Kiosztották a Dél-alföldi Innovációs Díjat

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 hét, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. és Sápi András kapták az idei Dél-Alföldi Innovációs Díjat, a Szegedi Akadémiai Bizottság a régió három kereskedelmi és iparkamarájával közösen alapított elismerését szerdán adták át a Tisza-parti városban.

Kemény Lajos akadémikus, az elismerést odaítélő kuratórium elnöke elmondta, a kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. iAPU elnevezéssel fejlesztett ki intelligens, moduláris levegő-előkészítő egységet. A szabadalmaztatott, fékrendszerekbe épülő levegő-előkészítő egység alkalmas a legmodernebb elektromos hajtású járművek kompresszorainak vezérlésére is.

Sápi András, a Szegedi Tudományegyetem Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszékének adjunktusa olcsó, nemesfémmentes katalizátor kifejlesztéséért kapta az elismerést, amely akár ipari környezetben is képes különböző típusú füstgázok több komponensének tisztítására. A kidolgozott termék gyakorlatilag piacképes, és felhasználási területe jól illeszkedik a régióban egyre inkább meghatározóvá váló autóipari fejlesztésekhez – hangsúlyozta a professzor.

Sánta Péter, az innovációs díjat 2015 után másodjára elnyerő Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kutatás-fejlesztési vezetője kifejtette, a cég elsősorban haszongépjárművek, nehéz-tehergépjárművek és autóbuszok számára fejleszt és gyárt fékrendszereket. A vállalkozás 25 éves kutatás-fejlesztési részlege mintegy ötszáz munkatársat foglalkoztat, és 272 szabadalmát jegyezték be eddig.

A négy-öt éves fejlesztés során kidolgozott iAPU termékkel piaci rést igyekszenek kielégíteni, a kis szériában gyártott járművek készítőinek kínálnak megoldást. A moduláris levegő-előkészítő egység nagyon könnyen illeszthető a hagyományos rendszerek helyébe. A termékből a tervek szerint jövőre 2500, 2024-ben pedig 15 ezer darabot értékesítenek, vevőik jelenleg főként elektromos autóbuszokat gyártó vállalkozások – tudatta a szakember.

Sápi András elmondta, a fatüzelésű erőművek, a vegyes tüzelésű kazánok és a nem közúti mozgó gépek jelentős károsanyag-kibocsátók. Munkatársaival olyan olcsó módszert kerestek, amely a nemesfémeket tartalmazó katalizátorok helyett alkalmas az ezek által kibocsátott füstgáz tisztására. Az új, átmeneti fémeket tartalmazó katalizátorral a füstgázban a szén-monoxid és nitrogén-oxidok szintje hasonló mértékben csökkenthető mint a hagyományos megoldásokkal.

A szakember hozzátette: a megoldás iránt jelenleg főként kandallókat gyártó vállalkozások érdeklődnek.

(MTI, fotó: Ujvári Sándor)

Előző sztori

A vöröskereszttől kapott adományt az SZTE sürgősségi osztálya

Következő sztori

Jogszerű volt a Szegedi Ítélőtábla döntése a szegedi ingyenes parkolóbérletek ügyében

Legutóbbi hasonló cikkek