Ez egy 114 éves rejtély: mi történt az Al-Duna vidékéről érkező nemzetközi gyorssal azon a régi tavaszi napon? Sokáig keresték az okokat, semmire se mentek. Talán egy szétpattant lánc miatt az étkezőkocsi a szomszéd sínpárra „átszökkent”. De ez sem biztos.
A vonat éjfél után 2 órakor lépi át Orsovánál az országhatárt. Vámvizsgálat. A szerkocsi még vizet vesz fel. Aztán tovább Temesvárra, ott mozdonycsere. Reggel lesz, mire a szerelvény Szegedre ér. A leszállók helyére újak jönnek, egyiküknél Szegedi Napló, rajta a dátum: 1907. április 12. A kalauz sípol, a forgalmi tiszt jelt ad, a vonat meglódul. Az utasok közt a brit arisztokrata, Lord Nourrey Romániából Londonba tart, Mousson mérnök Zürichbe, egy olasz színtársulat tagjai szintén. A román főrang, Palonsku gróf a feleségével utazik, aztán egymagában az oláh huszárkapitány, meg a craiovai medikus, Volszin Demeter, és Jerney Zoltánné polgárasszony. Nem sejthetik: valakiknek ez a legutolsó útja.
A vonat Dorozsmához közelít. Egy utas az étkezőkocsiba tér be. Enne valamit, de a főpincér közli, ahhoz korai az idő, így vesz egy sört, s visszaindul a helyére. Hihetetlen szerencséjére! Mert mögötte az étkezőkocsi nagy robajjal megemelkedik, jobbra dől, az oldala leszakad. Az utána kapcsolt hálókocsit a mellékvágányon álló salakos vagon tarolja le. A Bécsbe készülő román szenátor, Olteanu és felesége épp a becsapódási pontnál ülnek. Esélyük sincs a túlélésre. Azonnal kiszenved a hálókocsi kalauza is. Mindenfelé sikoltozó emberek. Teljes a káosz.
Korábban a dorozsmai állomáson tolatás zajlott. Két, salakkal teli nyitott vagont az átmenő vágányról a mellékvágányra tereltek. És épp a salakos vagonok okozzák majd a legnagyobb bajt: a favázas kocsikat ezek tarolják le. De hogyan ugrattak át a favázasok a szomszédos sínre? Rejtély. Megtörténik a tragédia, s utána zűrzavar, jajkiáltás, sebesültek. A városháza tornyában posztoló tűzőr a rettenetes robajt hallva telefonon riasztja a kórházat. A dorozsmai vasutasok megkezdik a mentést. A Vasárnapi Újság megszólaltat egy túlélőt. „Amilyen szépen el tudja képzelni az ember, hogy miként lenne hős és életmentő veszedelmekben, olyan szépen füstbe megy minden ilyenkor, még a közvetlen veszély elmúlta után is. Első perczekben alig mert valaki még a roncsok között jajveszékelő utasoknak segítségére is menni.” Egy orvos az utasok közül, maga is megsérült, a túlélőket ápolja. Szegedről mentővonat érkezik, doktorokkal. Harminc sebesültet megmentenek. De négy embernek már késői a segítség.
„Rémes látvány tárult elém – így a szemtanú. – Balra az állomás felé egy alaktalan romhalmaz, amelyből jajgató hangok, nyöszörgések, hörgések hallatszottak. … Sebesültek vánszorogtak elő, akik nem találtak segítséget. És akinek szerencsére baja nem esett, még az sem tért jó ideig magához.”
Amit tudhatunk: a dorozsmai állomáshoz közelítve a mozdonyvezető előírás szerint fékezett. Érzett egy rántást. Aztán a váltónál nagyot rázkódott a mozdony. A vezető a légfékhez nyúlt, de abban már nem volt erő. Ebből tudta, hogy a vonat szétszakadt. Már semmit sem tehetett. A salakos vagon pedig szedte áldozatait – dióhéjként törte darabokra a favázas kocsikat. Minden idők legnagyobb környékbeli vonatkatasztrófája volt. Az okokra sosem derült fény.
A képek forrása: Hornyák Sándor János, Vasárnapi Újság 1907
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.