Egyetem

Sikersztori Szegeden: Így rövidülnek a várólisták a radiológián

Sikersztori Szegeden: Így rövidülnek a várólisták a radiológián

Drasztikusan felgyorsult a betegellátás Szegeden. A SZTE Radiológiai Klinikája rekordokat dönt a betegellátásban.

SzegedMA
Szerző: SzegedMA
1 órája
Sikersztori Szegeden: Így rövidülnek a várólisták a radiológián

A Szegedi Tudományegyetem egyik legforgalmasabb egysége jelentős áttörést ért el a betegellátás gyorsaságában. A radiológia területén bevezetett újításoknak köszönhetően drasztikusan csökkentek a várakozási idők, miközben a vizsgálatok száma rekordokat dönt Szegeden.

A SZTE Radiológiai Klinikája rekordokat dönt a betegellátásban. (Fotó: SzegedMA)
A SZTE Radiológiai Klinikája rekordokat dönt a betegellátásban. (Fotó: SzegedMA)

Rekordszámú vizsgálat a SZTE Radiológiai Klinikáján

Az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ falai között zajló munka volumenét jól szemlélteti, hogy évente több mint százezer diagnosztikai eljárást végeznek el. A klinika évente átlagosan 30-30 ezer MR- és CT-vizsgálatot, valamint 45 ezer ultrahangos diagnózist állít fel. Ez a hatalmas szám nem csupán statisztika: 

a 2020-as modellváltás óta – miután az egyetem visszavette a szolgáltatást a magánszférából – a vizsgálati számok döbbenetes, 40 százalékos növekedést mutattak.

A hatékonyság növekedése mögött egy tudatos, központilag koordinált várólista-csökkentő program áll. 2025 júniusa és októbere között a szegedi szakembereknek sikerült majdnem ezerötszázzal több CT- és MR-vizsgálatot, valamint csaknem ezerrel több ultrahangot elvégezniük az előző év azonos időszakához képest.

Személyre szabott figyelem

A modern orvoslás már nemcsak a gépteremben, hanem a telefonvonalak végén is kezdődik. A klinika által üzemeltetett központi call-center hatékonysága országos szinten is kiemelkedő: az adatok alapján a hívások több mint 90 százalékát elsőre fogadják. Ez a fajta elérhetőség kulcsfontosságú, hiszen a bizonytalanság a betegek számára a legnagyobb teher. 

Idén eddig több mint 160 ezer hívás futott be a rendszerbe, amiből 130 ezren választották az önkiszolgáló funkciókat, jelentősen tehermentesítve az adminisztrációt.

A fejlődés azonban itt nem áll meg. A klinika vezetése december elején átfogó elégedettségi felmérést indított, amely során nemcsak a betegek véleményét kérdezik meg, hanem mélyinterjúkkal vizsgálják a dolgozói környezetet is. Az eddigi eredmények biztatóak: bár az átlagos várakozási idő a telefonvonalon 8,2 perc, a páciensek többsége 5 percen belül célhoz ér. Ez a hatékonyság tette lehetővé, hogy a radiológiai részleg az egyetem egyik legpozitívabb értékelést kapott egységévé váljon.

A jövő útja a szigorú szakmai kritériumrendszerek és a digitalizáció irányába mutat. A kormányzati várólista-program folytatása mellett az indokolatlan vizsgálatok visszaszorítása a cél. Egy új döntéstámogató rendszer és az eBeutalók szélesebb körű használata segíthet abban, hogy a szegedi szakemberek valóban azokra fókuszálhassanak, akiknek a legsürgetőbb a segítség. 

A radiológián dolgozók elkötelezettsége és az adminisztratív folyamatok finomhangolása azt vetíti előre, hogy a várakozási idők a jövőben még tovább rövidülhetnek.

További híreink:

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.