Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZIU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni.
Az 1960-as években az olcsó üzemanyagár, és a buszok “pályafüggetlenségének” köszönhetően előtérbe kerültek a robbanómotoros tömegközlekedési eszközök a villamosüzeműekkel szemben, és nagyon sok városban, köztük
Szegeden is elkezdték felszámolni a villamosvonalakat.
Egy évtizeddel később azonban ismét a villamosüzemű járművek kerültek előtérbe – köszönhetően az olajárrobbanásnak –, ezért a
70-es évek végén elrendelték a szegedi trolibuszhálózat kiépítését.
Szegednek – akárcsak Budapestnek, valamint Debrecennek – a Szovjetunió nyújtott segítséget abban, hogy megfelelő járművekkel elindíthassa trolibuszüzemét. Amikor 1979. április 29-én megnyílt az 5-ös számú, első vidéki trolivonal, már kilenc darab, az Urickij Trolibuszgyárban készült ZiU-9-es trolibusz állt a Budapesten képesítést szerzett járművezetők rendelkezésére. Ezek a szovjet trolibuszok sokáig meghatározták városunk arculatát. Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZiU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni.
A 153-as pályaszámú ZiU 9-es karácsonykor ünnepi fényekbe öltözve szokta róni Szeged utcáit. (Fotó forrása: Instagram)- Ez a Magyarországra érkezett utolsó ZiU trolik egyike – kezdte a beszélgetést Dénes Balázs, az SZKT egykori forgalmi osztályvezetője. – A 2011-es felújításakor törekedtek arra, hogy a gyártáskori állapotokat állítsák helyre, ugyanakkor bizonyos tekintetben a legelső széria mintájára renoválták a járművet – folytatta. - Például a trolibusz a harmadik ajtajánál csak egy lépcsővel rendelkezik, onnan pedig egy emelkedős utas folyosó vezet előrefelé a hátsótengelynél. Az eredeti, 1986-os állapotánál két lépcső volt hátul – magyarázta.
A meghiúsult történelemhamisítás
Voltak olyan tervek, hogy a felújítás után nem az eredeti a pályaszámát fogja viselni nosztalgiajárműként, hanem a legelső szegedi ZiU pályaszámát, a 111-est. De mivel ez történelemhamisításnak minősült volna, így végül elvetették ezt az ötletet.
Megosztja a sofőröket a ZiU
Dénes Balázs elmondása szerint, két táborra osztható a szegedi járművezetői állomány: vannak, akik kifejezetten szeretik a ZiU 9-est, mások azonban szívesebben vezetik a korszerűbb járműveket. - Vannak olyan járművezetők, akik korábban nem vezethettek ZiU-t, mivel csak azután csatlakoztak a céghez, miután kivonták a szovjet járműveket a forgalomból. Közülük páran utólag megismerkedtek a 153-as ZiU-val, és minden kényelmetlenség ellenére szeretik. Akadnak ugyanakkor olyanok is, akik az elmúlt évtizedek alatt megcsömörlöttek a szovjet járműipar kiválóságától, és ők már nem vágynak annak a vezetésére. Be kell látni, hogy 2018-ban az ergonomikus, és minden komfortnak megfelelő vezetőüléssel - ami az egyik legfontosabb szempont – rendelkező Skoda trolibuszok után visszaülni a 70-es évek technikai színvonalára, nem feltétlen okoz örömet – zárta gondolatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.