/

Csendes gyilkos az irodában

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

blog_szamitogep

A legnagyobb veszély az évek óta irodában dolgozó hölgyeket fenyegeti.

Lilla három éve dolgozik adminisztrációs munkakörben. Az iskolapadból kikerülve egy multinacionális cégnél kapott munkát, így az „ülő életmód” a mindennapjai részévé vált. „Egyetemistaként nem érzékeltem az állandó ülés hátrányait, mert az órák közötti szünetekben többnyire volt időm sétálni, a testmozgásra is több időm jutott. Mikor elkezdtem dolgozni a második hónapban már éreztem, hogy a nap végén bedagadnak a lábaim, a gerincem és a nyaki izmok pedig egyre jobban fájnak. Nekem a rendszeres jóga és az úszás segített, mindemellett nem használok tömegközlekedést, inkább sétálok” – fogalmazott lapunknak a fiatal lány, aki szerint a munkáltatók gyakran nem veszik figyelembe az ülőmunka végzéséhez előírt szabályokat, így ő inkább a munkaórákon túlmenően próbál az egészségére figyelni.

A napi 8-12 órás irodában töltött idő merénylet az egyedfejlődés során felegyenesedett ember ellen. A sok üléstől az alsó lábszár vérkeringése szinte teljesen elégtelenné válik, így kialakul a trombózis és a visszér veszélye. A folyamatos egy helyben-, esetleg számítógép előtt való ülés számtalan veszélyt rejteget magában. A leggyakoribbak mégis a deréktáji és nyaki panaszok.

*-* Kass Ferenc üzemorvos több évtizedes tapasztalat alapján állítja, a sok éven át végzett ülőmunka gyakorlatilag károsabb, mint a nehéz fizikai munka.

„A normál testhelyzetben elvégezett fizikai munka során a gerinc melletti izomzat megerősödik, ezzel szemben, ha valaki napi rendszerességgel ül egyfolytában, sokkal nagyobb az esélye a gerincsérvre vagy a derékfájására. A 20-30 éve irodában dolgozó hölgyeknél figyeltem meg, hogy a nyakcsigolyák általában elmeszesednek, mivel a fej állandóan kényszertartásban van. Legfeljebb annyit mozgatják, hogy a billentyűzetről a monitorra néznek” – tette hozzá a szakember, aki szerint napi 25 perces a célzott testrészre irányuló tornával elejét lehetne venni a komoly panaszok kialakulásának.

Bár az ülőmunka nem közvetlen kiváltó oka az elhízásnak, mégis a mozgáshiány miatt hajlamosabbá teszi az embereket a túlsúlyra, aminek súlyosabb esetben a cukorbetegség a következménye. Egy fárasztó nap után sokaknak nincs már energiája a testedzésre, Kass Ferenc mégis azt tanácsolja, aki teheti az legalább annyi időt töltsön testmozgással, mint amennyit a munkahelyén ül.

Előző sztori

Lipót lett a cicamentők szépe!

Következő sztori

Sértődés és csodafegyver – nézze meg, miről írunk!

Legutóbbi hasonló cikkek