Közérdekű

Rá sem fogunk ismerni az Oskola utcára és a Stefániára

Rá sem fogunk ismerni az Oskola utcára és a Stefániára

2021. június 17., csütörtök
Rá sem fogunk ismerni az Oskola utcára és a Stefániára

Jövő hétfőn, azaz június 21-én veszi kezdetét az a hatalmas beruházás, aminek a részeként teljesen át fog alakulni az Oskola utca és a Stefánia. A rekonstrukció egy évig fog tartani a tervek szerint, fókuszában a kerékpárosok biztonságának növelése és a Szeged-Újszeged közötti forgalom gyorsítása áll.

Hosszan tartó beruházás, teli lezárásokkal és terelésekkel

A projekt egy éves időtartama alatt a város több részén is számolhatunk majd lezárásokkal és forgalom elterelésekkel hosszabb-rövidebb intervallumokban. Közlekedési szempontból is Szeged egyik legjelentősebb területét fedi le a felújítás, a fontosabb közlekedési útvonalak itt futnak át és Magyarország egyik legforgalmasabb kerékpáros csomópontja is a Belvárosi híd szegedi hídfőjénél van. Az Oskola utcától hat hónapra, a Stefániától pedig egy egész évre kell búcsúznunk - cserébe azt ígérik, hogy felgyorsulhat a forgalom Szeged és Újszeged között, biztonságosabb lehet a kerékpáros közlekedés, növekszik a zöldfelület és a vendéglátósok területe, valamint a közösségi közlekedés is tempósabb lehet.

Az Elephant Studio látványterve szerint ilyen lesz majd Magyarország egyik legforgalmasabb kerékpáros csomópontja, a Belvárosi híd szegedi hídfője.

Hétfőtől indulnak a munkálatok

Legelőször az utakat fogják felverni és vízvezetékcserét hajtanak végre az Oskola utcában. A június 21-én életbe lépő módosítások nagyjából két hónapig lesznek érvényben.

  • Az Oskola utcát lezárják a Somogyi utca és a Roosevelt tér (Palánk Cukrászda) között.
  • Az Oroszlán utca csak az építési forgalom számára lesz elérhető, a Somogyi utca és a Victor Hugo utca átjárható marad.
  • A Dóm Cukrászda melletti udvarba való behajtás biztosítva lesz.
  • Az Oroszlán utca – Nádor utca – Bajza utca közötti rész csak a Deák Ferenc utca felől lesz megközelíthető.
  • Az Oskola utca lezárt részére tehát kizárólag az építési forgalom és a szemétszállító járművek hajthatnak be, a szolgáltatást az eddig megszokott formában végzik.Parkolni is tilos ezen a szakaszon.
  • Az áruszállítás a környező közterületeken – Somogyi utca, Victor Hugo utca, Roosevelt tér – kijelölt rakodóhelyekről kézikocsival oldható meg; az Oskola utcai árumozgatáshoz a kivitelező alkalmas felületet biztosít.
  • A gyalogosok az Oskola utca belváros felőli járdáját használhatják.
  • Kerékpárosok csak gyalogosként, a kerékpárt tolva mehetnek be az elzárt területre.
  • Az üzletek gyalogosan mindkét oldalon megközelíthetőek maradnak.
  • A Híd utcában egy-egy sávra szűkül a forgalom.

A következő képeken az autós, illetve a biciklis forgalom változásait tanulmányozhatják:

Kép: Megújul Szeged
Kép: Megújul Szeged

Előnyben a biciklisek

Ahogyan azt többször is kiemeltük, leginkább a kerékpárosok biztonságát fogja növelni a fejlesztés. Az Oskola utcán például parkolóhelyek megszüntetésével szabadítanak fel helyet, hogy a biciklisek mindkét oldalról irány szerinti sávot kaphassanak. A Roosevelt tértől pedig külön sávban haladhatnak azok, akik a hídra szeretnének felhajtani és külön azok, akik tovább mennének a Stefániára.

A Belvárosi híd csomópontjában is érezhető lesz az átalakulás, hiszen a Stefánián is új kerékpársávokat alakítanak ki. A bicikliseknek majd az alapján kell sorolniuk, hogy Újszeged, a Széchenyi tér vagy az Oskola utca felé akarnak-e haladni. Ami nem járt konkrét átalakítással, de a projekthez kapcsolódik, hogy számos utcát tesznek kétirányúvá a bringásoknak. Ezek a következők lesznek: Deák Ferenc utca, Kígyó utca, Kiss Menyhért utca, Hajnóczy utca, Szűcs utca, Lechner téren az Imre utca folytatásában, Bocskai utca, Arany János utca (Stefánia és Dózsa utca közötti szakasz), Takaréktár utca, Berzsenyi utca, Gogol utca, Dáni utca, Gyertyámos utca, Nemestakács utca, Ady tér, Egyetem utca.

Kép: Megújul Szeged

A közösségi közlekedés is jól jár

Az Oskola utcai parkolók megszüntetésével nem csupán egy másik biciklisávnak szabadul fel hely, hanem 4,3 méterre szélesítik majd a járdát, ami eddig csak 2,5 méter volt. Az új sétány a Szegedre jellemző, vöröses térburkolatot fogja majd megkapni, amin jóval nagyobb hely lesz a vendéglátósok teraszainak, valamint fákat is fognak telepíteni rá.

Látványterv: Elephant Studio

A tömegközlekedési eszközök is jelentős könnyítést fognak tapasztalni: a 9,19 trolibusz járatok ezentúl könnyebben haladhatnak majd a csúcsidőben a Stefánián, ugyanis közös sávot kap a biciklisekkel. Ezáltal nem akadályozza majd a Vár utcába történő bekanyarodásban a piros lámpánál várakozó autósor. Új megállót is létesítenek majd a Móra Ferenc Múzeummal szemben, hogy még egyszerűbb legyen a Belvárosi Mozi, a színház és ezek környékének megközelítése. Az autósok a posta elől nem kanyarodhatnak majd balra, azaz a híd felé, ezáltal több helye marad a Széchenyi téren megálló tömegközlekedési eszközöknek.

Na de mi lesz így az autósokkal?

Úgy fogalmaznak a Megújul Szeged oldalon, ami a projekt hivatalos weboldala, hogy „akkor érdemes erre jönni, ha a hídra, Újszeged felé tartunk, vagy közvetlenül belvárosi úticélhoz igyekszünk. Minden más esetben a belvárost kikerülő útvonalakat a Kis- és Nagykörutat, illetve a Huszár Mátyás rakpartot érdemes használni."

Így foglalták össze az autósforgalmat érintő legfontosabb változásokat:

  • A hídfőben csak a hídra lehet felhajtani az Oskola utca felől, a Stefánia felé nem lehet továbbmenni, tehát aki a belvároson akar áthajtani, érdemes a körutak vagy a rakpart felé mennie
  • Nem lehet majd a Széchényi tér felől felmenni a hídra, mivel a Posta előtt megszűnik a balra kanyarodás lehetősége. Ez a forgalom a Stefániára terelődik majd, ahonnan viszont az eddigieknél kevesebb várakozással lehet feljutni a hídra
  • A Deák Ferenc utcából érkezőknek elsőbbsége lesz a Victor Hugo utcával szemben
  • A Somogyi utca teljes szakasza kétirányú lesz az autók számára is

Továbbá kiemelik, hogy dugók ettől még kialakulhatnak, hiszen a rendszerben továbbra is sokkal több autó közlekedik, mint a terület lehetséges kapacitása, de a Hídfő több autót tud majd átengedni az eddigieknél, és a Hídról leérkezők továbbhaladása is egyszerűbb lesz például Alsóváros felé.

Mivel Szeged belvárosának közlekedésébe hosszú ideje nem történt ilyen drasztikus beavatkozás, a régóta berögződött közlekedési szokások megváltoztatása kényelmetlen lehet, akkor is, ha az alapvetően előnyös mindenkinek. 

A Megújul Szeged oldalon részletesebben is tájékozódhatnak mindenről a beruházással kapcsolatban, illetve egy különleges, virtuális sétát is tehetnek a látványtervek alapján, hogy könnyebb legyen elképzelni, milyen lesz az átalakult környék.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.