ARC

Oklevelet kapott Szeged legnagyobb vasútbarátja

Oklevelet kapott Szeged legnagyobb vasútbarátja

2019. augusztus 4., vasárnap
Oklevelet kapott Szeged legnagyobb vasútbarátja

Nagy József, a Vasúttörténeti Alapítvány titkára szerint már születésekor eldőlt, hogy a vasútnak szenteli életét. A 74 esztendős vasutas közel fél évszázadig dolgozott a MÁV-nak és nyugdíjas éveiben is azon fáradozik, hogy a gyűjteményén keresztül megismertesse a magyar vasút históriáját az érdeklődőkkel.

– A szegedi kisvasút utolsó kocsijának ülésén foglal helyet, ennél alkalomhoz illőbb helyet nem is találhattunk volna a beszélgetéshez. Hogyan jutott hozzá ehhez az ereklyéhez?

– A vasút iránti szeret már születésemkor belém ivódott, ugyanis a kecskeméti kisvasút régi végállomása mellett, a Rávágy tér sarkán láttam meg a napvilágot 1945-ben – kezdte Nagy József, a Vasúttörténeti Alapítvány titkára. – Az Alföldön sok helyen volt kisvasút, de az 1968-as közlekedési koncepció miatt elkezdték ezeket felszámolni.

A szegedire 1975. szeptember 1-jén került sor.

A MÁV akkori vezetősége megtartott két dízelmozdonyt és egy-egy személy- és teherkocsit. Ezeket a Bebrits Lajos Vasúti Technikum udvarába szállították, ahol kialakítottak egy skanzent. Egy későbbi iskolavezető ezt megszüntette, ekkor selejtezésre vitték a kocsikat. Mivel már akkor is gyűjtöttem a vasúti relikviákat, egy kis segítséggel kiszereltem az ülést, amit aztán sokáig a lakásomban tároltam.

A szegedi kisvasút utolsó ülése csak egy a sok száz vasutas relikvia közül, ami Nagy József gyűjteményét képzi (Fotó: Kovács Ferenc)

– Mikor vált igazán a vasút szerelmesévé?

– A vasútgépészeti technikum elvégzése után a mozdonyok világába csöppentem. Szerencsére elég korán, 21 évesen elvégeztem dízelmozdony-vezető tanfolyamot Kecskeméten és ez nagy büszkeséggel töltött el. Tulajdonképpen ekkor vált a munkám mellett hobbimmá a vasút.

– Mikor és hogyan került Szegedre?

– Kecskeméten dolgoztam, de Kiskunfélegyházán laktam szolgálati lakásban. 1974-ben az igazgatóság műszaki osztályán a gőzmozdony-reszortost elküldték fél évre pártiskolába. A helyére kerestek egy embert, de miután Szegeden nem találtak, engem hívtak be, mert közel laktam. Öt hónappal később közölték, hogy van egy véglegesítési lehetőség, amelynek keretében lakást is biztosítanak. Azóta a csodálatos

MÁV-palotában

dolgozom.

– Milyen munkakörben?

– Hat éven keresztül a MÁV felnőttoktatási képzésén vettem rész, műszaki tanfolyamokat vezettem. Ezt nagyon szerettem, mert amellett, hogy hivatalos tantárgyakat oktattam, jó néhány tanítványommal sikerült megkedveltetnem a vasutat. Később az igazgatói kabinetbe kerültem, ahol a munkám mellett a hobbimnak is hódoltam, hiszen én irányíthattam a vasúttal kapcsolatos rendezvények, kiállítások rendezését. Jelenleg pedig a Vasúttörténeti Alapítvány titkáraként dolgozom itt lenn, az alagsorban.

– Milyen indíttatásból hozta létre az alapítványt?

– Miután a gyűjteményem kinőtte a lakásomat, egy ideig az oktatási főnökségen volt egy raktárhelyiségben, később pedig néhányan összefogtunk, hogy szervezeti keretek közé kerüljön. 1993. április 1-jén megkaptuk az engedélyt és azóta működünk. Jómagam vagyok az alapítvány mozgatórugója, de vannak hivatalos segítőim és önkénteseim is.

– Sokan 43 és fél évnyi munkaviszony alatt megcsömörlenek a szakmájuktól, ezzel szemben ön mai napig a vasutat szolgálja.

– Ennek két oka van: egyrészt megmaradt bennem a vasút iránti nosztalgia, másrészt a családom maximálisan tolerálja ezt.

– A napokban oklevelet kapott a MÁV elnök-vezérigazgatójától. Mi volt ennek az apropója?

– A MÁV-nak nincs elegendő szakembere és gyűjteménye ahhoz, hogy kiállításokat szervezzen. Szinte helyettük teszem ezeket, ezzel óhatatlanul is növelem az imázsukat. Szerencsére ezt elismerik, ezért részesültem elnök-vezérigazgatói dicséretben.

Nagy József büszke az oklevélre (Fotó: Kovács Ferenc)
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.