Juhász Gyula: Botka lemondott a tápéi kompról (FRISSÍTVE)

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

tapai_komp07_ia

Több száz család megélhetését veszélyezteti a tápéi kompközlekedés leállása, melynek fenntartásához rövid úton állami segítség, hosszú távon azonban önkormányzati támogatás volna szükséges. Juhász Gyula képviselő azonban felhívta a figyelmet: Botka László polgármester legutóbbi levele azt sugallja, hogy a város lemondana a komp üzemeltetéséről.

Több cikkben is foglalkoztunk már a tápéi komp kálváriájával. A veszteségesen üzemelő kompközlekedés még tavaly szeptemberben állt le, az üzemeltető Sadar Komp Kft. pedig 15 milliós plusz támogatást kért a szolgáltatás fenntartásáért, míg a város álláspontja szerint az ügyvezető egyszerűen zsarolja az önkormányzatot a plusz pénzekért. Egy polgármesteri figyelmeztető levelet követően rövid ideig még üzemelt ugyan a komp, fél éve azonban végleg lehorgonyzott, megoldást azóta sem találtak.

Több száz család megélhetése került veszélybe

“A múlt héten kaptam kézhez egy levelet, amelyet Botka László polgármester címzett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ebben a levélben a komphoz korábban állami pénzen beszerzett eszközökről, vagyontárgyakról kellett nyilatkozni, és tartalmazott egy igen fontos mondatot” – idézte fel a levél tartalmát Juhász Gyula (Fidesz-KDNP), Tápé önkormányzati képviselője, aki péntek délelőtt fejtette ki véleményét a lezárt révátkelő sorompójánál a sajtó képviselőinek. A kulcsmondat úgy hangzott:

Szeged Megyei Jogú Város önkormányzata a komp üzemeltetéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételekkel nem rendelkezik, és nem is kíván részt venni az országos közúthálózat részeként működő komp üzemeltetésében, illetve nem kívánja vállalni a tevékenységhez kapcsolódó kockázatokat és veszélyeket.

no images were found

Ez a mondat a képviselő szerint úgy értelmezhető, mintha a város lemondana a komp üzemeltetéséről. “Ez azért furcsa, mert a komp működésének ideje alatt közszolgáltatási közbeszerzést írtunk ki, egyezkedtünk az üzemeltetővel, állami forrásokból próbáltunk plusz összegeket behúzni a működéshez, minden tárgyalási fordulóban egyetértettünk abban, hogy erre a kompra szükség van. Úgy tűnik, most 180 fokos fordulatot vett a város álláspontja” – mondta el Juhász Gyula. A képviselő szerint mintegy 300 tápéi családot érint rendkívül hátrányosan a leállás, amelyhez jön még mintegy 50 algyői és 15-20 maroslelei család is. Sokakat egzisztenciális létükben fenyeget a jelenlegi állapot, hiszen óriási kerülővel juthatnak csupán el munkahelyükre.

Állami segítség és a város támogatása is elengedhetetlen

Egyértelműen nagy igény van tehát a komp-kérdés megoldására, melyhez állami segítség is szükséges lenne a politikus szerint, a polgármester levele miatt azonban félő, hogy ez sosem fog megérkezni. “A minisztérium könnyen úgy értelmezheti az imént idézett sorokat, hogy Szeged feltartotta a kezét, és ki akar szállni a szolgáltatásból. Márpedig ahogy a rövidtávú megoldást az állami segítség, úgy a hosszútávút a város szerepvállalása jelentené, hiszen a jelenlegi jogszabályok értelmében még mindig önkormányzati feladatként van definiálva a révátkelő kompok üzemeltetése, amennyiben az egy önkormányzat illetékességi területén van” – hangsúlyozta.

no images were found

A tápéi képviselő a szintén érintett szomszédos körzet országgyűlési képviselőjével, Lázár Jánossal is felvette a kapcsolatot, hogy az állam segítségéhez a támogatását kérje. Egyben a városi közgyűlés egyértelmű álláspontját is kikéri az ügyről a június 27-i ülésen, feltéve a kérdést: Szeged az ellehetetlenülés szélére sodródott családok mellé áll-e, vagy a polgármester álláspontját támogatva sorsukra hagyja őket.

Solymos: a közút közlekedési kapcsolatát miért nem biztosítja az állam?

Solymos László alpolgármester az alább olvasható közleményben reagált az elhangzottakra.

“Mint azt Juhász Gyula is tudja, a tápai komp működtetését a magántulajdonban lévő Sadar Komp Kft. végezte a saját eszközeivel.

A tápai komp helyzetét alapvetően megváltoztatta az M43-as autópálya és a Móra Ferenc híd megépülése, mivel az addig kompot használók többsége ma már ott kel át a Tiszán. A korábbi üzemeltető adatai szerint napi 15-40 ember használta a kompot. Az üzemeltető ellehetetlenülése után buszjáratot üzemeltetett a város, melyet átlagosan napi 6-7 utas vett igénybe.

A komp üzemeltetése jogszabály által előírt szakképesítéshez, engedélyekhez kötött. Az önkormányzat sem ezekkel, sem a szükséges eszközökkel nem rendelkezik, hiszen a komp, a vontatóhajó, a csörlődob, a drótkötél és minden más eszköz a korábbi üzemeltető tulajdonában van.

Képviselő úr is tudja – de valamiért elhallgatja – hogy az üzemeltetéshez szükséges mintegy 1200 négyzetméteres csörlődombot időközben a Sadar Komp Kft. értékesítette, sőt magát a kompot is értékesíteni kívánja.

Képviselő úrnak inkább a Kormányt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot kellene megkérdeznie, hogy az állami fenntartású országos közút közlekedési kapcsolatát miért nem biztosítja az állam?”

Előző sztori

A médiáról tanultak mórahalmi gyerekek

Következő sztori

Ökumenikus kápolnát szenteltek a nagyfai börtönben + FOTÓK

Legutóbbi hasonló cikkek