Csak az extrém havazás okozhat gondot Szeged útjain

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hét, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Erre 9 éve nem volt példa - az akkori nagy havazást idézzük meg.

Ahogy azt hétfőn megírtuk, van rá esély, hogy hétvégén Szegeden is havazzon. Az utakra, járdákra lerakodó hóréteget szinte azonnal takarítani kell.

– A meginduló havazás előtt előkezeljük az útfelületet, hogy a hó ne tudjon ráfagyni, így a sónedves oldat érdes felületre érkezik. A tömegközlekedéssel érintett útszakaszok prioritást élveznek. Amint ezekkel végzünk, akkor tudunk az alsóbbrendű utakkal foglalkozni – válaszolta kérdésünkre Makrai László, az Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

Hozzátette, hogy munkatársainak nem csak a havazás ad munkát télen, már eddig is többször kellett kivonulniuk, hogy a páralecsapódások hajnali lefagyását kezeljék a reggeli forgalom megindulása előtt. Ezek legtöbbször a Belvárosi hídnál és a Körtöltés átjáróinál adnak feladatot.

ÍGY VÁRJÁK A HAVAT

Télen 24 órás ügyeleti rendben dolgoznak az SZKHT munkatársai. Ez azt jelenti, hogy bármilyen enyhe is az időjárás, egy gépjárművezető és egy éjszakai járőr szolgálatban van. Ha az időjárás úgy kívánja – például hétvégén -, akkor gépjárművezető és rakodógép-kezelő dolgozik 24 órában. Ők mozgatják az erre a célra ilyenkor elkülönített 12 nagygépet, 10 kisgépet és 1 rakodógépet, illetve ők terítik a rendelkezésre álló 2000 tonna szóróanyagot. A buszmegállók síkosságmentesítésében egy alvállalkozótól kapnak segítséget. Hogy mikor induljanak munkába, azt három időjárás-, illetve csapadék-előrejelző oldal segítségével határozzák meg.

Tavaly például nem kellett megküzdeni a hóval Szegeden, de az SZKHT-nak csak nagyon szélsőséges és igen extrém helyzetben jelent gondot a havazás.

20 cm hóvastagságtól, -10 fok alatti, hosszú napokig tartó folyamatos fagy esetén, 0-24 órás munkavégzés mellett fokozatosan kapacitásgondok léphetnek fel, mivel erre a technikát nem lehet gazdaságosan optimalizálni, és a gépjárművezetők kötelező pihenőidőit ki kell adni. Ilyenkor a szóróanyag nem olvaszt, a havat fel kell rakodni és el kell szállítani, amihez kamion-rakodógép láncokat kell beállítani – fejtette ki Makrai László, aki azt is hozzátette, hogy ilyen utoljára 9 éve történt, amikor 30-40 cm hó esett egy februári hétvégén, 3 géplánc szállította a Tisza-partra a havat.

NEM CSAK A TÁRSASÁG FELADATA A HÓELTAKARÍTÁS

A szegedi utak többségét az SZKHT munkatársai tisztítják meg a hótól, de a Bertalan híd, a nagykörút, a sugárutak nagykörúton kívüli szakaszai, valamint a főutakkal párhuzamos kerékpárutak lakott területen kívüli (Szeged helységjelző táblán kívül) szakaszai állami fenntartásban vannak, így ott nem ők dolgoznak. Az SZKT feladata a belvárosi parkolási övezet felületei, villamosmegállók megtisztítása, ahogy a magán- vagy társasházi tulajdonosoknak kell gondoskodniuk az épületek és a közút közti járdákról. A Belváros forgalommentes övezeteinek középső szakaszait, a kerékpárutak belterületi szakaszait az SZKHT takarítja. 

2012 februárjában ilyen volt a nagy havazás Szegeden:

Előző sztori

Nagy segítséget nyújt az SZTE a felvételizőknek

Következő sztori

Sajtószabadság Szegeden: csak a baráti médiát engedték Karácsony és Botka közelébe

Legutóbbi hasonló cikkek