Ez a hír is érdekelheti
Orbán Viktor: Ne hagyjuk szó nélkül a baloldali terveket


A neveléstudomány hazai fóruma idén jubilált. A 25. ONK-ra 800 kutató érkezett Szegedre.

A Szegedi Tudományegyetem adott otthont a jubileumi, 25. Országos Neveléstudományi Konferenciának, amely 2025. november 13–15. között zajlott.

A rendezvény visszatérése Szegedre szimbolikus jelentőséggel bírt, hiszen innen indult útjára a sorozat a legendás Csapó Benő professzor kezdeményezésére.
A konferencián 800 neveléstudományi szakember regisztrált, 550 előadás hangzott el, a közelmúlt, a jelen és a jövő kérdéseit kutatva.
A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottságának szervezésében, az EARLI (Európai Tanulás- és Oktatáskutatási Társaság) mintájára felépülő esemény vándorkonferencia formában működik, ezért a rendezés joga évről évre más egyetemhez kerül. A Debreceni Egyetem után ezúzzal ismét Szeged kapta meg a stafétabotot, amely jövőre Egerbe vándorol tovább.
A XXV. ONK mottója: „Neveléstudomány tegnap és ma – a jövő kihívásai” nemcsak a jubileumra utalt, hanem előrevetítette a tudomány fejlődésének új irányait is. Tíz időblokkban, párhuzamosan működő szekciókban zajlottak az előadások, szimpóziumok, poszterbemutatók.
A témák között szerepelt a sporttehetség-gondozás, a mindennapos testnevelés, a mesterséges intelligencia szerepe, a motivációelősegítése és a digitális tanulási eszközök hatása is.
A két plenáris előadó között volt a torontói egyetem professzora, a magyar származású Suzanne E. Hidi, aki a gyermeki érdeklődés és tanulási motiváció kapcsolatáról beszélt.
A másik meghívott díszelőadó Karikó Katalin volt, a Szegedi Tudományegyetem Nobel-díjas professzora. Előadása nemcsak tudományos értelemben volt áttörés, hanem pedagógiai értelemben is, hiszen tanulságokat hordozott a tanulás, a kitartás, a kíváncsiság és a tudományos gondolkodás fejlesztésére.

A konferencia valódi nemzetközi rendezvénnyé nőtte ki magát. A 800 fős részvevőközül minden ötödik külföldi volt, beleértve határon túli magyarokat és távolabbi országok doktoranduszait is. A neveléstudományi doktori iskolák hallgatói, oktatói, a tanárképzés teljes spektruma – óvópedagógia, tanítóképzés, közismereti pedagógusképzés – is jelen volt.
A témák között nemzetközi összehasonlító vizsgálatok, így a PISA-felmérések is teret kaptak. A pedagógusképzés kihívásai mellett fontos szerepet kapott az identitásfejlődés, az autonómia, valamint az élményalapú tanulás is.
A konferencia három napjának lenyomatát 630 oldalas absztraktkötet őrzi, amely online elérhető. A legjobb előadások tanulmánykötetben is megjelennek 2026-ban. A rendezvény lehetőséget adott a különböző generációk találkozására, a kutatási eredmények bemutatására, szakmai kapcsolatépítésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.