A brüsszeli szankcióspolitika eddig is fájt, de most még jobban fájni fog. Életbe lépett a 60 dolláros olajársapka, amit az Európai Unió tagországai, köztük Magyarország is jóváhagyott szombaton. Ezzel egy időben
élesedett a hatodik szankciós csomag is, ami megtiltja a nyersolaj és egyes kőolajtermékek behozatalát Oroszországból az Európai Unióba, de átmeneti kivételt biztosít azoknak az uniós tagállamoknak – így hazánknak is, amelyekhez csővezetéken érkezik a kőolaj.
Előbbi intézkedés blokkolja, hogy az oroszok az EU-n kívül bárhol a világban 60 dollárnál drágábban tudjanak olajat, illetve finomított termékeket eladni bárkinek.
Veszélybe kerülhet a benzinársapka
Arról, hogy ennek milyen következményei lesznek, és hogyan hathat Magyarország ellátására ez a brüsszeli döntés, Hortay Olivért, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetőjét kérdezte az Origo. A szakértő szerint az elmúlt időszakban Európa országainak többsége már készült a hétfőn hatályba lépő olajembargóra, úgy, hogy igyekeztek tartalékokat képezni, ami viszont felverte az árakat.

Mivel a bevezetés után a tagállamok mozgástere is szűkülni fog, ezért a várakozások szerint a befelé forduló magatartás, a protekcionizmus – ami így is egyre erősebb –, fokozódni fog. Már a hatályba lépéskor is szűkülhet Magyarország mozgástere az üzemanyagimport tekintetében, és várhatóan az árak is tovább fognak emelkedni.
Bár hazánk korábban mentességet harcolt ki magának, így a büntetőintézkedés az orosz olajellátást közvetlenül nem érinti, viszont az olajembargó életbe lépése veszélybe sodorhatja a benzinársapkát.
Magyarország is érezni fogja a hatásokat
A nyersolaj tekintetében korábban Magyarországnak sikerült mentességet kiharcolnia, ami szerint a most hatályba lépő olajembargó bevezetése után is képes lesz Magyarország csővezetéken keresztül vásárolni Oroszországtól, így ez az embargó hazánk üzemanyag- és olajellátását nem érinti közvetlenül.
Ugyanakkor az Európai Unióban tapasztalható negatív hatások közvetetten Magyarországra is be fognak gyűrűzni két szinten is.
Egyfelől, ahogyan az uniós üzemanyagpiaci helyzet romlik, úgy várhatóan a Magyarországra érkező üzemanyag import is egyre drágább és nehézkesebb lett. Másrészt az inflációs nyomást a növekvő olajárak jelentős mértékben növelik Európa-szerte, mélyítik a kibontakozó gazdasági válságot, ami pedig Magyarországot is negatívan érinti, hiszen hazánk szoros kapcsolatban van más uniós tagállamok gazdaságával.