Egyetem

Felsőbb iskolába juthatnak a hátrányos helyzetű gyerekek

Felsőbb iskolába juthatnak a hátrányos helyzetű gyerekek

2010. december 15., szerda
Felsőbb iskolába juthatnak a hátrányos helyzetű gyerekek

Az integrált hódmezővásárhelyi oktatási modellt értékelték szerdán egy most záruló pályázat kapcsán szakmai konferencián; a program eredményeként a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek megtalálták a helyüket és sikeresen jutnak tovább a felsőbb iskolákba.

Patócs Anikó

az idén januárban indult Együtt, hogy jobb legyen program szakmai vezetője az MTI-nek elmondta: a projekt 100 millió forint uniós támogatásból valósult meg, s Hódmezővásárhely összes közoktatási intézményét érintette, az óvodától egészen a középiskolákig, melyhez nemcsak az önkormányzati, de az egyházi fenntartású intézmények is csatlakoztak partnerként. A projektben 111 pedagógus vett részt. Négy éve indult el az a folyamat melynek során a szegregált oktatási folyamatokat megszüntette a város. Átalakították a közoktatás rendszerét, és "együttnevelésre" törekedve, alakították ki az iskolákat. Akkor egy szintén uniós projekt keretében a pedagógusok szemléletformálására fordítottak nagy hangsúlyt, illetve a hátránykompenzációra törekedtek. Ezt követően indult a most záruló program. Ennek prioritása, hogy miután a nevelési folyamat már nagyon kis korban elindul, és tizennyolc éves korig tart, már az integrációnak is el kell kezdődnie az óvodában és mindvégig tartania. A szakember elmondta: mostanra konfliktusmentesen zajlanak a folyamatok az intézményekben. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, akik az oktatási rendszerben 10 százalékot tesznek ki, megtalálták a helyüket, jól teljesítenek a különböző méréseken és sikeresen jutnak tovább a felsőbb iskolákba. Nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a fiatalok ne morzsolódjanak le és a rendszerben maradjanak. Ezt segíti a kettős mentorálás. Ennek köszönhetően és a családok támogatásával, aktív résztvevői lettek a fiatalok az iskolai munkának. Az önkormányzat biztosítja a megfelelő humán erőforrást, és megjelentek a rendszerben a fejlesztőpedagógusok, akik nemcsak a sajátos nevelési igényű, de a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket is támogatják. Az új pedagógiai módszerek úgynevezett tanulóbarát környezetet igényelnek, ami a kooperatív technikákra épülő módszertanhoz szükséges eszközök beszerzését jelenti. Ennek megfelelően korábban fejlesztették az intézmények bútorzatát, számítástechnikai parkját, és fejlesztő eszközöket szereztek be. Hódmezővásárhelyi modell címmel, a módszerről készült egy kiadvány is. Ez az innovációs folyamat leírását tartalmazza, illetve bemutatkoznak benne az intézmények, az elért eredményeikkel.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.