Közélet

Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

2020. január 17., péntek
Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

Csak akkor érdemes az első ködlámpát használni, ha a látási viszonyok indokolják, eközben a látómező is megnövekszik – figyelmeztet Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató.

– A napokban autóztam lakott területen kívül, 300-500 méterre is simán el lehetett látni az úton. Ott, ahol óránként 90 kilométeres a megengedett sebesség, és különben is kötelező a tompított fény, ez nem igazán veszélyes, ha mindenki betartja a sebességet és a követési távolságot, ami 2 másodperc alatt megtett útnak felel meg, természetesen a látási és útviszonyoknak megfelelően praktikus ennél hosszabbat tartani – mondta az oktató, aki hangsúlyozta, előzni nem kötelező, ehhez egyébként is 15-20 kilométeres sebességkülönbségnek kell lennie.

A lakott területen kívüli úton az egyenletesen elhelyezett út szélét jelző fehér oszlopok 50-50 méterenként vannak kihelyezve, ebből könnyebb megsaccolni a látótávolságot is. – Tehát ha nem kifejezetten rosszak a látási viszonyok, a sűrű ködtől, hóeséstől, szitálástól látjuk az előttünk és mögöttünk haladó járművet, akkor nem kell ködlámpát, ködfényszórót, ködzáró fényt használni – magyarázta. A ködzáró fény kapcsán kifejtette, a sor végén lévő jármű használja, ha mögé beérkeznek, akkor ezt le kell kapcsolni. Az első ködlámpát akkor érdemes használni, ha a látási viszonyok nem teszik lehetővé a megengedett sebességgel való biztonságos haladást, és ezt a lámpát kipróbálva nagyobb lesz a látómező, vagyis megkönnyíti a vezetést.

– Érdemes kipróbálni, hogy ugyanebben az esetben a távolsági fény csak erőteljesebb fehérséget idéz elő, tehát azt semmiképpen ne használjuk – tette hozzá az oktató. Városba, lakott területre érve azonban már elegendő a tompított fény, ennél több felesleges és zavaró.

– A járművek sebessége amúgy sem lesz a megengedett legnagyobb, hiszen a látótávolság is lecsökken, ha köd van. A nedvesség miatt az útburkolat is síkossá, fékezéskor és hirtelen gázadáskor veszélyesség válik – ismertette Gabriella. Azonban arra figyelmeztetett, hogy haa saját járművünk rendelkezik vezetésbiztonságot elősegítő rendszerekkel, attól még nem biztos, hogy másik jármű is, nem szabad a véletlenre bízni a megállást. – Az esti sötétben, közvilágítás nélkül még veszélyes a ködben vezetés, mert a gyalogosok és kerékpárosok is belemosódnak a környezetbe. Fokozott óvatossággal közelítsük meg a csomópontokat, kereszteződéseket, gyalogátkelőhelyeket! A gyalogosok pedig jobban figyeljenek, mielőtt az úttestre lépnek! – figyelmeztetett az oktató.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.