Így győzd le a másnaposságot!

Cikkünk frissítése óta eltelt 5 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Hosszúra nyúlt az óév búcsúztató, vagy csak ész nélkül keverted az alkoholos italokat? Akkor most minden bizonnyal másnapossággal küzdesz, de ne aggódj – van megoldás! A Harvard egyetem hét tippjét hoztuk el nektek, amelyek közül az egyik biztosan segít majd a macskajaj leküzdésében.

Kutyaharapást szőrével…

Sokan csak városi legendának tartják ezt a módszert, ami mellett azzal érvelnek, hogy a másnaposság okozója az alkohol megvonás, így ha megiszunk 1-2 italt, akkor elmúlnak – vagy legalábbis enyhülnek – a kínzó tünetek. A harvardi professzor szerint az alkoholnak valóban lehet olyan hatása az agyunk receptoraira, amely néhány embernél elvonási tünetként jelentkezik, így ha ők újra alkoholt fogyasztnak, az megszüntetheti a macskajajt. Ennek ellenére nem ajánlja senkinek ezt a módszert, mert csak újraindítja a körforgást és a test nem lesz képes regenerálódni.

Folyadékbevitel

Az alkohol elősegíti a vizeletkiválasztást, továbbá, ha valakinek hányásos, hasmenéses tünetei vannak a másnaposságtól még jobban kiszáradhat. Akár csak néhány korty víz is segíthet ezekben az esetekben, hogy jobban érezzünk magunkat – még ha a hányinger miatt nehéz is leerőltetni azt.

Szénhidrátfogyasztás

Az ivás alapvetően csökkenti a vércukorszintet és sokan elfelejtenek enni, amikor alkoholt fogyasztanak, amitől még tovább esik a vérben lévő cukor mennyisége. Elméletileg a szédülés és fejfájás ennek lehet az egyik velejárója, ugyanis az agynak a neki szüséges üzemanyag nélkül kell dolgozzon. Némi szénhidrát bevitelével a szervezetünkbe enyhíthetünk ezeken a tüneteken – például némi pirítós és gyümölcslé fogyasztásával.

A sötétebb színű italok elkerülése

Kísérletek alapján bizonyították, hogy a színtelen italok, mint a vodka vagy a gin kevesebbszer okoznak másnaposságot, mint azok, amelyeknek sötétebb színük van: ilyen mondjuk a whiskey vagy a vörösbor. Az alkohol egyik fő összetevője az etanol, de azokban az italokban, amelyeknek sötét színük van, előfordulnak más kémiai vegyületek is, mint például a metanol, amelynek a lebomlása a szervezetünkben mérgező folyamatként megy végbe. Ezért ha kerüljük ezeket az italokat, sokkal kisebb a valószínűsége, hogy durva másnaposság elé nézünk.

Nem mindegy, milyen fájdalomcsillapítót használsz

Az aszpirin és ibuprofen hatóanyagú fájdalomcsillapítók mind segíthetnek a fejfájáson és az egyéb kellemetlen érzéseken, azonban a gyógyszerek irritálhatják a gyomrot, ami már alapvetően nincs jó állapotban alkoholfogyasztás után. A paracetamol hatóanyag-tartalmú orvosságokat kifejezetten érdemes kerülni ilyenkor, ugyanis ha még van valamennyi alkohol a szervezetünkben, ezeknek a lebomlása káros hatással lehet a májra, ami akár súlyosbíthatja is a másnaposságot.

B vitaminok és cink

Egy viszonylag friss tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek, akik alkoholfogyasztás előtt és után cinkben és b vitaminban gazdag ételeket fogyasztottak kevésbé lettek másnaposak – így megéri ezeknek a bevitele, hiszen a szervezetünknek egyébként is szüksége van rájuk.

Igyál teát vagy kávét!

A koffeinnek tulajdonképpen nincsenek kimondottan másnaposság elleni hatásai, viszont mivel egy stimulánsról beszélünk, segíthet a levertség és rossz közérzet ellen.

Forrás: health.harvard.edu / Kiemelt kép: Pixabay

Előző sztori

BÚÉK, Szeged!

Következő sztori

Adózás 2022: ezek a változások lesznek idén