Gyakorlatilag nincs olyan hely Szegeden néhány légkondicionált belteret leszámítva, ahol bármit is lehetne tenni a kutyameleg ellen. A tömegközlekedési eszközökön azonban még rosszabb a helyzet.
Hétfőn kezdődött el az év első komolyabb hőhulláma, melyet az igazol formálisan, hogy Müller Cecília országos tisztifőorvos a legmagasabb fokozatú hőségriadót rendelte el. A meteorológia nyelvén 'forró napoknak' nevezett 35 fok körüli és azt meghaladó időszakban a magas UV-sugárzás miatti leégés a legkevesebb, ami történhet velünk. Ezen a ponton ugyanis már az árnyékos helyeken és az éjszaka folyamán is rettentő meleg van.
A Szegedi Vízmű Zrt. a rettentő melegben párakapukkal segít enyhíteni a járókelők számára a hőséget, a MÁV és a Volánbusz pedig 12 és 14 óra között vizet oszt a nagyobb állomásokon. A tömegközlekedési eszközökön azonban megfelelő klíma nélkül még ennél is rosszabb lehet a helyzet. Megnéztük tehát egy hőmérővel a zsebünkben, hogy mégis mennyire hűvös a levegő az utastérben a legmelegebb napok legmelegebb órájában.
A Szegedi Közlekedési Kft. és a Volánbusz helyi járatain ugyanis csak elvétve alkalmazzák a sofőrök a légkondicionálót, jellemzően az újabb típusú járatokon.
Légkondicionáló híján az ablakok vannak nyitva, hogy a menetszél némileg hűtse az utasteret, azonban ez sem tud mindig célravezető lenni: a "hőtesztünk" során a 10-es és 19-es trolit, a 21-es buszt és a 2-es villamost vizsgáltuk meg a hőmérő higanyszálán.
A fizika törvényei továbbra is változatlanok, ennek megfelelően minél zsúfoltabb egy járat, annál melegebb van. A legmelegebb tehát a 21-es buszon, illetve a 19-es troli vonalán volt mérhető: itt délután 3 órakor - azaz még csak nem is a legmelegebb órában - 36 és 40 fok közötti hőmérsékleteket mértünk.
Hozzá kell tennünk, hogy a 19-es mindemellett egy hosszabb szakaszon egyáltalán nincs árnyékos területen - ebből a szempontból jobb a helyzet a 10-es trolival, itt nem érte el a 40 fokot a higanyszál.
A villamosok között egy újabb (Pesa) és egy régebbi (Tatra) típusút is megnéztünk - ahogy a trolik esetében. Míg a troliknál mindkét szerelvény hűtés nélkül maradt, addig a Pesa típusú villamosok között akadt, amin használták a klímát - ezen egyértelműen elviselhető is volt a hőmérséklet. A Tatrán már nem ennyire kellemes a helyzet, azonban leárnyékoltabb és több hely van az utastérben, ennek megfelelően a hőmérséklet is alacsonyabb - bár attól még itt is nehezen elviselhető a helyzet.
Megnéztük azt is, hogy egyébként ha éppen nem tömegközlekedünk, akkor az árnyékban és a napon milyen forró a levegő. Ennek fényében pedig talán nem is annyira dicséret az, amit az előbb a villamosokról elmondtunk.
A fenti kép az árnyékban készült, mindössze alá pár fokkal kevesebb, mint a csúcsban mért 38 fok. Elmondhatjuk tehát, hogy nem igazán várnak szellős napok azokra, akik mostanában sokat tömegközlekednek.
Megdőlt a napi melegrekord
Az Országos Meteorológiai Szolgálat (MET) a közösségi oldalán számolt be pár órája arról, hogy megdőlt az eddigi 37,9 fokos 1994-es napi melegrekord. Az új rekord Abonyban született meg, 39,2 fokkal, de több mérőállomáson is magasabb értéket mértek az 1994-es mérföldkőnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.