Gazdaság

A fogyasztóvédelem társadalmasítása

A fogyasztóvédelem társadalmasítása

2009. május 15., péntek
A fogyasztóvédelem társadalmasítása
fogyasztoved
A három szegedi egyesülete konzorciumban 80 millió forintot nyert uniós pályázaton. A projekt célja többek között fogyasztóvédelmi kommunikációs modellrendszer létrehozása a régióban. A pályázat nyitó konferenciáját csütörtökön rendezték Szegeden.

A szegedi székhelyű Dél-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Szó-tér Kommunikációs Egyesület és a Dél-alföldi Teleházak konzorciumot alkotva 80 millió forintot nyertek uniós pályázaton. A „Mindennapi fogyasztóvédelem a Dél-alföldön – falvaktól a városokig” projekt nyitó konferenciáját csütörtökön rendezték a Megyeházán Szegeden. A pályázat célja olyan kommunikációs modellrendszer létrehozása a három megye – Csongrád, Bács-Kiskun és Békés – lakói számára, amelynek segítségével gondolkodóbbá, fogyasztói magatartásukban tudatosabbá válnak az élet valamennyi területén. „A fogyasztói kiszolgáltatottság felszámolására a megoldást a minisztérium a fogyasztóvédelem társadalmasításában látja” – hangsúlyozta a konferencián

Horváth Sándor

, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztályának főosztályvezető-helyettese. Hozzátette: a fogyasztóvédelem társadalmasítása a társadalom önvédelmének a megerősítését jelenti, amely a minisztérium reményei szerint hosszú távon eredményezni fogja a tudatos fogyasztói magatartás megerősödését, a fogyasztói kiszolgáltatottság csökkenését és a civil szektor szerepének a megerősítését. „Az utolsó néhány évben már nem megtűrt, akadékoskodó civil szervezetként tekintenek ránk a gazdálkodó szervezetek, hanem partnerként fogadnak el bennünket. A fogyasztóvédelmi hatósággal együttműködve a régió három megye székhelyén működő tanácsadó iroda hálózatunk a regionális civil fogyasztóvédelmet reprezentálja. Munkatársaim a hatóságot képviselő felügyelőkkel partnerként tudnak egy-egy problémás dolgot megoldani” – mondta

Varga József

, a Dél-alföldi regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Szeretnék, ha Békéscsabán, Kecskeméten és Szegeden irodáikhoz elektronikus úton bekapcsolhatnánk a legkisebb településeket és kistérségeket, ebben partnerük, a Dél-alföldi Teleház vállalta az úttörő szerepet. Terveik szerint a régióban legalább 70 elérhetőségi ponttal szeretnének rendelkezni. Céljuk, hogy ne kelljen a kistelepülésen élő fogyasztóknak lakóhelyükről elmozdulni, ha vásárlásaikban vagy szolgáltatás igénybevételekor gondjaik, problémáik adódnak. Felkereshetik a helység többnyire kultúrházakban vagy könyvtárak mellett működő TELEHÁZ pontokat, és onnan elérhetik a megyeközpontban működő tanácsadó irodákat. „Évről-évre csökken az általunk feltárt egészségre, életre veszélyes termékek száma Magyarországon. Ez a hatóságunk magas szintű tevékenységének az eredménye. Míg három évvel ezelőtt 300 fajta terméket tiltottunk be a hazai forgalmazásból, addig tavaly 195-öt. A veszélyes termékek fajtáinak összetétele nem változik, fele gyermekeinket érinti. Nagy számban található ezek között gyermekjáték” – jelentette ki

Wittich Tamás

, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója. A kommunikációt irányító Szó-tér egyesület kéthetente megjelenő adással jelentkezik a Telin Tv hálózatán. A Vegyed-e műsor többek között fogyasztóvédelmi problémák megoldásával foglalkozik. „Sok esetben a kereskedők keresnek meg bennünket az iránt érdeklődve, hogy melyek azok a jog szabályi rendelkezések, amelyek betartására oda kell figyelniük. Ezt nagyon fontosnak tartom, üdvözlöm, hogy a hatóságunkat partnerként kezelik. Nem az a célunk, hogy büntessünk! Azt szeretnénk, hogy azok a fogyasztóvédelmi rendelkezések, amelyek a fogyasztók érdekeit védik, érvényesüljenek és betartsák azokat. Soha nem dolgoztunk bírságterv szerint. Nem elsődleges a szankcionálás. A régiónk arról híres, hogy először kötelezésre szóló határozatot adunk ki. A hiányosság felszámolására határidőt szabunk meg” – magyarázta a stratégiát Horváth Zsuzsanna, az NFH Dél-alföldi Regionális Felügyelősége igazgatója. Mindazonáltal törvény biztosítja, hogy a fogyasztóvédelmi bírság bevételének 30 százalékát a fogyasztóvédelmi civil szervezetek megkapják. Másrészt a hazai nemzeti fejlesztési terv részeként a fogyasztóvédelmi konstrukció szintén milliárdos nagyságrendben biztosít támogatást a fogyasztóvédelmi civileknek. Ennek köszönhetően a tavalyi 260 millió forinthoz képest, idén egymilliárd forint támogatást kapnak a fogyasztóvédelmi civilszervezetek.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.