Közlekedés

Véget vetnek az elektromos rollerezők ámokfutásának Szegeden?

Véget vetnek az elektromos rollerezők ámokfutásának Szegeden?

2022. június 21., kedd
Véget vetnek az elektromos rollerezők ámokfutásának Szegeden?

Néhány éve rakétaként robbant be Szegedre, csakúgy, mint a többi hazai nagyvárosba az elektromos roller-őrület, most úgy tűnik tényleg szabályozni fogják ennek a közlekedési formának is az alkalmazását.

Még tavaly szeptemberben írtunk arról, hogy szabálymódosítással korlátozzák az elektromos rollerek használatát, de azóta nem történt konkrét lépés az ügyben. Hétfőn újra szóba került a KRESZ-módosítás a törvényhozásban. A parlamentben Dunai Mónika érdeklődött afelől, hogy tervezik-e a KRESZ módosítását az elektromos közlekedési eszközökre vonatkozóan a balesetveszély csökkentése érdekében. Koncz Zsófiaállamtitkár válaszában arról beszélt,

nem hagyhatók figyelmen kívül a megjelenő új közlekedési eszközök, ezért a tárca módosító javaslatcsomagot nyújt majd be, amelynek célja, hogy minden közlekedő számára megteremtse a biztonságos közlekedés feltételeit.

A legnagyobb problémát az okozza, hogy ezeket az elektromos eszközöket bárki, bármilyen állapotban használhatja. A jelenséget még az is felnagyítja, hogy nem csak saját eszközeinkkel közlekedhetünk, hanem van Szegeden egy közösségi rollerbérlő szolgáltatás, ami lehetőséget ad bárki számára, hogy bizonyos szolgáltatási díjért cserébe felpattanjon egy-egy rollerra, ha éppen menne valahova.

Szürke zóna a gyakorlatban

Az elektromos roller önmagában egy veszélyes közlekedési eszköz. Van sebessége, hangtalan és mivel semmilyen szabályrendszer nem vonatkozik rá, nincsen helye közúton. Járdán a gyalogosok, kerékpárúton a kerékpárosok, úttesten pedig az autósok „ellensége”

– foglalta össze korábban portálunknak egy közlekedési szakember.

A szakértő kiemelte, mivel a roller hivatalosan nem számít közlekedési eszköznek, úttesten nem közlekedhet(ne).

Ha jármű lenne, engedély kellene a vezetéséhez, jogszabály határozná meg használatát és védőfelszerelésben lehetne csak használni

-tette hozzá.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium tavaly júniusi állásfoglalása szerint az elektromos rollerekre a szabályozás kidolgozásáig a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók, a roller típusától függően. Ha a rendőr motornak minősíti, a használatához jogosítvány kell, és kötelező bukósisakot viselni, alkoholfogyasztás után pedig mindenképpen tilos elektromos rollerrel közlekedni. A gyakorlat pedig pont ennek az ellenkezőjét mutatja:

bukósisak nélkül és ittas állapotban is előszeretettel alkalmazzák az emberek ezt a közlekedési formát

A KRESZ-módosítás megoldaná ezeket a kérdéseket?

Azt még konkrétan nem lehet tudni, hogy az új szabályozás mit hoz, de a szeptemberi utca embere kérdéssorozatunkban is arról nyilatkoztak, hogy jogosítványhoz kellene kötni ezek használatát. Több okból is helytálló lehet ez a felvetés, mivel:

  • a rollerek elérik a 30 km/h-ás sebességet,
  • a rollerezők a közlekedés részeseivé válnak,
  • főleg az úttesten közlekednek vele,
  • balesetveszélyes, ha nem tudják a közlekedési szabályrendszert.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.