Közélet

Múltidéző 20. rész: A karácsonyi ZiU troli története

Múltidéző 20. rész: A karácsonyi ZiU troli története

2018. december 18., kedd
Múltidéző 20. rész: A karácsonyi ZiU troli története

Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZIU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni.

Az 1960-as években az olcsó üzemanyagár, és a buszok “pályafüggetlenségének” köszönhetően előtérbe kerültek a robbanómotoros tömegközlekedési eszközök a villamosüzeműekkel szemben, és nagyon sok városban, köztük

Szegeden is elkezdték felszámolni a villamosvonalakat.

Egy évtizeddel később azonban ismét a villamosüzemű járművek kerültek előtérbe – köszönhetően az olajárrobbanásnak –, ezért a

70-es évek végén elrendelték a szegedi trolibuszhálózat kiépítését.

Szegednek – akárcsak Budapestnek, valamint Debrecennek – a Szovjetunió nyújtott segítséget abban, hogy megfelelő járművekkel elindíthassa trolibuszüzemét. Amikor 1979. április 29-én megnyílt az 5-ös számú, első vidéki trolivonal, már kilenc darab, az Urickij Trolibuszgyárban készült ZiU-9-es trolibusz állt a Budapesten képesítést szerzett járművezetők rendelkezésére. Ezek a szovjet trolibuszok sokáig meghatározták városunk arculatát. Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZiU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni.

A 153-as pályaszámú ZiU 9-es karácsonykor ünnepi fényekbe öltözve szokta róni Szeged utcáit. (Fotó forrása: Instagram)

- Ez a Magyarországra érkezett utolsó ZiU trolik egyike – kezdte a beszélgetést Dénes Balázs, az SZKT egykori forgalmi osztályvezetője. – A 2011-es felújításakor törekedtek arra, hogy a gyártáskori állapotokat állítsák helyre, ugyanakkor bizonyos tekintetben a legelső széria mintájára renoválták a járművet – folytatta. - Például a trolibusz a harmadik ajtajánál csak egy lépcsővel rendelkezik, onnan pedig egy emelkedős utas folyosó vezet előrefelé a hátsótengelynél. Az eredeti, 1986-os állapotánál két lépcső volt hátul – magyarázta.

A meghiúsult történelemhamisítás

Voltak olyan tervek, hogy a felújítás után nem az eredeti a pályaszámát fogja viselni nosztalgiajárműként, hanem a legelső szegedi ZiU pályaszámát, a 111-est. De mivel ez történelemhamisításnak minősült volna, így végül elvetették ezt az ötletet.

 

Megosztja a sofőröket a ZiU

Dénes Balázs elmondása szerint, két táborra osztható a szegedi járművezetői állomány: vannak, akik kifejezetten szeretik a ZiU 9-est, mások azonban szívesebben vezetik a korszerűbb járműveket. - Vannak olyan járművezetők, akik korábban nem vezethettek ZiU-t, mivel csak azután csatlakoztak a céghez, miután kivonták a szovjet járműveket a forgalomból. Közülük páran utólag megismerkedtek a 153-as ZiU-val, és minden kényelmetlenség ellenére szeretik. Akadnak ugyanakkor olyanok is, akik az elmúlt évtizedek alatt megcsömörlöttek a szovjet járműipar kiválóságától, és ők már nem vágynak annak a vezetésére. Be kell látni, hogy 2018-ban az ergonomikus, és minden komfortnak megfelelő vezetőüléssel - ami az egyik legfontosabb szempont – rendelkező Skoda trolibuszok után visszaülni a 70-es évek technikai színvonalára, nem feltétlen okoz örömet – zárta gondolatait.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.