Írjon nekünk

Közlekedés

Múzeumba került az egyik ikonikus szegedi trolibusz

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Ünnepélyes keretek között a budapesti Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került az 502-es pályaszámú Ikarus 280 T GAM típusú trolibusz, amely több évtizeden keresztül szolgálta a szegedi tömegközlekedést – derül ki a Közlekedési Múzeum közleményéből.

A jármű kulcsait Merczi Miklós főosztályvezető és Szakmár Tamás osztályvezető vehette át dr. Németh Zoltán Ádámtól, a Szegedi Közlekedési Kft. közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetőjétől, hétfőn, a “40 éves a trolibusz közlekedés Szegeden” című konferencián – olvasható a közleményben.

A prototípus

Az 502-es pályaszámú Ikarust 1991-ben helyezték forgalomba Szegeden. Tíz évvel később, 2001-ben nagyszabású felújítást végeztek rajta. A jármű korszerűsítését komoly tesztüzem követte mind utasok nélküli, mind utasforgalomban, melyben oroszlánrészt vállalt a trolibusz akkori beosztott legénysége, Budaházi Béla, Béres Béla és Szilágyi Miklós. Ezen a járművön kísérletezték ki a későbbi Ganz-Solaris trolibuszok hajtásrendszerét, így elektromos szempontból prototípussá vált. Az átalakításból később előnyei és hátrányai is származtak a járműnek.

– A prototípus járművek általában az átlagosnál kevesebbet futnak, mivel a hajtásrendszer különlegessége miatt a meghibásodások esetén sokszor azoknak a mérnököknek kell megvizsgálniuk, akik tervezték a járművet. Emiatt fordult elő, hogy az 502-es évekig kifogástalanul működött, majd aztán hónapokig állt a telephelyen, mert olyan hiba lépett elő, amit nem lehetett a korábbi módszerekkel orvosolni – emlékezett vissza Dénes Balázs, az SZKT egykori forgalmi osztályvezetője. Hozzátette, az 502-es éveken keresztül félre volt állítva, majd 2012-ben a 10-es vonali járműszükséglet miatt, ismét forgalomba helyezte az SZKT.

Az 502-es pályaszámú trolibusz 1991-től 2018-ig szolgálta a szegedi tömegközlekedést (Fotó: Hajtó Bálint – hbweb.hu)

Balázs szerint a jármű vezetése annak ellenére is rendkívül kellemes volt, hogy az 1970-es években tervezett Ikarus karosszéria a ’90-es években már nem számított a legkorszerűbb technológiának.

– Abban az időben szó szerint versengtek a járművezetők azért, hogy ezt a trolibuszt vezethessék, pedig akkoriban már a jóval korszerűbb Skoda 15-ös szintén jelen volt a városunkban – fogalmazott.

Az 502-est végül 2018. október 19-én vonták ki a forgalomból.

Az utolsó mohikán

A szegedi tömegközlekedés történelmében összesen tizenkét Ikarus 280-as troli teljesített szolgálatot, ezek közül négy a széria különböző prototípusa volt, míg kettőt Eberswaldéból vásárolt az SZKT használtan. Az 1991 és 1993 között érkezett hat Ikarus 280-ast ZiU 9-es trolikból származó elektronikával látták el. Ma már csak az 505-ös pályaszámú Ikarus szolgálja nosztalgiajáratként a szegedi tömegközlekedést.

Az 505-ös pályaszámú Ikarus nosztalgiajáratként rója Szeged utcáit (Fotó: NGV)

(Kiemelt kép: Hajtó Bálint – hbweb.hu)

Baleset

Baleset szemtanúit keresi a szegedi rendőrkapitányság

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

November 8-án történt a csattanás a Ruzsai úti kereszteződésben.

Tovább olvasom

Közlekedés

11 vonalon módosul a Volánbusz csongrádi menetrendje

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Összegyűjtöttük, hogy mire számíthatnak az utasok.

Tovább olvasom

Baleset

Vadgázolás miatt lezárták az 55-ös főutat Öttömösnél

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Több autó is megrongálódott.

Tovább olvasom

Aktuál