Gazdaság

Egyre többen az olcsó pékárut veszik

Egyre többen az olcsó pékárut veszik

2011. december 7., szerda
Egyre többen az olcsó pékárut veszik

Átrendeződik a magyarországi sütőipari piac: a lakosság egyre nagyobb része keresi az olcsóbb pékárut, miközben szűkül azok köre, akik a középkategóriás, illetve a prémiumtermékeket meg tudják fizetni - mondta Kurdi András, a Magyar Pékszövetség elnöke szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Egyidejűleg jelezte, hogy a liszt árát kivéve a költségek emelkednek, emiatt várhatóan nőni fognak a sütőipari termékek árai is. A mértékről azonban a Gazdasági Versenyhivatal intenciói miatt nem beszélt, hogy elkerülje a kartellgyanút. A szövetség adatai szerint az idén a magyar sütőipari vállalkozások összes árbevétele elérte a 125 milliárd forintot mintegy 6,5 százalékkal emelkedett átlagosan a múlt évhez viszonyítva. Magyarországon egy ember évente a pékszövetség adatai szerint mintegy 73 kilogramm kenyeret fogyaszt, és 13 kilogramm a péksütemény mennyisége éves szintre vetítve fejenként. A sütőipar termékszerkezetét tekintve a fehér és félbarna kenyér teszi ki a forgalom 63-67 százalékát, a házi jellegű kenyér a 18-22 százalékát, míg az egyéb kenyérféleségek, például a rozs- vagy a tartós kenyér 18 százalék. Jelenleg Magyarországon valamivel több mint ezer magyar tulajdonú sütőipari vállalkozás működik, míg az utóbbi 2-3 évben elszaporodtak az országban az albán pékségek, amelyeket általában családi vállalkozások. Ezek száma a becslések szerint megközelítheti a 300-at. Ezek a vállalkozások nagy konkurenciát jelentenek a magyar pékségek számára, mivel gyakran olcsóbban állítják elő a termékeket, mint a magyar cégek.

Kurdi András

szerint felvetődik, hogy ezek a vállalkozások azzal jutnak piaci előnyhöz, hogy esetleg nem tartják be a munkaügyi és munkavédelmi előírásokat. Ezért a szövetség kezdeményezte ezeknek a cégeknek az átfogó felülvizsgálatát. A pékszövetség elnöke szerint az albán pékségek olyan kihívást jelentenek a magyar sütőipar számára, mint korábban a multinacionális élelmiszerláncok pékségei jelentettek. A pékszövetségnek jelenleg mintegy 370-380 tagja van. Ezek a vállalkozások adják a magyar sütőipari kapacitások 60-65 százalékát. Kérdésre válaszolva az elnök elmondta: a fehér kenyér fogyasztói ára az országban térségtől függően 160-330 forint között mozog kilogrammonként, de a nagy áruházláncokban akár 129 forintos kilónkénti áron is kapható. Ez utóbbi azért lehetséges Kurdi András szerint, mivel ezek a láncok úgynevezett szűkített önköltséggel számolják az árat.

Werli József

,a szövetség szakmai főtitkára arról szólt, hogy a kenyér költségösszetétele nem változott, azaz a kenyér árának mintegy 30 százalékát teszi ki az anyagköltség, további harmadát a bérköltség, az egyéb költségek - például az energia és a szállítás - szintén a harmadát adják az árnak. A liszt ára jelenleg 72-82 forint között mozog kilogrammonként. A múlt évben még 42-52 forint volt, bár volt olyan időszak is, amikor 105-115 forint között mozgott az alapanyag ára kilónként.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.