Gazdaság

Magyarország a régió designközpontja lehet

Magyarország a régió designközpontja lehet

2011. október 16., vasárnap
Magyarország a régió designközpontja lehet

Magyarország a régió designközpontja lehet, ha a magyar kis- és közepes vállalkozások a design szerepét felismerve, sikeresen használják fel az Európai Unió különböző, innovációhoz kötődő programjai keretében rendelkezésre álló több száz milliárd forint forrást - mondta Lakó Sándor, a nemrég tartott design és innováció konferencia főszervezője az MTI-nek.

Lakó Sándor

hangsúlyozta, az Európai Unió (EU) jelenleg a 7-es keretprogramon belül négy vállalati innovációhoz is kötődő programot tart fenn, amelyek együttes költségvetése mintegy 43 milliárd euró, azaz mintegy 12.000 milliárd forint. Ennek nagy része a tervezés, a kreatív ipar, s így a design számára hozzáférhető. Emlékeztetett: tavasszal döntés született Brüsszelben arról is, hogy megalakul a folyamatokat koordináló Európai Design Leadership Tanács. A szakértő szerint egymilliárd euró sikeres lehívása komoly eredmény lenne Magyarország számára. A mai modern világ leginkább értékteremtő, a legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező, a válságnak a legkevésbé kitett szektora a kreatív, tudást intenzíven használó gazdaság - hangsúlyozta Lakó Sándor, hozzáfűzve, hogy bár Európa számos tekintetben veszít globális jelentőségéből, a design és a kreatív ipar területén jelentős kulturális tartalékai révén versenyképessége, piacvezető szerepe biztosítható. A cél nem a termékeken megjelenő esztétikai többlet, hanem az egyszerűbb termékhasználat, a polgárbarát technológiák és az olcsóbb hozzáférés biztosítása - emelte ki. Egy korábbi európai uniós kutatási jelentésre hivatkozva kifejtette: azok a vállalkozások, amelyek többet költenek designra, mérhetően több profitot termelnek és gyorsabban növekednek, mint azok, akik erre nem fektetnek ekkora hangsúlyt. Ugyanebbe az irányba mutat az EU azon törekvése is, hogy a designt az európai innovációs politika integráns részévé tegye. Lakó Sándor szerint Közép-Kelet-Európa, ezen belül Magyarország számára adott a lehetőség, a tudás arra, hogy a térség mágnesként vonzza a kreatív, kulturális ipart. A szakértő szerint lassan felnő az a korosztály, mely igényszintjét már nem a szocialista ipar eredményeihez igazítja, a funkcionalitás mellett egyre többet vár el a tárgyaktól és a multimédiás tartalmaktól. A kérdés az, hogy ezt az igényt belföldi erőforrásokat hasznosítva, magyar vállalkozások szellemi tőkéjét felhasználva és gazdasági erejét növelve kívánjuk-e kielégíteni, vagy átengedjük a terepet a külföldről érkező késztermékeknek - vélekedett a szakértő. Az októberi design és innováció konferencia arra hívta fel a figyelmet, hogy a Magyarországon hiányzó design-stratégia megalkotásával nem lehet tovább várni: az iparágnak nemzeti szintű programra vagy ajánlásra van szüksége. Az Új Széchenyi Terv csírájában tartalmaz utalásokat, ám a piaci szereplők és az innovációt kutató akadémiai szféra képviselői számára csak önszerveződés révén látszik a siker: a piacnak és a tudománynak együtt kell letennie egy átfogó stratégiát a politika asztalára - vélekedik Lakó Sándor.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.