Közélet

A gyorsvonatért is pótjegyet fizettet a MÁV (FRISSÍTVE!)

A gyorsvonatért is pótjegyet fizettet a MÁV (FRISSÍTVE!)

2013. május 2., csütörtök
A gyorsvonatért is pótjegyet fizettet a MÁV (FRISSÍTVE!)
stadlerflirt_vonat_mav_vasut_mti_sl

Gyorsvonati felárat vezet be május 15-től a MÁV-START Zrt. - közölte a vasúttársaság a honlapján.

Május közepétől a menetrendben megjelölt egyes gyors- és sebesvonatok használata esetén kötelező lesz gyorsvonati pótjegyet váltani. Az e-ticket rendszerben jegyátvétellel vagy otthoni jegynyomtatással jegyet vásárló utasoknak csak június elsejétől kell megvásárolniuk a pótjegyet - írták. A gyorsvonati pótjegy díja 100 kilométeres távolságig 150 forint. A 100 kilométernél hosszabb utakra 20 kilométerenként emelkedik a felár. Egy 200 kilométeres utazás esetén 295, 300 kilométerre 440, 400 kilométerre pedig már 590 forint. Az 500 kilométeres, illetve annál hosszabb utak esetén a pótjegy ára 795 forint lesz - derül ki a május 15-étől érvényes pót- és helyjegyárak táblázatából. Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó menetjeggyel utazik, az is köteles az utazás teljes - gyorsvonattal érintett - viszonylatára gyorsvonati pótjegyet váltani - olvasható a honlapon. A MÁV közleménye szerint a gyorsvonati pótjegy ugyanaddig érvényes, mint az azonos távolságra szóló menetjegy, így ha az utas 100 kilométernél rövidebb utazásra érvényes gyorsvonati pótjegyével tárgynapon éjfél előtt kezdi meg az utazást, az a következő nap hajnali 3 óráig használható fel. Élőállat- és kerékpárjegyhez, valamint kutya- és kerékpárbérlethez nem kell váltani gyorsvonati pótjegyet. Ezen felül gyorsvonati pótjegy megváltása nélkül utazhat: a nemzetközi menetjeggyel vagy FIP (nemzetközi menetkedvezményi egyezség) okmánnyal, havi vagy félhavi bérlettel, 30 napos bérlettel rendelkező utas, az 1 és 2 számjeggyel kezdődő sorszámú vasúti utazási igazolvánnyal, illetve az "A" és "B" sorozatú ideiglenes vasúti utazási igazolvánnyal, a felmutatóra szóló szabadjeggyel és vasutas IC kártyával rendelkező utas. Nem kell gyorsvonati pótjegyet váltani a három éven aluli gyermeknek, ha külön ülőhelyet nem foglal el. Pótjegy megváltása nélkül utazhat a hadirokkantak utazási kedvezményére jogosult, az országgyűlési és európai parlamenti képviselő, a START Klub, START Klub Bónusz, START Klub VIP vagy START Klub Prémium kártyával rendelkező utas, továbbá azok, akik a kártyabirtokosokkal szombaton utaznak együtt, valamint a Balaton Mix jeggyel rendelkezők. Nem kell gyorsvonati pótjegyet vásárolni azoknak az utasoknak sem, akik a Püspökladány - Biharkeresztes, Békéscsaba - Lőkösháza, illetve a Nyíregyháza - Záhony szakaszon utaznak. A MÁV a közleményében arra is kitért, hogy a gyorsvonati pótjegy-köteles vonat késése esetén a gyorsvonati pótjegyet vásárolt utas átalány-kártérítésre jogosult. A kártérítés mértéke a gyorsvonati pótjegy-köteles vonat 30-119 perc közötti késése esetén a menetjegy árának 25 százaléka, 120 percet elérő vagy meghaladó késés esetén 50 százaléka.

NFM: a szolgáltatások fejlesztését alapozza meg a vasúti felár

A közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésének részeként folytatódik a távolsági vasúti közlekedés megújítása, a fejlesztésekhez szükséges források előteremtése érdekében szélesedik a feláras szolgáltatások köre, amely az autóbuszos felárakkal 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet az idén - indokolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön a MÁV gyorsvonati felárának bevezetését. A közleményben emlékeztetnek arra, hogy a MÁV-START Zrt. az idén és jövőre mintegy 1 milliárd forintot fordít a kocsiállomány felújítására és további járművek állapotjavító beruházásait is tervezi. A tarifarendszer felülvizsgálatának eredményeként május közepétől a feláras körbe tartozik 258 hibrid, gyors- és sebesvonat. Az InterCity vonatokkal együtt így összesen 456 vasúti és 657 autóbusz-járaton kell a szolgáltatás jellemzőiért kiegészítő jegyet váltani. Az intézkedéssel a közszolgáltatások fenntarthatósága, a megkezdett fejlesztések megtérülése biztosítható - írja a tárca. A felárakból származó bevételeket a MÁV-START Zrt. a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik - két év alatt közel 300 jármű - megújítására fordítja. A személyszállító vasúttársaság idén nyárig a tervek szerint a kétszázadik ingyenes wifi-elérést biztosító kocsiját is forgalomba állítja. A vállalat 2013 második felében az Új Széchenyi Terv forrásaiból korszerűsített Budapest-Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajt végre. Az utazási idő nagymértékben csökken, a szolgáltatási színvonal nő, a kínálat bővül a főváros és Székesfehérvár, Veszprém, Zalaegerszeg közötti viszonylatokban is - sorolja a minisztérium. A feláras rendszer májustól egyebek mellett a Budapest és Békéscsaba, Eger, Szeged között közlekedő hibrid IC vonatokra is kiterjed. Kiegészítő jegyet kell váltaniuk a fővárosból Sopronba és Szombathelyre gyorsvonaton, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Debrecenbe és Nyíregyházára sebesvonaton utazóknak. Felárasan vehetők igénybe a megyeszékhelyekről a Balatonra közlekedő gyors és sebesvonatok, a heti ingázó forgalom hétvégi közvetlen budapesti vonatai is. A MÁV-START Zrt. bérletével rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük, a rendszeresen munkába vagy iskolába közlekedőket így a változás nem érinti. Kiegészítő jegy nélkül szállhatnak vonatra a nemzetközi menetjeggyel utazók, a három év alatti gyermekek és a hadirokkantak. A START Klub kártyás utasok üzletpolitikai kedvezményként mentesülnek a felár megfizetése alól. A fejlesztési tárca a szolgáltatással arányos díjszintek kialakításával teszi érdekeltté a közlekedési vállalatokat a magasabb színvonalú kínálat megteremtésében és fenntartásában. A Volán-társaságoktól származó információk szerint az utasok túlnyomó többsége elfogadta az autóbuszos felárak többlépcsős bevezetését, érdemi utasvesztés nem volt kimutatható. A minisztérium a továbbiakban is folyamatosan elemzi a megtett lépések hatásait - jegyzik meg. A felárrendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése az előzetes elvárás szerint 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet 2013-ban. Az alaptarifák a legutóbbi átfogó áremelés, a 2010. februári 10-15 százalékos növekedés óta lényegében változatlanok az országos, elővárosi és regionális személyszállításban. A rugalmas tarifarendszer finomhangolása a szükséges informatikai háttér kiépítése után a helyjegyfoglalási rendszer bevezetésével folytatódhat a távolsági buszközlekedésben. Az utasok kényelmét szolgáló intézkedés felszámolja az autóbuszos és vasúti díjstruktúra és szolgáltatási paletta eltéréseit, megszünteti a vonatközlekedés ezekből fakadó versenyhátrányát - emeli ki az NFM.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.