Továbbra is sok a jogsértés a termékbemutatókon, bár némi javulás tapasztalható a korábbi évekhez képest - ismerteti a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az összefoglaló jelentésében.
A fogyasztóvédők 180 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést 2012-ben február 20. és október 16. között, 117 esetben tártak fel valamilyen jogsértést, így a kifogásolási arány 65 százalékos volt a korábbi 76 százalékkal szemben. Az ellenőrzésről készült összefoglaló jelentés szerint a bemutatók 53 százalékán történt tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlat. A jogsértések halmozottan fordultak elő. Az előadásokon 201 olyan tájékoztatás hangzott el, amely alkalmas volt arra, hogy a jelenlévő hallgatóságot megtévessze az eladásra kínált termék tulajdonságai, egyéb jellemzői tekintetében. A területi felügyelőségekhez 368 fogyasztói panaszbeadvány érkezett a témavizsgálat lezárásáig. Ezek közül kiemelkedően magas volt azoknak a bejelentéseknek a száma, amelyekben arról tájékoztatták a hatóságot, hogy az értékesítővel szemben nem tudták érvényesíteni elállási jogukat. Pozitívumként értékelhető ugyanakkor, hogy agresszív kereskedelmi gyakorlatot nem tapasztaltak a felügyelőségek az árubemutatók ellenőrzésekor. Kedvezően értékelhető továbbá, hogy az árubemutatóra invitáló írásos dokumentumok 86 százalékánál a tájékoztatás megegyezett a termékbemutatón tapasztaltakkal. A témavizsgálat során egyetlen ajándékként átadott műszaki terméket vizsgáltak meg laboratóriumban, a termék áramütés-veszélyesnek bizonyult, ezért intézkedtek a forgalomból való kivonásáról. Az ellenőrzés során - tekintettel arra, hogy az ellenőrzöttek többsége kis- és középvállalkozás volt -, a felügyelőségek többnyire kötelezésre szóló határozatot adtak ki a szabálytalanságok miatt. Közigazgatási hatósági eljárásban 22 esetben szabtak ki bírságot 3,1 millió forint értékben. A vizsgálat során egy esetben szabálysértési eljárás indult, egyben pedig a felügyelőség az előadást tartó ellen a rendőrségen tett feljelentést. A területi felügyelőségek 8 esetben értesítették a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, a Gazdasági Versenyhivatalhoz és a területileg illetékes jegyzőhöz pedig 1-1 ügyet adtak át. Az ellenőrzés során kiderült az is, hogy az árubemutatókat szervező cégek újabb eszközökkel megnehezítik a hatóság részvételét a termékbemutatókon, illetve egyre kifinomultabb előadói technikákat - például burkolt utalásokat, fogalmak körülírását - alkalmaznak annak érdekében, hogy a megtévesztés látszatát elkerülve vegyék rá a jellemzően nyugdíjas korú hallgatóságot a vásárlásra. A hatóság szerint a jövőben is kiemelten fontos szerepe van az ellenőrzésnek ezen a területen, és szükségesnek látják a termékbemutatók jogi szabályozásának mielőbbi szigorítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.