Gazdaság

Kartelleztek a vasúti árufuvarozás piacán

Kartelleztek a vasúti árufuvarozás piacán

2012. május 8., kedd
Kartelleztek a vasúti árufuvarozás piacán

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a Győr-Sorpon-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV), a MÁV Magyar Államvasutak Zrt., és a Rail Cargo Hungaria Árufuvarozási Zrt. (RCH) a vasúti árufuvarozási piac felosztására, illetve az árufuvarozási díjak meghatározására vonatkozó megállapodásaikkal megsértették a magyar és az uniós versenyszabályokat, ezért a hatóság a három cégre összesen 1,250 milliárd forint bírságot szabott ki - közölte a GVH kedden.

A GVH GYSEV-re 300 millió, a MÁV-ra 100 millió, a Rail Cargo Hungaria Zrt.-re 850 millió forint bírságot szabott ki. Az összeg meghatározása során az egyes vállalkozások által a jogsértéssel érintett időszakban elért, vasúti árufuvarozási tevékenységből származó nettó árbevételből indult ki a hivatal. Emlékeztetnek rá, hogy Magyarországon 2004. május 1-jén vált nyitottá a vasúti árufuvarozási piac. A korábbi, versenyt nélkülöző rendszerben vasúti árufuvarozási tevékenységet a MÁV, illetve a GySEV végzett (végezhetett) oly módon, hogy az egyes vasúttársaságok által üzemeltetett pályahálózat egyben a két társaság szolgáltatási területének határait is kijelölte. Ebben az úgynevezett egységes vasút modelljére épülő rendszerben a vasúttársaságok saját hálózatuk határain belül fuvarozhatták a feladott küldeményeket, amennyiben pedig a fuvaroztató által megadott fuvarozási útvonal túlnyúlt az adott vasút hálózatán (és ily módon "hagyományos" szolgáltatási területén), a vasúttársaság az infrastruktúra határpontra érve átadta a küldeményt a másik vasúttársaságnak, amely továbbfuvarozta azt saját pályahálózatán. A liberalizáció megteremtette annak lehetőségét, hogy a vasúti piacon versenyviszonyok alakuljanak ki, és ezeknek köszönhetően a vasúti szolgáltatás hatékonyabbá, versenyképesebbé váljon, árai csökkenjenek. A GVH azt tapasztalta, hogy néhány kisebb vállalkozás (magánvasutak) be is lépett a piacra, a GYSEV és a MÁV ugyanakkor – amelyek ügyfélkapcsolataik révén egymás legérdemibb versenytársaivá válhattak volna – tartózkodtak attól, hogy árversenyt támasszanak egymásnak, vagy a másik "hagyományos" területeit támadják. A GVH eljárása során megállapította, hogy az RCH és a GYSEV között 2006. január 1. és 2009. május 25. között a magyar vasúti árufuvarozási piac egymás közötti, területi alapú felosztására vonatkozó megállapodás volt érvényben. A vállalkozások megállapodása a vasúti piacnyitást megelőző időszakban kialakult helyzet fenntartását célozta. Az RCH és a GYSEV egymás hagyományos szolgáltatási területeinek "tiszteletben tartásában" állapodott meg. Megállapodásával a magyar vasúti árufuvarozás két legjelentősebb szereplője osztotta fel egymás között a piacot, versenykorlátozó együttműködéssel - fogalmaz a GVH. A versenyhivatal azt is megállapította, hogy a piacnyitást követően – elvileg – egymás közvetlen versenytársaivá váló vasúttársaságok egységes vasúti árudíjszabást állapítottak meg, ami versenykorlátozó ármegállapodásnak minősül. A megállapodás a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszakban a MÁV és a GYSEV, majd a 2006. január 1. és 2007. július 17. közötti időszakban a MÁV Árufuvarozási Üzletágának önállóvá válásával megalakult RCH (amelynek 2010. március 1-jéig hatályos elnevezése MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. volt) és a GYSEV között állt fenn. Az egységes árak meghatározása alkalmas a verseny korlátozására, mivel a vállalkozások számára kölcsönösen csökkenti az egyébként versenykörülmények között meglévő "piaci" bizonytalanságot a másik árazására vonatkozóan. Ugyan a vasúttársaságok által nyújtott kedvezmények folytán több esetben nem a díjszabás szerinti árak érvényesültek a gyakorlatban, a díjszabás így is közös kiindulópontként szolgált a két közeli versenytárs számára az árazásban - áll a GVH közleményében.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.