Írjon nekünk
Nemzeti Konzultáció

Közélet

Múltidéző 20. rész: A karácsonyi ZiU troli története

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZIU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni.

Az 1960-as években az olcsó üzemanyagár, és a buszok “pályafüggetlenségének” köszönhetően előtérbe kerültek a robbanómotoros tömegközlekedési eszközök a villamosüzeműekkel szemben, és nagyon sok városban, köztük Szegeden is elkezdték felszámolni a villamosvonalakat. Egy évtizeddel később azonban ismét a villamosüzemű járművek kerültek előtérbe – köszönhetően az olajárrobbanásnak –, ezért a 70-es évek végén elrendelték a szegedi trolibuszhálózat kiépítését.

Szegednek – akárcsak Budapestnek, valamint Debrecennek – a Szovjetunió nyújtott segítséget abban, hogy megfelelő járművekkel elindíthassa trolibuszüzemét. Amikor 1979. április 29-én megnyílt az 5-ös számú, első vidéki trolivonal, már kilenc darab, az Urickij Trolibuszgyárban készült ZiU-9-es trolibusz állt a Budapesten képesítést szerzett járművezetők rendelkezésére. Ezek a szovjet trolibuszok sokáig meghatározták városunk arculatát.

Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZiU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni.

A 153-as pályaszámú ZiU 9-es karácsonykor ünnepi fényekbe öltözve szokta róni Szeged utcáit. (Fotó forrása: Instagram)

– Ez a Magyarországra érkezett utolsó ZiU trolik egyike – kezdte a beszélgetést Dénes Balázs, az SZKT egykori forgalmi osztályvezetője. – A 2011-es felújításakor törekedtek arra, hogy a gyártáskori állapotokat állítsák helyre, ugyanakkor bizonyos tekintetben a legelső széria mintájára renoválták a járművet – folytatta. – Például a trolibusz a harmadik ajtajánál csak egy lépcsővel rendelkezik, onnan pedig egy emelkedős utas folyosó vezet előrefelé a hátsótengelynél. Az eredeti, 1986-os állapotánál két lépcső volt hátul – magyarázta.

 A meghiúsult történelemhamisítás

Voltak olyan tervek, hogy a felújítás után nem az eredeti a pályaszámát fogja viselni nosztalgiajárműként, hanem a legelső szegedi ZiU pályaszámát, a 111-est. De mivel ez történelemhamisításnak minősült volna, így végül elvetették ezt az ötletet.

 

Megosztja a sofőröket a ZiU

Dénes Balázs elmondása szerint, két táborra osztható a szegedi járművezetői állomány: vannak, akik kifejezetten szeretik a ZiU 9-est, mások azonban szívesebben vezetik a korszerűbb járműveket.

– Vannak olyan járművezetők, akik korábban nem vezethettek ZiU-t, mivel csak azután csatlakoztak a céghez, miután kivonták a szovjet járműveket a forgalomból. Közülük páran utólag megismerkedtek a 153-as ZiU-val, és minden kényelmetlenség ellenére szeretik.

Akadnak ugyanakkor olyanok is, akik az elmúlt évtizedek alatt megcsömörlöttek a szovjet járműipar kiválóságától, és ők már nem vágynak annak a vezetésére.  Be kell látni, hogy 2018-ban az ergonomikus, és minden komfortnak megfelelő vezetőüléssel – ami az egyik legfontosabb szempont – rendelkező Skoda trolibuszok után visszaülni a 70-es évek technikai színvonalára, nem feltétlen okoz örömet – zárta gondolatait.

Tovább olvasom

Hírzóna

A diákhitelezés jól kiépített, önfenntartó rendszer

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Akinek versenyképes végzettsége és tudása van, az könnyedén fizeti ki néhány év alatt a diákhitel-tartozását.

Tovább olvasom

Hírzóna

Ősszel tárgyalhatja a parlament az új bortörvényt

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Alapjaiban változik meg a szőlő-bor ágazat adminisztrációja.

Tovább olvasom

Közélet

Értelmezhetetlen járdasziget töri meg az út folytonosságát a ligetnél

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Erre vajon mi szükség volt?

Tovább olvasom

Aktuál