/

Nem valósultak meg a grandiózus tervek a harmadik híd újszegedi hídfőjénél + FOTÓK

Cikkünk frissítése óta eltelt 6 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

tlke_hid009kf

Tudásparkot és hipermarketet is álmodtak a harmadik híd újszegedi oldalára. A tervek ugyan nem valósultak meg, de ma is számtalan ötlet valósítható meg a terület fejlődésének elősegítése érdekében.

A szándék formájában létező harmadik híd újszegedi oldalának fejlesztési terveiről szólt a Tisza Lajos Közéleti Egyesület Városfejlesztési Klubjának legutóbbi rendezvénye. Schulcz Péter, a Csongrád Megyei Építészeti Kamara elnöke és egyben az est házigazdája hangsúlyozta, hogy az elképzeléseket a túlpart várható projektjeivel együtt érdemes megvitatni.

Balogh Tünde építészmérnök mintegy tíz évvel ezelőtt készült terveket mutatott be. Érdekesség, hogy nem is három, hanem négy híddal számolt. Ugyanis a nagysebességű vasút, amelyet magánberuházásként szándékoznak megvalósítani, akár városunknál is átléphetné a Tiszát. Ennek nem lenne megállója Szegeden – országonként általában egy lehet, ez Magyarországon Ferihegy – viszont akár belföldi célokra is bérelhető lenne.

A dél-újszegedi oldal üres, csupán a Kertész és a Lövölde utca lett beépítve. „Kritika érte a jelenlegi tervet: miért ilyen kicsi az ív? Miért nem látványosabb?” – mondta Balogh Tünde. Az ív pontosan 300 méteres, a lehető legminimálisabb. Ennek oka az akkor még létező Heavytex, amellyel a nyomvonal kijelölőinek 1998-ben számolni kellett. Hiába zárt be a gyár, bontották le az épületeket, ez az eltelt 18 év alatt sem változott…

tlke_hid005kf

1998-ban még durván 5 milliárd forintból akartak hidat építeni, ez mostanra 25-26 milliárdra nőtt. A híd vasúttal együtt történő megvalósításának ötlete Balogh Tünde szerint Nagy Sándorhoz (akkor SZDSZ, ma Együtt) köthető. Az elképzelés azon ok miatt is előnyös, mert fejállomás helyett átmenővé válhatna a szegedi pályaudvar.

A Heavytex bezárásával a Sparé lett a terület, ők először egy hatalmas áruházat kívántak létrehozni itt, de az Országos Tervtanács ezt megakadályozta, nem akarták, hogy a harmadik híd felépülése után komoly értékkel bíró telken ilyen épület álljon. Az építészmérnök ezt követően vázolta fel elképzelését, egy tudósparkot lakásokkal, kutatóhelyekkel, szállásokkal, s egyben tavakkal, zöldterülettel. Ezt a növényes területet kötötte volna össze Odesszán keresztül a ligettel, valamint megoldotta volna a déli irányú vízelvezetést, ami mostanáig problémája Újszegednek.

2008-ban a bécsi Brunner Tervezőiroda mutatott be egy nagyra törő elképzelést, egy „igazi városközpontot” 15 hektáron. Ebben lett volna konferenciaközpont, lakások, irodák, hotel, kereskedések, múzeumok. A komplexum legmagasabb részei az újszegedi toronyházzal lettek volna egyforma magasak, miközben a föld alatt is parkolókat alakítottak ki. Az elképzeléseket fenntartásokkal támogatta az építész szakma. Az átgyúrt elképzelésekért Balogh Tünde felelt, az épület alatt trolibusz járt volna, felül gyalogosan lehetett volna közlekedni, de a plázastop a terveket a múlt részévé tette egyik pillanatról a másikra.

tlke_hid012kf

Álmodni azonban lehet, mert „az elvárások nem borzasztóak”. Az építészmérnök úgy látja, szinte bármi – hotel, lakóövezet – építhető, csupán az elvárásokra kell figyelni, mert nem mindenhova lehet magas épületeket húzni. Nyugat és kelet felé határoztak meg be- és kilépő pontokat, amelyeknek át kell szelniük a területeket, de az útvonalat szabadon lehet kiválasztani.

A terveket Apró Juhász János volt MIÉP-es önkormányzati képviselő illette kritikával, aki szerint ez az ő „Világ utcája” projektjük másolata – úgy tűnt azonban, hogy a közönséget erről nem sikerült meggyőznie. Halkó Pál annyit jegyzett meg, hogy már 1968-ban születtek tervek a harmadik hídra, de az építkezés még mindig nem kezdődött el, így ennek megindulása a legfontosabb. A város elvesztette a régiós központtá válásért folytatott küzdelmet, de a hátrányt Temesvárral szemben csökkenteni kell – ebben meglátása szerint csak a kormány segíthet. Német Ferenc, a Jogi Bizottság fideszes delegáltja kifejtette, végre rendeltek forrást az előkészítéshez, így bízik abban, hogy a város sikeresen tud lobbizni a híd felépüléséért.

no images were found

Előző sztori

Atlétika: az EYOF áll a titánok célkeresztjében jövőre

Következő sztori

Újra térképen a szegedi jégkorong – Pápai Miklóssal beszélgettünk a Tisza Volán elmúlt fél évéről