Véget vetnek az elektromos rollerezők ámokfutásának Szegeden?

Néhány éve rakétaként robbant be Szegedre, csakúgy, mint a többi hazai nagyvárosba az elektromos roller-őrület, most úgy tűnik tényleg szabályozni fogják ennek a közlekedési formának is az alkalmazását.

Még tavaly szeptemberben írtunk arról, hogy szabálymódosítással korlátozzák az elektromos rollerek használatát, de azóta nem történt konkrét lépés az ügyben. Hétfőn újra szóba került a KRESZ-módosítás a törvényhozásban. A parlamentben Dunai Mónika érdeklődött afelől, hogy tervezik-e a KRESZ módosítását az elektromos közlekedési eszközökre vonatkozóan a balesetveszély csökkentése érdekében. Koncz Zsófia államtitkár válaszában arról beszélt,

nem hagyhatók figyelmen kívül a megjelenő új közlekedési eszközök, ezért a tárca módosító javaslatcsomagot nyújt majd be, amelynek célja, hogy minden közlekedő számára megteremtse a biztonságos közlekedés feltételeit.

A legnagyobb problémát az okozza, hogy ezeket az elektromos eszközöket bárki, bármilyen állapotban használhatja. A jelenséget még az is felnagyítja, hogy nem csak saját eszközeinkkel közlekedhetünk, hanem van Szegeden egy közösségi rollerbérlő szolgáltatás, ami lehetőséget ad bárki számára, hogy bizonyos szolgáltatási díjért cserébe felpattanjon egy-egy rollerra, ha éppen menne valahova.  

Szürke zóna a gyakorlatban

Az elektromos roller önmagában egy veszélyes közlekedési eszköz. Van sebessége, hangtalan és mivel semmilyen szabályrendszer nem vonatkozik rá, nincsen helye közúton. Járdán a gyalogosok, kerékpárúton a kerékpárosok, úttesten pedig az autósok „ellensége”

– foglalta össze korábban portálunknak egy közlekedési szakember.

A szakértő kiemelte, mivel a roller hivatalosan nem számít közlekedési eszköznek, úttesten nem közlekedhet(ne).

Ha jármű lenne, engedély kellene a vezetéséhez, jogszabály határozná meg használatát és védőfelszerelésben lehetne csak használni

-tette hozzá.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium tavaly júniusi állásfoglalása szerint az elektromos rollerekre a szabályozás kidolgozásáig a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók, a roller típusától függően. Ha a rendőr motornak minősíti, a használatához jogosítvány kell, és kötelező bukósisakot viselni, alkoholfogyasztás után pedig mindenképpen tilos elektromos rollerrel közlekedni. A gyakorlat pedig pont ennek az ellenkezőjét mutatja:

bukósisak nélkül és ittas állapotban is előszeretettel alkalmazzák az emberek ezt a közlekedési formát

A KRESZ-módosítás megoldaná ezeket a kérdéseket?

Azt még konkrétan nem lehet tudni, hogy az új szabályozás mit hoz, de a szeptemberi utca embere kérdéssorozatunkban is arról nyilatkoztak, hogy jogosítványhoz kellene kötni ezek használatát. Több okból is helytálló lehet ez a felvetés, mivel:

  • a rollerek elérik a 30 km/h-ás sebességet,
  • a rollerezők a közlekedés részeseivé válnak,
  • főleg az úttesten közlekednek vele,
  • balesetveszélyes, ha nem tudják a közlekedési szabályrendszert.
Előző sztori

Ulbert Mónikát támogatja a Fidesz–KDNP Újszentivánon

Következő sztori

Levendula- és rózsanapokat tartanak a Füvészkertben