Mindenképpen vizsgálni kell a tanári szakokra jelentkezők szakmai rátermettségét, alkalmasságát a pedagógusképzés felvételi vizsgáin - hívta fel a figyelmet Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.
Mendrey László
kérdésre válaszolva elmondta: mindezt úgy képzelik el, hogy a hallgatójelölteket "bedobnák 10-15 diák közé", természetesen felügyelettel, szakmai támogatás mellett, így megállapítható lenne, hogy mennyire tudnak szót érteni a gyerekekkel. Hangsúlyozta: emellett továbbra is mérni kell a felvételizők adott tanári szakra vonatkozó tudását. Mendrey László beszámolt arról: a héten ígéretet kapott
Orbán Viktor
miniszterelnöktől, hogy létrejöhet egy találkozó a kormányfő és a PDSZ képviselői között, "ahol átbeszélhetik a szakma aktuális kérdéseit". Hozzátette: elképzeléseiket elküldték az Emberi Erőforrások Minisztériuma jogalkotási osztályának. Mint mondta, arról is értesült, hogy az IMF követelései között "igen előkelő helyen szerepel a pedagógus-életpályamodell bevezetésének elhalasztása", holott 2006 óta nem emelték a tanárok fizetését. A PDSZ elnöke úgy vélekedett: csak a jól felkészült pedagógusok csinálhatnak kedvet ahhoz, hogy minél többen jelentkezzenek pedagógusképzésre. Szerinte "a pedagógus életpályamodell csak egy szegmense a sikeres oktatásnak", mert hiába van jól megfizetve a pedagógus, ha nem feltétlenül erre a pályára való. A mostani, erre vonatkozó törvényjavaslatban nem nézik a szakmai, emberi rátermettséget. Véleménye szerint ez a jogszabályi hiányosság generálhatja azt a jelenséget hogy olyanok is jelentkeznek pedagógiai képzésre, akiknek megvan ugyan a szaktudásuk, de nem értenek a gyerekek nyelvén, emiatt aztán hamarabb "kiéghetnek", aminek a kezelése pedig "komoly szakmai felkészültséget igényel". Úgy fogalmazott: a pedagógus-életpályamodellben kínált többletbér évek múlva nem fog ennyit érni, és "attól tartok, a versenyszféra már most elmegy mellette". Ugyanakkor Matolcsy György gazdasági miniszter azon korábbi kijelentését még senki nem cáfolta, hogy a mindenkori gazdasági helyzethez igazítják majd az életpályamodell bevezetését. Kitért arra is, hogy a kötelező testnevelésórák bevezetését támogatják, de a megvalósításához most nincsenek meg a feltételek, a kis falvak iskoláiban például nehezen oldható meg a helyszín biztosítása. Szavai szerint erre a kormányzatnak időt kellett volna adni, mindazzal együtt, hogy a fiataloknak "szükségük van az edzettségre".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.