Gazdaság

Domokos László: a rezsi nem politikai, hanem közgazdasági kérdés

Domokos László: a rezsi nem politikai, hanem közgazdasági kérdés

2014. január 7., kedd
Domokos László: a rezsi nem politikai, hanem közgazdasági kérdés

A rezsi nem politikai, hanem közgazdasági kérdés, a közszolgáltatást végző cégek méltányos árainak kiszámolása pedig a jól elszámolt önköltségen alapul – jelentette ki sajtótájékoztatóján Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke kedden Budapesten.

A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. ellenőrzésének eredményeit összegző tájékoztatón az ÁSZ elnöke elmondta: a lakosság érdeke, hogy átlátható árviszonyok legyenek a közszolgáltatásban. A most vizsgált FKF ZRT. jogilag betartotta a szabályokat, de az árképzés közgazdaságilag vitatott – fogalmazott

Domokos László

. Az ÁSZ ellenőrizte a szolgáltató cég vagyonát, különös tekintettel az amortizációra, vagyis a vagyonpótlás kérdésére. A megbízható árképzéshez, korrekt önköltségszámítás kell. Az számvevőszék az ellenőrzések nyomán javaslatokat fogalmazott meg Budapest főjegyzője és az FKF Zrt. vezérigazgatója felé is. A főjegyzőnek egyebek mellett azt javasolják, hogy intézkedjen a köztisztasági közszolgáltatás szintjéről és a kompenzációról szóló előterjesztések időben történő elkészítéséről, valamint mutassa be a választható közszolgáltatási szinteket, amelyek tartalmazzák a díjképzést, illetve a kompenzációt meghatározó tételeket. A közszolgáltatási beszámolót a Főpolgármesteri Hivatal ellenőrzése után terjesszék a közgyűlés elé - áll egy másik javaslatban. Az ÁSZ az FKF Zrt. vezérigazgatójának címzett javaslatai között szerepel - egyebek mellett - az is, hogy intézkedjen a kompenzációs elszámolást határidőn belüli benyújtásáról a fővárosi önkormányzat felé. A javaslatcsomag szerint a hulladékkezelési tevékenységgel kapcsolatban az elő- és utókalkulációnak, valamint a bizonylati rendnek is el kell készülnie. Az ÁSZ elnöke kérdésre válaszolva elmondta: nem tudják megítélni, hogy jó-e az FKF Zrt. árképzésének rendszere, mert ennek nincsenek meg a feltételei. További 10-20 vállalat ellenőrzése után tudnak összehasonlító elemzést készíteni, amely az év végére készülhet el – tette hozzá. Domokos László szerint a közszolgáltatást nyújtó cégeknél szét kell választani a megrendelői és a szolgáltatói funkciót, feladatokat. Ha pontos elszámoltathatóságot akarunk a közpénzekkel, akkor ezt a részterületet is vizsgálni kell - fogalmazott. Mint elmondta: az ÁSZ 2011 januárja óta van feljogosítva az önkormányzati és állami többségi tulajdonú cégek ellenőrzésére. A közszolgáltató cégek vizsgálatát a közlekedési vállalatoknál kezdték, ezt folytatták a hulladék- és közútkezelőknél és hamarosan az állami vízműveknél és a távhővállalatoknál is elkezdik az ellenőrzéseket. Az FKF Zrt.-nél végzett ellenőrzés részleteiről

Klinga László

ellenőrzésvezető adott tájékoztatást. Mint elmondta: a több mint 2 millió embert ellátó cég feladatai közé tartozik a települési szilárd hulladékkezelés és a közterületek tisztántartása. A közútkezelés 2011-ben kikerült a feladatai közül. Emlékeztetett rá, hogy az FKF Zrt. feletti tulajdonosi jogokat 2008 és 2010 között a fővárosi önkormányzat gazdasági bizottsága, 2011 decemberéig a közgyűlés, azóta pedig a BVK Holding gyakorolja. A vizsgálat során megállapították, hogy a számviteli politika keretében előírt szabályzatokat a bizonylati rend kivételével hatályba léptették. Az értékelési, selejtezési és leltározási szabályzatokat a szervezeti átalakításnak és a gazdasági vezérigazgató-helyettesi ágazat 2012. júliusi megszűnésének tekintetében viszont nem aktualizálták. A leltározási szabályzatban és a számviteli törvényben előírtak ellenére 2008 és 2011 között – az anyagok kivételével – mennyiségi leltározás nem volt. Az eszközök és források értékelési szabályzatában a közszolgáltatást el nem ismerő vevők tartozásaival kapcsolatos értékvesztés elszámolásának módját nem rögzítették. Az önköltség-számítási szabályzat hiányosságai miatt a 2008-2012. években az FKF adózott eredmény ágazati felosztása nem volt szabályszerű, átlátható és elszámoltatható. Az üzleti terv tartalmára és elfogadási rendjére szabályozással 2011-ig nem rendelkeztek, ezután ezt a BVK határozta meg. A terveket 2008 és 2011 között felülvizsgálat nélkül fogadta el a fővárosi önkormányzat, 2012-től ezt a BVK már elvégezte. A közgyűlés a köztisztasági és közútkezelési közszolgáltatások szintjéről és a kompenzációról a keretszerződésben maghatározott határidőn túl döntött. A köztisztasági feladatok ellátásához kapcsolódó díjképzést, illetve a kompenzációt meghatározó tételeket nem mutatták be. Az FKF Zrt. tulajdonában lévő eszközök értéke 2008 és 2010 között 8089 millió forinttal nőtt, 2012-re a közútágazat kiválása miatt 4536 millióval csökken Az FKF minden ellenőrzött évben nyereséges volt. A vállalat 2008 és 2012 között 150 belső ellenőrzést végzett. Az ÁSZ 2011-es javaslatait végrehajtották – tette hozzá. Klinga László kérdésre válaszolva elmondta: a cégnél az árképzés feltételeit szabályszerűen rögzítették, a kiszámolt díjtételeket elküldték a fővárosi önkormányzathoz, amelyet a tulajdonos elfogadott és ez alapján döntöttek évente a hulladékdíj emelésének mértékéről.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.