Egyetem

Új-zélandi módszerrel lépnek fel az iskolai problémák ellen

Új-zélandi módszerrel lépnek fel az iskolai problémák ellen

2017. november 17., péntek
Új-zélandi módszerrel lépnek fel az iskolai problémák ellen

A Gál Ferenc Főiskolán a resztoratív módszerről tartottak konferenciát hazai és külföldi előadókkal. Már most támogatja a szemlélet elterjesztését az EMMI, de az újabb szabályozások kialakításában sokat segíthetnek a hasonló tanácskozások.

- Nagy jelentőséggel bír a resztoratív módszer, ezzel harmonikusabb lehetőségeket lehet biztosítani a tanításhoz – mondta Csomortáni Zoltán a Gál Ferenc Főiskolán tartott II. Országos Resztoratív Konferencián. Azonban mielőtt írnánk a rendezvényről, nem árt tisztázni, hogy mit jelent a resztoratív szemlélet.

Röviden

: „a szabályszegést a közösség és az elkövető közötti konfliktusként értelmezi, ezért a büntetés kiszabása helyett a konfliktus következtében kialakult szükségletek megállapítását, és a károk helyreállítását tartja a legfőbb célnak.” A megoldásba pedig bevonják az elkövetőt, aki aktívan részt vesz a folyamatban, s a sérelem elszenvedője, elszenvedői számára jóvátételt nyújt. Csomortáni kiemelte, Szegeden nem az ismertebb amerikai változat, hanem az új-zélandi „osztálykonferencia” módszer terjedt el. Ebben kiemelkedő szereppel bírt a konferencia két vendége: Carol Hamilton, a hamiltoni Waikato Egyetem oktatója és Kecskeméti Mária, a wellingtoni Aotea Középiskola tanára.

- Négy éve foglalkozunk a resztoratív szemlélet közösségi és pedagógiai alkalmazásával – fogalmazott Kozma Gábor, a főiskola rektora. Megjegyezte, egyre több a fegyelmezetlen diák, akik a retorziók miatt iskolaelhagyókká válnak, korán a társadalom peremére kerülnek. Mindez nem engedhető meg, ezért a Gál Ferenc Főiskola a jó gyakorlatot közvetíteni kívánja. Erre van fogadókészség az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) részéről is, amit Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár is megerősített. A politikus rámutatott, új kihívásokkal kell megküzdeniük, amelyet egy konkrét példával, egy előző heti jelentés (anonimizált változatával) illusztrált. Egy lány a Facebookon zaklatott egy másik diákot, az utóbbi édesanyja személyesen ment ezt jelezni az iskolaigazgatójának. Balszerencséjükre az intézményvezető nem volt bent, viszont pont szembejött a zaklató, akinek a haját az anyuka meghúzogatta, majd lefejelte azt a tanulót, aki a megtámadott segítségére sietett. Pillanatokon belül már hat szülő volt bent az iskolában, s három rendőrségi bejelentés érkezett. Erre és a hasonló ügyekre most kell megfelelő szabályozást kidolgozni, mert az iskolák fűtése, felújítása száz éve is probléma volt, a Facebook és a modern technika azonban csak az utóbbi években jelent meg, s tudta megmutatni árnyoldalait a fejlődésnek. Példaként említette, hogy hamarosan fejlesztik az internetelérést 50-70 százalékos WiFi lefedettséget érnének el. Szabályozni kell, hogy mit engedjenek meg, mit tiltsanak, amely kérdés bizonyosan komoly politikai támadásokat fog kiváltani. A hasonló konferenciák azonban lehetővé teszik, hogy minél jobb szakmai megoldásokat találjanak.

Nyitóképünk illusztráció!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.