A szaktanári vélemény szerint változatos volt az idei magyarérettségi


Ma reggel elkezdődtek az idei érettségi írásbeli vizsgák a magyar nyelv és irodalommal. Országszerte nagyjából 110 ezren érettségiznek idén közép- és emeltszinten. Lapunk szaktanárt kérdezett a középszintű érettségiről.
Mint ismeretes, ma reggel lezajlottak az idei közép- és emelt szintű magyar érettségik. Középszinten biciklizős kampányról akothattak véleményt a diákok, illetve ajánlást írhattak arról, hogy egy fiktív diáktársuk ösztöndíjat kaphasson - a szövegértésben az egri bikavérről volt olvasható egy ismeretterjesztő szöveg, meg az összehasonlító verselemzésben Petőfi Sándor és Tóth Árpád versét kellett a diákoknak összevetni - mindkét lírai mű Csokonai Vitéz Mihályról szólt.
Lapunknak Mészáros Ildikó magyarszakos tanár pontról pontra véleményezte az idei feladatsort: a gyakorlati szövegalkotásról úgy fogalmazott, remek lehetőséget adott, hogy egy fiktív diáktársat pozitívan méltassanak a vizsgázók, de ezen túlmenően is ,,előremutató volt, koncentrációt és feladatértést is mért, hogy a megadott önéletrajzi adatok mellett kreatív ötletekkel is ki kellett egészíteni az ajánlást."
A szövegértés a szaktanár szerint változatos feladatokat tartalmazott, melyek ,,komplexen mérték a jelöltek kompetenciáit", emellett ráadásul ,,kultúrtörténeti ismereteket adott át a borászatról szóló szöveg".
Az érvelés ,,nagyon közkeletű témát" dolgozott fel Mészáros Ildikó szerint, ami az ökotudatosságra hívta fel a figyelmet.
A novellaelemzésben Lázár Ervin: A kovács c. írását elemezhették a diákok. A szaktanár úgy véli, műelemzés tekintetében a feladatok ,,egyszerűnek tűntek", a mű szereplőinek kommunikációját könnyen be lehetett azonosítani, ,,a Lázár Ervin számára kedves rácpácegresi hétköznapi élet elevenedik meg a kovácsműhely falai között".
A humoros novella mesei és mítikus elemeket tartalmaz. ,,A diákok vélhetően a legtöbb ilyen elemet felismerik – azonban nem biztos, hogy a sóbálvány bibliai eredetét ismerik." - jegyezte meg lapunknak a pedagógus.
A magyarszakos tanár az összehasonlító verselemzésről azt mondta, az elmúlt években egyáltalán nem volt jellemző, hogy évfordulós költő verse is bekerült a feladatok közé - azonban ezúttal nem így történt: a 200 éve született Petőfi és Tóth Árpád egy-egy versét kellett összehasonlítani - a tanárnő szerint pedig ez lehetett a legnehezebb feladat az ideiek közül.
,,Nehezíti a feladat megoldását az idegen szavak használata, mint az invokáció, boa constrictor, rezignáltan, famulus, mikrokozmosz" - véli a versekről a tanárnő. Hozzátette, a két versben a ,,lírai én" beszédmódja teljesen eltér; míg ,,Petőfit a közvetlenség, a vidámság és a könnyedség jellemzi, Tóth Árpád versében komoly témák jelennek meg: hazafiasság, szakmai tisztelet, irodalmi előzmények felemlegetése."