Vélemény

A Dugonics zárlat alatt - 1948

A Dugonics zárlat alatt - 1948

2021. július 30., péntek
A Dugonics zárlat alatt - 1948

Hetvenhárom évvel ezelőtt, a nyár derekán a piszkos munka már elvégeztetett: a nagymúltú egyházi iskolák zár alá vétele megtörtént. Az államosítási törvény ugyan csak június 16-án született meg, de már napokkal előtte, 11-én azonnali zárlatot írt elő egy kormányrendelet. Hogy ez nem jogszerű? Így ment ez akkortájt.

Július 30-a volt. Az országos hírű szegedi gimnázium, a Dugonics András nevét viselő szellemi műhely még „állt a talpán”, s ennek oka: túl nagy falat volt. Hát persze, a több mint két évszázad alatt a piarista zászlóshajó hatalmas szellemi és materiális értéktömeget halmozott fel: csupán könyvtárának és természettudományi tárának lajstromozása hetekbe tellett. Ám július utolsó napjaira a fővárosi küldöttek végeztek: 30-án az iskolafelszámoló miniszteri bizottság megsemmisítő pecsétet nyomott a legendás iskola anyakönyvébe.

Szeptemberben aztán megindult az oktatás a régi épületben – immár állami cégér alatt, és egy önfelmentő, ordas hazugsággal: „Az államosított intézmény a működését egy tönkrement iskolában kezdte meg.” Hogy ez mennyire hazug állítás volt, tudta mindenki. A szegedi „piar” az egyik legrangosabb volt az országban, tudós tanárokkal, méltó iskolaépületben, tökéletes felszereltséggel. De hazudni kellett, hogy a szégyenletes országgyűlési határozatot, az egyházi oktatást megsemmisítő 1948-as XXXIII. számú törvényt némiképp igazolni tudják.

Az új tanigazgatóság írni kezdte az immár állami gimnázium történetét – amely nem lett hosszú. Sőt, kínosan rövid: a nehezen verbuvált tanári gárda nyomába se léphetett az előzőnek, közutálattal övezve csak kínlódtak, a színvonal kritikán aluli volt. Végül egyetlen évi kudarcos működés után az iskola egyszerűen megszűnt. A diákokat szétszórták más intézményekbe.

A kommunista hatalom ebben az időben már felismerte: az akció előtt nem „dolgozták meg” eléggé a közvéleményt s az egyházi iskolák társadalmát. Amikor azon a tavaszon a pártvezetés megérezte az országos ellenállás erejét, fenyegetéssel és perekkel igyekezett a születendő törvény előtt simává tenni az utat: felekezeti tanárokat kényszerítettek arra, hogy maguk kérjék az államosítást. Az országban mindenfelé buzdító gyűléseket szerveztek, agitátoraik járták az iskolákat. A hatalom végül elérte célját, de az ellenállásnak számos áldozata lett: közéleti emberek és papok, akik tiltakozni mertek. Meghurcolták őket, sokukat börtönbe vetették, vagy ítélet nélkül internálták. Ez egy külön fejezetet igénylő, tragikus történet.

Visszatérve a Dugonics gimnáziumra: hibernált állapotban várta az újjászületést. A rendszerváltás után ez megtörtént. A korszakos hatású irodalomtörténész, Péter László írja a Piarista seregszámla című esszéjében, hogy a szegedi kegyes oskola története hősköltemény: „Hősei részben a kiváló tudós tanárok, részben az alma materből kibocsátott kiváló tanítványok. A modern Magyarország – mondta Bálint Sándor az iskola 1943. november 21-i Kalazancius ünnepélyén – aligha épülhetett volna föl piarista ihletés nélkül. (…) A szegedi oskola híres volt nemzeti és vallási türelmességéről. Mint csaknem másfél évszázadon át a Délvidék egyetlen középiskolája, befogadta Arad, Csanád, Temes, Torontál német, szerb és román fiait is. A pietás szelleme – idézem ismét Bálint Sándort – egyesíti és hatja át a szegedi
polgárfiat és arisztokrata csemetét, magyart és idegent, keresztényt és zsidót egyaránt. A 18. század magyar piarista humanizmusa itt Szegeden előkelő ízléssel, nemes alkalmazkodással szolgálta a magyar patriotizmus szentistváni eszményét.”

Péter László hosszan sorolja a kiemelkedő tudósokat, művészeket, egyházi méltóságokat, akik hazai, sokan közülük pedig nemzetközi megmérettetésben is méltóan helytálltak. Az első két évszázad alatt – Lippay György 1921-es adata szerint – majdnem százezer, pontosan 99 336 diákja volt a kegyesrendiek szegedi gimnáziumának. Ma vajon mennyinél tarthatnak…?

Várkonyi Balázs

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.