támogatásból finanszírozott projekt keretében képzési programot és tananyagokat állítanak össze, bővítik a képzési kínálatot, erősítik a kutatóhelyi gyakorlati képzést, megkönnyítik az átjárhatóságot az intézmények között, optimalizálják a kutatási tevékenységeket, kapacitásokat és a leendő munkaadókat is bevonják a hallgatók felkészítésébe. Az érintett felsőoktatási intézmények emellett erősítik regionális és nemzetközi kapcsolataikat, konferenciákat, fórumokat szerveznek, népszerűsítik az idegen nyelvű képzéseket, bővítik a külföldi hallgatóknak nyújtott szolgáltatásokat, támogatják a külföldiek képzésébe bekapcsolódó oktatók nyelvtudásának elmélyítését és a hátrányos helyzetű hallgatókat segítő mentori rendszer létrehozását is. A Pécsi Tudományegyetem kiemelte: az egészségipar fejlesztése meghatározó jelentőségű a versenyképesség és a nemzetgazdasági teljesítmény szempontjából. "A társadalom értékteremtő képességét döntően az emberi erőforrás állapota befolyásolja. Az egészség és a gazdaság kapcsolatát vizsgáló tanulmányok szerint az egészségi állapot javulása 30-40 százalékkal is hozzájárulhat a gazdasági növekedéshez" - írták. Hozzátették: az ország humán erőforrásának fenntartása és fejlesztése az egészségügytől és az oktatási rendszertől függ, e két terület összekapcsolódik az orvosi és egészségtudományi képzésben. Az elmúlt évtizedekben átalakult a gyógyítás környezete, ezen belül megváltoztak a betegellátás körülményei is, a jelenlegi orvos- és egészségtudományi képzésnek meg kell felelnie mind a társadalom, mind a szakma elvárásainak - hangsúlyozták. Az alapképzés keretében a hallgatókat fel kell készíteni arra a munkára, amely alkalmassá teszi őket az alapellátási csapat munkájában való magas szintű közreműködésre, kiemelten az egészségi állapotfelmérés elvégzésére - tették hozzá. Gazdasági elemzések kimutatták, hogy a magyar felsőoktatás egyetlen számottevő "exportágazata" jelenleg az egészségügyi képzések területe. Különösen az orvos-, fogorvos- és gyógyszerészképzésben vannak meg azok a lehetőségek, amelyek kiaknázásával a nemzetgazdaság jelentős többletbevételekhez juthat - áll a közleményben. Hozzáfűzték: a képzési színvonal növekedése nemcsak a külföldi hallgatók számának emelkedését, hanem a nemzetközi oktatási-kutatási kapcsolatok erősítését is eredményezheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.