Az áruház szinte minden boltjában január közepéig, a drágábbakban pedig február végéig élnek még az ünnepi akciók. Az igazán nagy, karácsony utánra várt rohamnak látszólag vége: kevesebben nézelődnek mint a szombatig tartó zárva tartást követő hétvégén és a kapott hibás termékeket is szinte mind becserélték már az üzletek.
Egyre nagyobb számban tapasztalom, hogy a szülők és nagyszülők nem vesznek ajándékot a tinédzser korú gyerekeknek, inkább vásárlási utalványt adnak, esetleg pénzt, hogy arra költsenek, amire szeretnének – magyarázta az egyik eladó az Árkád -1. szintjén.
Míg a szombati első nyitvatartási napon lépni alig lehetett a szegedi bevásárlóközpont folyosóin, addigra a hétfői és keddi napok már nyugodtabban teltek. “Csizmát szeretnék venni abból a pénzből, amit apukámtól kaptam karácsonyra. A szüleim egészen kicsi koromban elváltak, s bár minden szenteste összeül a család, az ajándékokat valamiért külön rendezik” – mondta Krisztina, aki direkt keddre időzítette a shoppingolást, hogy elkerülje a tömeget. A cipő és ruházati üzletek kínálata már közel sem mozog olyan széles skálán, mint karácsony előtt: főként a téli termékekből kapkodták el az akciós darabokat, így Krisztinának sem volt egyszerű dolga csizmaügyben. Ötven sőt, hetven százalékos árleszállítással próbálják becsalogatni a vevőket, a legtöbb ruházati bolt még a nyári szezonból is visszacsempészett egy-egy állvánnyit. Azonban annak sem kell csüggednie, aki téli ruhatárát szeretné bővíteni, esetleg lecserélni, vagy szilveszterre keresi a tökéles partiruhát, az üzletek az új kollekcióikat leszámítva szinte mindent kedvezménnyel kínálnak.
“Alig akad valami a méretemben, ez pedig bosszantó. Nem akartam hétvégén jönni, mert utálom, ha tapossák egymást az emberek, nem tudok nyugodtan nézelődni” – ezt már Hajni közölte velünk dühösen, aki egy, a jelenleginél vastagabb kabátot szeretett volna venni magának. Azt állította, szinte az összes középkategóriás boltot végigjárta már, de csak az XXL-es méretek maradtak, még a pulóverekből is. Édesanyjával, Gyöngyivel jött Szegedre, aki egyrészt kicseréltette a karácsonyra kapott hibás arcbőrtisztító és masszírozó szettet, másrészt azért jött lányával, hogy körbenézzen az akciós ruhák között, hátha akad valami “megfizethető”.
Mit mond a fogyasztóvédelem?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatása szerint:
– Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól.
– Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.
– Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
– Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
– Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.
no images were found