Közélet

Szégyenfoltok újratöltve 1. rész: Tovább pusztul az Újszegedi vasútállomás

Szégyenfoltok újratöltve 1. rész: Tovább pusztul az Újszegedi vasútállomás

2019. április 18., csütörtök
Szégyenfoltok újratöltve 1. rész: Tovább pusztul az Újszegedi vasútállomás

Tavaly tizenkét részes sorozat keretein belül végignéztük Szeged szebb napokat is megélt, elhagyatott épületeit. Most újra górcső alávesszük a tucatnyi szégyenfoltot, hogy kiderítsük, mi változott egy év alatt. Első utunk az Újszegedi vasútállomáshoz vezetett, ahol az utasok helyett leginkább csak az illegális szemétlerakók száma gyarapodott.

Eltűnt óra, új névtábla

Elhagyatott állomásépület, bedeszkázott ablakok, leégett kocsma, kóbor kutyák, hajléktalanok, gazzal benőtt vasúti pálya, napi két pár vonat, és elégedetlen utasok. Így lehetne legjobban leírni Szeged egyik szégyenfoltját, az újszegedi vasútállomást –

írtuk egy évvel ezelőtt az állomásról.

A helyzet azóta szinte alig változott: eltűnt az állomásépület órája, ledózerolták a Galyatető egykori épületét, de a negatívumok mellett egy újdonságba is belebotlottunk – új állomásnév tábla fogadja az utasokat a peronnál.

Új állomásnévtáblával büszkélkedhet az Újszegedi vasútállomás (Fotó: Kovács Ferenc)

Illegális szemétlerakók

A vasútállomás környéke az elmúlt egy év alatt az illegális szemétlerakók Mekkájává vált: szemeteszsákokat és szanaszét szórt hulladékot találtunk az épület közvetlen közelében, az egykori Galyatető romjainál. Az állomást üzemeltető MÁV Zrt.

a Délmagyar megkeresésére elárulta,

hogy csak az állomás utasforgalmi felületének tisztán tartásáért felelnek. „Az állomás takarítására szerződött partnerünk az állomás utasforgalmi felületeinek tisztán tartásáért felelős, az étterem környékének tisztán tartása nem a vasúttársaság feladata. A vasútállomás vasúti kezelésben álló épületén 2019. második felében homlokzati karbantartásokat végzünk” – közölte a Délmagyar megkeresésére a vasúttársaság.

Ledózerolták az egykori Galyatető kerthelyiségét, a szemétkupac azonban továbbgyarapodott az állomás tőszomszédságában (Fotó: Kovács Ferenc)

Hét perccel csökkent a menetidő

Egy évvel ezelőtt megírtuk, naponta mindössze két vonatpárt üzemeltet a MÁV, ráadásul a tavalyi menetrend szerint, 3 órára és 28 percre volt szüksége a bézéknek, hogy Újszegedről Békéscsabára érjenek– a táv 123 kilométer… Ebben a tekintetben történt némi előrelépés, ugyanis

a máv-start.hu idei menterendje

már csupán 3 órával és 21 perccel számol a két megyeszékhely közti viszonylatban.

Mindössze tíz utas szállt fel a szerda délutáni Békéscsabára tartó személyvonatra az Újszegedi vasútállomáson (Fotó: Kovács Ferenc)

Már csak egy kocsi közlekedik – de az legalább pontos

Ott jártunkkor összesen tíz utas várakozott a békéscsabai személyvonatra. A menetrend szerint 15:18-kor érkezik a délutáni személyvonat az állomásra. Ha hiszik, ha nem, az aznapi járat hajszálpontos volt: három perccel múlt negyed négy, amikor a hullámos síneken begördült az állomásra a mindössze egy motorkocsiból álló szerelvény. A csehszlovák gyártású Bzmot összesen 44 ülőhellyel rendelkezik, így a délutáni vonatnak az indulásakor kevesebb, mint 23%-os volt a kihasználtsága.

Továbbra is kérdéses az állomás sorsa

Ahogy azt korábban megírtuk, az állomás haláltusájának az új Tisza-híd vethet véget, ugyanis a projekt keretein belül Makó és Szeged között európai színvonalú elővárosi vonal épülhet ki a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintájára. Az előzetes tervezetek alapján azonban nem a mostani újszegedi állomásra vezetnék be a vonalat, hanem egy teljesen új és korszerű megállóhelyet építenének.

Kovács Ferenc képgalériája:

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.