Gazdaság

Gépjárműbontók Világtalálkozója

Gépjárműbontók Világtalálkozója

2008. május 26., hétfő
Gépjárműbontók Világtalálkozója

A Gépjárműbontók Világtalálkozóját 2008-ban először rendezték meg Magyarországon. A múlt heti szegedi konferenciára az EU-tagállamokon kívül az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Japánból és más országokból érkeztek szakmai szervezetek képviselői. A tanácskozás fő témája az autók újrahasznosítása, a balesetek megelőzése, és a gépjárműbűnözés visszaszorítása volt. A Gépjárműbontok Országos Egyesülete hamarosan átfogó javaslatot készít elő a roncsautók forgalomból való ellenőrzött kivonásának megkönnyítésére.

A világtalálkozó szervezője, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE), ügyvezetője,

Rusznák András

elmondta: a gazdag programban a tanácskozást és fórumot, gyakorlati bemutató, és szakmai kiállítás egyaránt színesítette. A Roncsból új autó nemzetközi konferencia lényegében azt az EU-elvárást járta körül, amely szerint néhány éven belül 95 százalékban kellene újrahasznosítani a roncsautókat – mindehhez azonban szabályozott és legális keretek szükségesek, mert minden más megoldás csak a gépjárműbűnözést növeli. Az új szabályozás által a bontott alkatrészek áramlása ellenőrzötten történne, a hulladék kezelése pedig a mainál sokkal hatékonyabb lenne. A téma fontosságát jól jelzi egyetlen szám: az illegális – bontott – alkatrészkereskedelem évente Magyarországon kb 60 milliárd forintos kárt okoz. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az európai országokban ott működik a roncsautók begyűjtése, kezelése, hasznosítása a vonatkozó EU-s direktíváknak megfelelően, ahol a rendszer jogi háttere ellentmondások és kiskapuk nélkül tisztázott, a folyamatokat jól átgondolt módon felépített, zárt informatikai rendszerre alapozták, illetve ahol a roncsok regisztrált bontó-/hulladékkezelőknek történő átadását valamilyen anyagi ösztönzőhöz (termékdíj/betétdíj) kötik. A GOE felajánlotta a kormány jelenlevő képviselőinek, hogy kidolgoz egy olyan egyablakos ügyintézést lehetővé tevő rendszert, amelynek végpontját a regisztrált átvevők, bontók és a hulladékkezelők jelentenék. Az utolsó üzembentartónak egyetlen dolga az lenne, hogy autóroncsát az arra kijelölt regisztrált pontokra eljuttassa. A forgalomból történő végleges kivonás, az adó- és biztosításfizetési kötelezettség megszüntetése pedig ekkortól automatikusan – az ügyfél további utánajárása nélkül – megtörténne. Az így kialakított rendszer jelentős adminisztratív tehercsökkentéssel járna, ezáltal növekvő ügyfél elégedettséget, átláthatóbb, tisztább, egyszerűbben ellenőrizhető folyamatokat eredményezne. Mindezen túl megszüntethető lenne az a jogsértő állapot, amelyben – az érvényben lévő EU direktívával szemben – az állam még mindig illetékekkel terheli mind a folyamatot kísérő bontási-átvételi igazolást, mind a forgalomból történő végleges kivonást, holott - az utolsó járműtulajdonos számára - már 2007. január 1-jétől ingyenesen kellene biztosítani roncsautó leadását.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.