Szegedi kutatók eredményei a világ vezető kémiai folyóiratában

Cikkünk frissítése óta eltelt 6 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A világ legrangosabb kémiai folyóirata, a Nature Chemistry közölte Czakó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének adjunktusa és munkatársa, Szabó István eredményeit: a kutatók a szerves kémia egyik legalapvetőbb reakciójának új mechanizmusára bukkantak.

Az elméleti kémikusok számítógépek segítségével modelleztek egy alapvető kémiai reakciót (a fluoridion (F-) és a metil-klorid (CH3Cl) reakcióját), és a számítások világítottak rá, hogy a reakció nem csak a száz éve ismert úton mehet végbe. Közben az innsbrucki egyetem munkatársai kísérletileg is vizsgálták a fenti reakciót. Az elméleti és kísérleti eredmények egyezése felülmúlja minden korábbi hasonló munka pontosságát és minden eddiginél mélyebb betekintést ad az egyik legismertebb kémiai reakció mechanizmusába. A kutatók rámutattak, hogy a periódusos rendszer alapján hasonlónak gondolt atomok igen eltérő hatással lehetnek a kémiai reakciók lefolyására, és a reakciókban résztvevő molekulák orientációs képessége kulcsszerepet játszhat a folyamatok során.

Az elméleti-kísérleti munka eredményeit a világ talán legrangosabb kémiai folyóirata, a Nature Chemistry közölte 2015. november 30-án .

A Czakó-csoport módszerei úttörő jelentőségűek a fenti reakciócsalád (a kémikusok által jól ismert SN2 reakciók) elméleti vizsgálatai során, így az eredményeiktől a kémia alapjainak mélyebb megértését várhatjuk. Czakó Gábor célja, hogy a vezetésével Szegeden megalakított Elméleti Reakciódinamika Kutatócsoport hamarosan a világ legelismertebb tudományos műhelyei közé tartozzon, amihez jó alapokat adhat a most megjelent rangos közlemény.

Előző sztori