Írjon nekünk

Közélet

Jelöletlen kerékpárutak, balesetveszélyes kereszteződések – két keréken Szegeden + FOTÓK

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

kerekparosok01_gs

Papíron jól mutatnak ugyan a Szegeden húzódó kerékpárutak, megvalósításuk mégis hagy némi kívánnivalót maga után. A Tompai Kapu úton balesetveszélyes közlekedni, az Olajos utcában lévő bicikliút csak a statisztikát javítja, a Körtöltés utcában pedig nem is nagyon lehet szabályosan tekerni.

Dovalovszki Andrással vettük számba a városban lévő kerékpárutak anomáliáit. A kerékpáros aktivista szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy sokhelyütt kivezetik a kerékpárosokat a forgalomból, a visszavezetésről azonban nem gondoskodnak. Semmiből vezetnek semmibe a kerékpárutak, koncepció nélkül építették őket, sok esetben pedig a KRESZ szabályait felrúgva kell manőverezni a drótszamarakkal.

Szlalompálya a Kossuth Lajos sugárúton

Az alább megtekinthető videóban a Kossuth Lajos sugárút keszekusza kerékpáros rendjére hívják fel a figyelmet, az aktivista szerint azonban nem ez a legnagyobb gond, sőt a kerékpársáv helyett ésszerűbb lenne az útra terelni a bringás forgalmat. “Alapvetően nem az átgondolatlan váltogatás a legnagyobb probléma a Kossuth Lajos sugárúti kerékpárúttal, hanem az, hogy méltánytalanul hátrányos helyzetbe szorították a gyalogosokat. A füvesített részek (vagyis fatükrök) mellett egy-másfél méteres szakaszokon kell közlekedniük a rendkívül rossz minőségű aszfaltdarabokon” – magyarázta Dovalovszki András. Hozzátette: mivel az elkerülő megépítésével a Kossuth Lajos sugárút forgalma jelentősen lecsökkent, sokkal ésszerűbb lenne az útra terelni a kerékpáros forgalmat, minthogy a járdából leválasztott részen közlekedjenek. Legrosszabb szakasz a sugárút körforgalom előtti végén van, ahol alig fél méter marad a gyalogosoknak a járdából.


Videó: KreaMedia

Három súlyos balesetet is okozott a Tompai Kapu útnál lévő szabálytalanság

A Tompai Kapu úton lévő gyalog-kerékpárút kapcsán egy bírósági ügye is volt az aktivistának, miután figyelemfelkeltő célzattal leszerelte a kerékpárral behajtani tilos táblát. “Gyalog-kerékpárutak az útügyi előírás szerint nem végződhetnek kereszteződésben, itt egy lejtő aljában kényszerítik megállásra a bringásokat úgy, hogy 180 fokban hátrapillantva kell megnézni, hogy jön-e autó. A Tompai Kapu útnál semmilyen módon nincs megoldva a kerékpárosok visszavezetése a forgalomba, ez az átvezetés ellen másfél évig küzdöttünk. Korábban soha nem volt ezen a szakaszon gond, mióta azonban így van megoldva, már három súlyos kerékpáros balesetről is tudunk” – mondta Dovalovszki András.

A Kálvária sugárút és nagykörút sarkán lévő kereszteződéssel is hasonló gondok vannak az aktivista szerint. “Végig kerékpárút van a Kálvária sugárúton, amelyet megint a gyalogosok elől elvett szakaszokból alakítottak ki, a GTK épülete előtt legalább egy 80 centis részt meghagytak a buszmegállónál várakozók számára. A körút sarkánál sajnos szintén okozott balesetet az, hogy nem oldották meg az átvezetést, és a jobbra kanyarodó autó biciklist gázolt” – magyarázta az aktivista. Hozzátette: a rendőrség rendszeresen bünteti azokat a kerékpárosokat, akik nem tolják át kétkerekűjüket, holott a KRESZ erre nem is kötelezné őket.

Statisztikajavító kerékpárút az Olajos utcában

Tőlünk fejlettebb kerékpáros kultúrával bíró országokban már régóta nem gyalog-kerékpárutakban gondolkoznak, hisz ezzel arra szoktatják a bicikliseket, hogy a járdán közlekedjenek. Ezek minősége ráadásul rohamos ütemben romlik, egyes hepehupás részek a kerékpárt is rongálják. Mivel nem volt megfelelő alapozása, a Petőfi Sándor sugárút betonját a fák gyökerei tették hepehupássá, de rossz az út a Kossuth Lajos sugárút bizonyos részén, és a Csongrádi és József Attila sugárutat összekötő szakaszán is a Gáspár Zoltán utcától a Gyevi utcáig. Ez utóbbiban ráadásul a közvilágítás sem túl jó, így éjszaka különösen óvatosan kell itt közlekedni.

“Az önkormányzat, illetve a kerékpárutak kialakításáért felelős ‘szakemberek’ különböző EU-s pénzeket vettek fel a kerékpárutak kialakításáért, ezek azonban sok esetben csak leválasztják a járdáról, vagy ott alakítják ki, ahol a közlekedés egyáltalán nem indokolná azt” – magyarázta az aktivista. Az Olajos utca és a Csorba utca közötti járda erre a jó példa az aktivista szerint, melyet egy az egyben kijelöltek kerékpárútnak, holott szinte senki nem használja és semmiből sehová vezet, csak papíron mutat jól, hogy ennyivel hosszabb szakaszt különítettek el a bringásoknak.

Van is és nincs is kerékpárút a Körtöltés utcában

Franciahögy környékén, a Körtöltés utcában elkezdtek kialakítani egy kerékpárutat, amely szintén okoz bonyodalmat az arra közlekedőknek. “Jelenleg főként a babakocsis anyukák használják, mivel a minősége kicsivel jobb a szomszédos járdáénál. Mellettük az úton tekerő kerékpárosokat folyton dudálják az autósok, hogy használják ezt a sávot, holott a biciklisek szabályosan haladnak az úton, az említett sáv ugyanis nincs táblával kijelölve. Valószínűleg építés közben jöttek rá, hogy 30-as övezetben nem lehet kerékpárutat kialakítani, aztán egyszerűen így hagyták. Persze csak miután Botka László megtartotta az átadóünnepséget nagy csinnadrattával” – mondta el az aktivista. Tehát a kerékpárút hivatalosan nem kerékpárút, az út pedig nem a bringások terepe, ha mellette ott húzódik a kerékpárút. Szabályosan itt talán csak egyetlen módon lehetne közlekedni.

ET_moon

A kijelölés kapcsán Oláh Miklós városfejlesztési osztályvezetőt is felkerestük, aki úgy nyilatkozott: a tábla kihelyezése valóban elmaradt, azt pótolni fogják. Még 2007-ben építették át a Körtöltés és a Jakab Lajos utcát, melynek során forgalomterelő szigetek, parkolók is épültek, a kerékpárút kijelölésére azonban nem került sor. Tapasztalataik szerint azonban nem okoz ez gondot az itt közlekedők számára, rendeltetése szerint közlekednek rajta a kétkerekűek.

Táblagondok vannak a Retek utcában is, az ottani kerékpárút felújítását követően azonban egyirányúvá vált a KRESZ értelmében. “A Szamos utca irányából a Csillag tér felé haladva végig bal oldalon van kitáblázva a kerékpárút, ami érvénytelen jelölés. Egyébként a felújítás előtt a Szegedi Kerékpáros Sport Club véleményét is kikérték, akik azt javasolták, hogy inkább szüntessék meg ezt a sávot. Ennek ellenére mégis maradt, ráadásul szabálytalan kijelöléssel” – tette hozzá Dovalovszki András.

Bicikliháton kényelmes az élet Szegeden? KLIKK: http://szegedma.hu/?p=499824

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. március 31.

Kommentek

Közlekedés

Balesetveszély: ebbe a gödörbe bárki belehajthat a Tisza Lajos körúton

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Szerző:

Újabb balesetveszélyes helyzet Szegeden.

Tovább olvasom

Hírzóna

9 ezer forintnyi rezsiutalványt kapnak a nyugdíjasok

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Szerző:

A háromszor háromezer forintos rezsiutalvány március 31-ig lesz felhasználható, a gáz-, illetve az áramszámlát lehet majd kifizetni belőle

Tovább olvasom

Közélet

Nemesi Pál: Ne arról legyen híres Szeged, hogy ez a baloldal utolsó bástyája

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Szerző:

Szokatlanul szókimondó interjút adott lapunknak Szeged független polgármesterjelöltje.

Tovább olvasom

Aktuál