Egyház

Hiszek! – a magam módján…

Hiszek! – a magam módján…

2011. augusztus 31., szerda
Hiszek! – a magam módján…

„Keresztény vagyok, de nem hiszek a feltámadásban.” „Hiszek Jézusban, járok jógázni, és elfogadom a reinkarnációt is.” „Pozitív energiákért imádkozom.” Ha ilyen, vagy hasonló mondatokkal találkozott már a kedves Olvasó, vagy maga is így vélekedik, akkor tudja, mi az a szinkretizmus, vagy brikolázs vallásosság.

A szinkretizmus egyáltalán nem új jelenség, de sem a keresztény egyházak, sem a nagy világvallások nem fogadják el. Ekkor ugyanis az ember a legkényelmesebb utat választja: különféle hitvilágok elemeiből összerak, összemos, összekever magának egy vallást, amely megerősíti vélekedéseit és elnyomja félelmeit. Egy kis kereszténység, egy kis buddhizmus, plusz-mínusz jóga, felrázva, nem keverve…

Akik nem csak keresnek

Az isteni igazság magvai

A kereszténység más vallások felé megnyilvánuló tiszteletének más oka is van. A 2-3. századi egyházatyák beszélnek az isteni Logosz magvairól (logoi spermatikoi), vagyis az isteni bölcsesség csíráiról. Eszerint Isten elültette a különböző vallásokba és filozófiákba is, azért, mert Isten minden embert szeret, és mindenkit üdvözíteni akar. Ezen igazságmagvak alapján tudnak a keresztény egyházak egy tiszteletteljes párbeszédet folytatni más vallásokkal. Az emberiség létét érintő legfontosabb kérdésekben pedig készséggel működnek együtt a legkülönbféle egyházak: ilyen a béke, a szegénység elleni küzdelem, szociális tevékenységek, vagy a környezetvédelem.

A katolikus – és általában minden keresztény – egyház minden ember és minden világvallás felé nyitott és tisztelettel fordul, hiszen minden világvallásban vannak tiszteletre méltó értékek – magyarázza

Kiss Imre

teológiatanár, a Szeged-Csanádi Egyházmegye általános püspöki helynöke. Közös pontokat is találhatunk, mint például az Aranyszabály: „Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük, mert ez a törvény, és ezt tanítják a próféták.” (Máté evangéliuma 7,12) Ezt az alaptételt valamilyen formában szinte minden vallás megfogalmazza. „Minden vallásban van egy tiszteletreméltó útkeresés, bizonyos igazságokat felismernek. Keresik az Istent, próbálják megérteni, megsejteni. A kereszténységben viszont nem az ember’találja ki’, hogy kicsoda az Úr, hanem Isten maga az, aki önmagáról beszél – ezt nevezzük kinyilatkoztatásnak” – mutat rá az atya. „A Mindenhatóról, a hozzá vezető útról és az ember sorsáról mi olyanokat tudunk, amit magunktól soha nem tudnánk. A hívő keresztény számára Isten egyedülálló módon megismerhető, mert az Isten emberré lett Fiában, Jézus Krisztusban” – teszi hozzá. Jézus pedig azt mondja, aki engem lát, látja az Atyát. (János evangéliuma 14,9). Istent megismerni Jézuson keresztül lehet, az Ő szavai, tanításai, élete példái mind kinyilatkoztatás. Krisztus pedig azt is mondja: „Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam.” (János evangéliuma 14,6)

Akik nem tévelyegnek

Minden vallás ügyel arra, hogy az ő tanítása tisztán megmaradjon, és így adják tovább. Erre szolgálnak az úgynevezett dogmák, ami rosszul cseng a mai ember fülének, pedig nem jelent mást, mint egy ünnepélyesen nyilvánosságra hozott, és minden hívő számára kötelező hitigazság. Egy biztos tartalom, amihez ragaszkodunk, mert felismertük, vagy megértettük Isten által, vagy a Bibliából a Szentlélek vezetésével – fogalmaz Kiss Imre. A legtömörebb hitvallások (credo) a misében vagy az istentiszteleten hangoznak el, amelyek 12, illetve 24 mondatban összefoglalják a hit alapvető igazságait: egy Istenben hiszünk, a Teremtő Atyában, a Fiúban, a Szentlélekben, örök életben, feltámadásban stb. A katolikus egyház 1992-ben adta ki Katekizmusát, amin 7-8 évig dolgoztak a világ legjobb teológusai a világ minden részéről összegyűjtött kérdések alapján. „Ezt az egyszerű falusi néni, vagy egy bíboros is elfogadja. Aki ettől tanításában eltér, az magától a mi hitvallásunktól tér el. Nem tudjuk tehát elfogadni, ha valaki arra hivatkozik, hogy ’hiszek a magam módján.’ A hitet az egyház közvetítésével kapjuk, ha valaki megkeresztelkedik, akkor az egyház hitében kereszteljük meg őt, és az egész egyháznak közös kincse ez a hitletétemény (depostium fidei)” – fejtegeti az atya. A keresztség hitvallásra történik, nem arra, hogy hiszek kicsit a buddhizmusban, a hinduizmusban és a kereszténységben is. Ez pedig nem terhes, kötelező korlátozottságot, hanem biztos alapot és utat jelent számunkra. „Nem tévelygünk és nem járunk homályban – tudjuk, merre megyünk” – hangsúlyozza Kiss Imre.

Más nézet, de ugyanaz a fa

Természetesen mindenkinek megvan a személyes hitélete és istenkapcsolata ezen belül, amely sokféle színezettel rendelkezhet életkortól, élethelyzettől, tapasztalataitól függően. Ezek árnyalatok. Olyan, mint mikor több fotós lefényképez egy fát: minden kép kicsit másmilyen lesz, de a fa ugyanaz – hoz egy példát a teológus. Az atya azt is elmondja, a mai kori szinkretizmus azért is divatos, mert a mostani felnőtt nemzedék nagy része eleve nem részesült rendszeres és módszeres, tematikus hitoktatásban. Innen-onnan csipegetett valamit, az iskolában is tanítanak már bibliaismeretet is, mellé ilyen-olyan könyveket megvesz, de nem volt kifejezett komoly képzés, ami nélkül könnyen előfordulnak a keveredések.

Akik meggyógyulnak

„Elég neked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz.” (Pál második levele a Korinthusiakhoz 12,9)

Mind bizonyos kisegyházak, mind a keleti vallási közösségek gyakorta ígérnek tagjainknak nemcsak odafigyelést, hanem testi gyógyulást is. Kiss Imre elmondja, a katolikus egyházon belül létezik a pünkösdi, szentlelkes, karizmatikus megújulás. A Szentlélek által adott karizmák ma is működnek, az egyházban is találkozunk gyógyulásokkal - élő, fiatalos, dinamikus közösségeiben. Önmagában a testi gyógyulások ugyan fontosak, de a kereszténység fő hirdetése nem a testi jóllétre, hanem az örök üdvösségre vonatkozik – persze ebbe beletartozik az egész emberi személy épsége, földi jólléte is. Jézus sokakat meggyógyított, de ezekkel mindig azt jelezte, hogy a legnagyobb bajtól, a kárhozattól, a pusztulástól, a haláltól vált meg az örök élet megszerzésével, és annak voltak bizonyítékai és előjelei a gyógyulások a konkrét ember iránti szeretet mellett. Kezdettől fogva az első kórházakat az egyház alapította a 4. században, betegápoló rendek, vagy szociális karitatív intézmények mindig és minden felekezetben voltak. Aki nem ismeri az egyházat, annak nem sok élménye van a szentségekhez kapcsolódó gyógyulásokról sem – emeli ki az atya. A katolikus egyház például gyakorolja a betegek kenetét, amely egy objektív adomány, nem kapcsolódik karizmatikus személyiséghez. Testi gyógyulást is gyakran eredményez, amennyiben az a személy üdvösségére szolgál, de lelkileg mindenképpen jótékony, megerősítő hatású. „Ezek nem látványos és szenzációs gyógyulások, de olyanról tudunk, hogy súlyos, gyógyíthatatlan betegek 15-20 évig élnek még a kenet után, vagy jelentősen javul az állapotuk. Reményt és látást kapnak, hogy mi a szenvedésük értelme” – összegez Kiss Imre atya. Végül arra is kitér, a kisegyházak közösségi ereje, létük egészséges kritikát és felszólítást is jelent a történelmi egyházaknak, hiszen a közösség mindenkinek igénye: ismerjenek, szeressenek, legyen feladatom. „A kapuk nyitottak, és rajtunk múlik. Mivel a történelmi egyházaknál sokszor több tízezres közösségekről van szó, csak úgy lehet megvalósítani a hívőkre való odafigyelést, hogy 10-20 fős csoportokból épül fel a nagy közösség. Jézus egyetlen parancsolatot hagyott: ’Szeressétek egymást!’ (János evangélium 13,34). Ezt pedig egyedül nem lehet megvalósítani” – zárja gondolatait az atya.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.