Drágulnak-e tovább a szegedi vendéglátóhelyek?

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke nemrégiben az Indexnek azt nyilatkozta: csak megbecsülni lehet, hogy hányan zártak be végleg, sokan még tetszhalott állapotban vannak, vagy próbálnak újranyitni. Korábban úgy saccoltak a vendéglátósok, hogy annyit kellene drágítaniuk, hogy az már elüldözné a vendégeket. Megkérdezük a szegedi vendéglátósokat, mire számíthatnak a vendégek a továbbiakban.

A Központi Statisztikai Hivatal adataiból kiderül, az előző két évben körülbelül 1500 étterem és büfé zárt be, a kocsmáknál és zenés szórakozóhelyeknél 2300 ez a szám. A cukrászatok azonban jól tartják magukat a járvány ellenére, sőt, azoknak még a nőtt is a száma, mivel náluk nagyobb arányú az elviteles rendelés.

Az idei szezon már erős lesz az eddigi foglalások alapján a vendéglátásnak, azonban lokális eltérések vannak:

A hagyományosan magyar vendégkörre építő vidéki, külvárosi éttermek dübörögnek, a jó idő meghozta az étterembe járási kedvet. Turisták is szép számmal jönnek már, de ez még nem a járvány előtti forgalom, és erre a háborúnak is hatása van.

– mondta az NVI elnöke.

Korábban úgy becsülték, hogy egyes helyek akár 30 százalékkal is drágulhatnak az ingadozó élelmiszerárak miatt – fontos megjegyezni, hogy ennek a kijelentésekor még nem merült fel ekkora infláció.

Valamennyi belvárosi vendéglátóhelyet mi is megkérdeztünk, hogy mire számítanak a szezont illetően: a legtöbb vendéglátóhely az utóbbi hónapokban már fokozatosan 5, illetve 10 százalékokkal emelte az árakat – jellemzően a Tisza Lajos körúton és a Kárász utcán található vendéglátóhelyek tettek így. A jóval kisebb forgalmú és bevételű helyek – mint például a nemrég megnyitott Zsupsz Café – még csak tervezi a drágulást.

A kávézók és az egyszerűbb ,szendvicsező” helyek drágulása vélhetően még nem fogja magával hozni a vendégek eltávolodását ezektől a helyektől. Korábban is írtunk róla, hogy bár a kávé és a fagylalt is lassan luxuscikk lesz, ugyanakkor nem lesz nagy különbség árban egy egyszerűen csak jól elkészített éttermi kávé és a valóban komolyabb barista tudást igénylő flat white között – ezért még ígyis sokan fogják ezeket az otthoni kotyogósuk helyett választani.

Valamennyi kávézó baristája azonban lapunknak azt nyilatkozta: az áremelkedés kérdése legfőképp azon fog múlni, hogy a beszállítók milyen költségeket számolnak fel a jövőben.

Ebből a szempontból viszont óriási bajban vannak a valódi kézműves, fine-dining éttermek – például a Monster Downtown – mivel az azok fenntartásához szükséges alapanyagok drágultak a legtöbbet.

Előző sztori

Rossz hír a Szegedre ingázóknak: újabb termékek áthozatalát tiltották be a szerb határon

Következő sztori

Soha nem látott mennyiségű helikopterrel érkezik az idei szegedi légiparádé