/

Besenyei Péter kápráztatta el a szegedieket + FOTÓK

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

repulonap_szeged_szombat08_gs

Kész hidegháborús arzenál várta a szegedieket: a Liszunov Li-2 szállítógép mellett, Mi-2 helikopter és L-29 gyakorlógép is repült a felhők között. A nap sztárja azonban egyértelműen Besenyei Péter volt.

Ma is folytatódott a repülőnap, az időjárás – az időnként beboruló ég, a felerősödő szél – ugyan többször ráijesztett a résztvevőkre, de végül apróbb korlátozásokat, időpontváltozásokat leszámítva a főattrakciókat megtekinthették az érdeklődők.

Az L-29 Delfin csehszlovák gép elsősorban gyakorlógépnek számított, nem vadászrepülőgépnek, szubszonikus sebességű, azaz nem gyorsabb a hangnál. Ez volt az első sugárhajtású repülőgép egy katonai pilóta karrierje során, meglehetősen könnyű irányítani. Műszerezettsége egy egykor ezen is repülő volt vadászpilóta szerint a MiG 15-öt követte, habár gyártásának megkezdése idején már négy éve használták a jóval korszerűbb MiG 21-eseket a szovjetek. Delfineket természetesen a magyar légierő is üzemeltetett, így nem meglepő, hogy fontos gép volt – a szintén a helyszínen tartózkodó – Farkas Bertalan űrhajós életében is.

A világ második legnagyobb példányszámban gyártott kiképzőgépével most Szakács Gábor repült, a volt Szovjetunióból először Angliába, majd Magyarországra került a feketére festett jármű. A régen akár műrepülésre alkalmas L-29-cel, ma már nem hajtanak végre nehéz feladatokat – az oldtimer korú géppel óvatosabban kell bánni.

repulonap_szeged_szombat43_gs

Besenyei Péter műrepülő világbajnokunk viszont megmutatta tudását, a közönség álmélkodva szemlélte a mutatványokat. A híres pilóta elárulta, sok idejét vette el a 40 évig folytatott versenyrepülés, gyakran hetekre volt távol családjától, ezért döntött úgy, hogy 60 éves kora előtt befejezi ezt. Szabadideje azonban még mindig kevés, nem szívesen mond nemet iskolai meghívásoknak, médiaszerepléseknek, s persze a szegedieknek sem. Ez a dedikálásra is igaz, hatalmas sor alakult ki, minden gyerek szeretetett volna kapni egy aláírásával ellátott képet.

Lehetett utazni az egyetlen repülőképes Liszunov Li-2-essel, amely visszahozta a ’30-as évek hangulatát. Az amerikai Douglas DC-3 utasszállító licence alapján készült gép sokak számára ismerős lehet a rendszerváltás előtt készült világháborúról szóló könyvekből. Ez a példány már 1949-ből készült, s habár most a MALÉV színeiben pompázik, korábban a Magyar Néphadseregben is használták a „Tevét”. Érdekesség, hogy a megjelent gép futóműve Szegedről származik. Talán a szegedi vidámpark Li-2-eséről, amelyet a 2000-es évek elején elszállították, majd feldaraboltak? Ez sajnos nem derült ki.

Egy különleges pirotechnikai eszközökkel felszerelt Mi-2 helikopter is megmutatta, az öreg technika értő kezekben bármely korszerű légi járművel felveszi a versenyt. Nem próbáltuk volna ki a helikopterből végrehajtott bungee jumpingot, de erre is sor került a nap egyik utolsó programjaként. Holnap többek között ejtőernyős ugrásokat lehet megtekinteni, s hazaindul a Li-2-es is.

no images were found

Default thumbnail
Előző sztori

Óránként egy halálesetért a stroke felelős

Default thumbnail
Következő sztori

Kézilabda: Budakalászon sem hibázott a Pick

Legutóbbi hasonló cikkek