Gazdaság

Megkezdődött a Honvéd téri parkolóház műszaki átadása + FOTÓK

Megkezdődött a Honvéd téri parkolóház műszaki átadása + FOTÓK

2011. január 4., kedd
Megkezdődött a Honvéd téri parkolóház műszaki átadása + FOTÓK
Megkezdődött a Honvéd téri parkolóház, valamint a hozzá tartozó társasházi lakások és üzletek műszaki átadása, már csak a befejező munkálatok vannak hátra az épületen. A több mint 30 évig üresen álló, közel 2000 négyzetméteres telket az egyetemtől ingatlancserével szerezte meg a város, majd néhányszor meghirdette eladásra. Végül a Grundagend Kft. ajánlata bizonyult a legvonzóbbnak, meg is szerezték a placcot 104,2 millióért azzal a kikötéssel, hogy frekventált helyen található ingatlanról lévén szó, a beruházót egy 150 autó befogadására alkalmas, közcélú parkolóhely kialakítására is kötelezték. Szerencsés Gyula építészmérnökként a Grundagend Kft. megbízása alapján a műszaki ellenőr feladatait látja el az építkezésen. Elmondása szerint a karácsony előttre kitűzött időpontban a generálkivitelező, a budapesti székhelyű Újlaki Építő Kft. elvégezte a munkát, így a műszaki átadás megkezdődött. A háromszintes épület műszaki állapota elérte a szerződésben rögzített követelményt, így gyakorlatilag már csak a befejező munkálatok hiányoznak. A város előírásai szerint a környezet teljes körű befejezése nem képezi a kivitelezői szerződés tartalmát, ezenkívül hátra van még a lakások használatba vételéhez szükséges szakipari, épületgépészeti és egyéb munkálatok elvégzése is. Az összes garázs felülete járható, a bejárások alkalmával most az apró hiányosságokat írják össze, a szakhatóságok által rögzített feladatokra koncentrálnak, hogy mielőbb megkezdődhessen a használatba vételi eljárás. Az épület szerkezetkész állapotához a felvett hibajegyzék alapján elvégzik a javításokat, és 1 hónapon belül átadják az épületet a megrendelőnek. Csupán a lakások befejező munkálatait végző alvállalkozók maradnak az építkezésen, akik már a tulajdonosok megbízása alapján dolgoznak tovább.

A parkolóház magánberuházás

Bozsó István, az ingatlan résztulajdonosa arról beszélt, hogy teljes egészében magánberuházásról van szó. Konkrét bekerülési összeget nem mondott, de az előzetes számítások 1,2 milliárd forintról szóltak, a beruházás költségei azonban csak magasabbak lehetnek. Az Országos Településrendezési és Építési Követelmények előírása szerint 150 parkoló épül, plusz 72 a társasház lakói, valamint az üzletek bérlői számára. Az épületben 35 különböző nagyságú (41-110 négyzetméterig) szerkezetkész, egyedi fűtéses lakásból több mint 20 elkelt, a legkapósabbak az épület legmagasabb szintjére tervezett, legjobb kilátással és tetőkerttel rendelkező, luxust és maximális kényelmet biztosító Penthouse-lakások voltak. Eleinte nehezen haladt az értékesítés – a válság nyilván éreztette hatását - több cég is bedőlt, de az emberek bizalma visszatért, amikor látták, hogy az építkezés rendületlenül halad tovább. Az érdeklődés is egyre nőtt. Bozsó úrtól megtudtuk, a 24 órás nyitva tartása üzemelő parkoló fizetős lesz, de mindenképpen kevesebbet kell fizetni érte, mint az utcai parkolásért. A tarifa jelenleg kidolgozás alatt áll, ezért nem közölt a tulajdonos konkrét számokat. Azt viszont nem győzte hangsúlyozni, mindenkinek csak annyit kell csak fizetnie, amennyit valójában parkolt, tehát csak a parkolóházban töltött időt számolják fel. Autószállító liftet nem terveznek, mert – mint kiderült – azt nem túlságosan szeretik az autósok. Az üzlethelyiségek 90 százaléka gazdára talált. Az épület és a parkoló biztonságáról kiépített, zárt kamerarendszer gondoskodik.

Akik hátráltatták az építkezést

Az építkezés bonyodalmairól és a munkálatokat állandó feljelentgetésekkel hátráltató környékbeli lakókról már Tarján Péter, az Újlaki Építő Kft. projektvezető építészmérnöke beszélt. Elmondta, 2009. október 29-én vonultak fel, s tulajdonképpen nem egészen 14 hónap alatt végezték el a szerződésben vállalt munkát. Akadt két „barátjuk”, akik rendszeresen feljelentették őket a hatóságoknál. „Többször voltam kihallgatáson, a létező összes hatóságot és felügyelő szervet ránk hívták, munkám során ilyennel még nem találkoztam” – meséli most már derűsen Tarján úr - „kameráztak, fényképeztek bennünket a lakók, s zajra hivatkozva, este 8-9-kor már kihívták ránk a rendőrséget, holott hivatalosan 10-ig dolgozhattunk volna.” Amikor augusztus környékén a feljelentgetők is látták, hogy az ingatlan el fog készülni, felhagytak kisded játékaikkal. Csak hát erre Tarján úr idegrendszere is ráment. A másik dolog, ami lényegesen nehezítette a haladást, a tervezőkkel való folyamatos harc volt. A projektvezető szerint - sajnos - Magyarországra jellemző, hogy többnyire idő- és pénzhiány miatt rendre olyan tervek készülnek, amelyek nem alkalmasak arra, hogy házat építsenek belőlük. A kivitelező kelepcébe kerül, meg kell építenie azt, ami le van ugyan rajzolva, de a valóságban nem mindig kivitelezhető. A megrendelő, mint hallottuk, korrekt volt, tisztességesen fizetett, így az alvállalkozóknak sem kell kilincselniük, a pénzük után futkosniuk, mint a Szegeden zajló nagyberuházások legtöbbje esetében tapasztaltuk. László István, az Újlaki Építő Kft. egyik ügyvezetője még elárulta, hogy 2 nagyobb alvállalkozóval dolgoztattak, a befejező munkálatok 70 százalékát pedig helyi vagy Szeged környéki vállalkozásokra bízták. Az ügyvezető úr még elmondta, folyamatban van a társasház-alapítás, ugyanis ha valaki hitelre veszi a lakást, csak akkor kap kölcsönt, ha külön helyrajzi száma van a lakásnak. A generálkivitelező érdeke azt diktálja, hogy a szerkezetkész lakások és a parkoló beléptető-rendszer is mihamarabb elkészüljön, lehetőleg február végén. Ha ez meglesz, hátra van a munka talán unalmasabb és macerásabb része, a különböző papírok, kérelmek, engedélyek, nyilatkozatok beszerzése.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.