Mentor(h)áló projekt a SZTE vezetésével + FOTÓK


Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár

Több pillérben ragadható meg a Mentor(h)áló projekt célja. Az egyik az, hogy egy olyan szolgáltató- és kutatóközpontot hozzanak létre, amelynek feladata a pedagógusképzés gyakorlatának a segítése praktikus tanácsokkal és elméleti megfontolásokkal. A pedagógusszakmák kompetenciaprofiljairól és a mentori szerepről rendezett konferencia előtt megtartott sajtótájékoztatón beszélt erről Pukánszy Béla, a Mentor(h)áló program szakmai vezetője.
Ezzel párhuzamosan a szegedi pedagógusképzés-fejlesztő műhely sajátosságából fakadóan azzal is foglalkoztak, hogy összegyűjtötték, melyek azok a kívánatos személyiségi vonások, amelyek a jó pedagógust jellemzik. Pukánszky azonnal egy finom fogalmi distinkciót tett: a pedagógus a tágabb kategória, a tanár a szűkebb. Tehát minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár. A Mentor(h)áló ugyanis foglalkozik a szakoktatók , az óvodapedagógusok, a tanítók és a gyógypedagógusok képzésének a fejlesztésével. Az első és legfontosabb célkitűzésük az volt, hogy találják ki és fogalmazzák meg a pályán dolgozó kollégák segítségével műhelymunkában, melyek azok az elvárt személyiségvonások, kompetenciák, amelyek a jó pedagógust jellemzik. Ennek alapján később a kompetencia- halmazt rendszerezték és megfelelő diagnosztikai eszközbe illesztették, hogy ennek segítségével tudják vizsgálni a pályára készülő és a pálya felé már haladó pedagógusok képességeit, kompetenciáit. A legfőbb feladat, hogy a pedagógusképzésbe is áramoltassák át azokat a tapasztalatokat, amelyek a kompetenciák és a pedagógusképzés tartalmi fejlesztése során elméleti és gyakorlati célkitűzések által megvalósultak.
Galambos Gábor
, a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dékánja pontosított, nem ők, hanem a Szegedi Tudományegyetem a szervezője ennek a konzorciumnak, noha kétségtelen, hogy a főiskola ebben a munkában markáns szerepet vállalt. Van egy múltunk, fogalmazott a dékán, ami a tanárképzés tekintetében erősen meghatározó, s remélhetőleg nagyon komoly jövő is áll előttünk. Véleménye szerint, a kar akár országos szinten is speciálisan jó helyzetben van, hiszen nem csak a tanárképzésben, hanem a pedagógusképzésnek a teljes vertikumában képzést folytat, és keresi a kapcsolatot a közoktatási intézményekkel. Éppen ezért egy ilyen projekt nagyon is testhez álló a számukra.
Homor Géza
, tanár, a Mentor(h)áló projektmenedzsere néhány konkrét adattal is szolgált. Konzorciális munkáról van szó, hangsúlyozta, a dél- alföldi régió minden felsőoktatási intézménye részt vesz benne a Szegedi Tudományegyetem vezetése mellett csakúgy, mint a régió közoktatási intézményei. A mostani állapot szerint 555-en ki is nyilvánították ezt a szándékukat. A projekt összköltségét tekintve 167 milliós, ebből 20 százalékot önerőként az egyetemnek kellett hozzátennie. A program tavaly júniusban indult, és az év végén kell, hogy befejeződjön - ez gyakorlatilag 18 hónapot jelent.