Közélet

Keresett lehet a hazai alma külföldön

Keresett lehet a hazai alma külföldön

2017. szeptember 6., szerda
Keresett lehet a hazai alma külföldön

Hazánk a kontinens hetedik legnagyobb almatermelő területeivel rendelkezik, mégis jelentős fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy a magyar alma versenyképes legyen Európában. Idén már augusztusban megkezdődött a szüret, amely akár októberig is eltarthat. A betakarítást a gazdák szerint a munkaerőhiány nehezíti. Az itthoni termelőket az uniós átlagnál kevesebb aszály– és fagykárok érték, ezért megnőhet a magyar alma iránt a kereslet külföldön.

„A nagy kedvencem a Jonagold és a Golden almafajta, amit kizárólag ugyanattól a helyi termesztőtől veszek a piacon már évek óta. Nyugdíjasként elsődleges szempontnak a megfelelő árat tartom, másrészt az sem elhanyagolható, hogy finom, és egész évben elérhető gyümölcsről van szó” – nyilatkozta a SZEGEDma.hu-nak

Terike

néni. A meleg időjárás miatt már korán, augusztusban megkezdődött az almaszüret, ami egészen októberig tart majd. Idén rendkívül fontos jelentőséget tulajdonítanak a betakarításnak, mivel a magyar termelőket az európai átlagnál valamivel kisebb aszály– és fagykárok érték, ezért külföldön átmenetileg megnőhet a hazai alma iránt a kereslet. A

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) sajtóközleménye szerint

, megközelítőleg 500-550 ezer tonna termés várható, melyből 150-200 ezer tonna étkezési, ennek mennyiségét az esetlegesen elnyúló hőség negatív irányba befolyásolhatja.

Dóczi Ferenc

almatermesztő portálunknak elmondta, az elhúzódó kánikula nagymértékben befolyásolja az idei termést. „A tavalyi évhez viszonyítva valószínűleg apróbb gyümölcsre számíthatnak azok a gazdák, akik nem tudták az ültetvényeiket megfelelően öntözni. Sőt, sok helyen idő előtt le fog hullani az alma a fáról, különösen a Jonathan fajtát fenyegeti ez a veszély. A saját gazdaságunkban várhatóan a tavalyi évhez hasonló lesz a terméshozam, hiszen nagy hangsúlyt fektettünk a vízzel való öntözésre és a lombtrágyázásra”– fogalmazott a szakember, aki szerint a vásárlók körében is népszerű Jonagold alma színeződésének nem tett jót a forró időjárás, ezért egy kicsit fakóbb lehet az előző évekhez viszonyítva. Majd kiemelte: még nem dőlt el minden, mert az egyre hűvösebb reggelek akár pozitív hatással is lehetnek erre az almafajtára. A NAK ugyanakkor felhívja a termelők figyelmet, hogy az idén várhatóan magasabb termelői árak és a mostani keresleti piac megtévesztő lehet. Az ültetvényszerkezetben, technológiában jelentős fejlesztésre van szükség, hogy a magyar alma versenyképes legyen Európában. Mindemellett az ágazatot a munkaerő-hiány jelentősen hátrányos helyzetbe hozza, ezért számos termelő a közfoglalkoztatás és a szezonális mezőgazdasági munka könnyebb és motivált átjárásában látja az egyik megoldást. A NAK a versenyképesség eléréséhez minden szakmai segítséget magad a gazdálkodóknak– áll a NAK közleményében. „Ebben az ágazatban abszolút munkaerőhiány van, azt kell mondanom, szerencse, hogy nem több száz hektáron gazdálkodunk, mert nem tudnánk biztosítani a megfelelő munkaerőt hozzá. Jelenleg a családi erőt kitudjuk egészíteni 3-4 emberrel, és így talán megtudjuk oldani a szüretet” – fogalmazott Dóczi Ferenc. Az almatermesztő jelenleg Erdélybe exportálja a termése egy részét, mégis azt mondja, hogy Csongrád megyében elenyésző azoknak a területeknek a száma, ahol almát lehet termeszteni, ezzel a mennyiséggel éppen csak a megyét tudják ellátni. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében viszont elég potenciált lát arra, hogy akár külföldre is szállítsanak. A NAK október közepén az alma fogyasztását ösztönző kampányt indít, melynek célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a jó minőségű hazai almára, és megismertesse a vásárlókkal a fajtaválasztékot. Az induló kampány a termelők piacainak stabilizálását is szolgálja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.