Közélet

Botka: 250 milliós kár a trolibuszbeszerzés csúszása miatt (FRISSÍTVE)

Botka: 250 milliós kár a trolibuszbeszerzés csúszása miatt (FRISSÍTVE)

2011. november 17., csütörtök
Botka: 250 milliós kár a trolibuszbeszerzés csúszása miatt (FRISSÍTVE)

A trolibuszbeszerzést bírálta rendkívüli sajtótájékoztatóján Botka László polgármester. Számításai szerint 250 millió forint kárt okozott a városnak a szegedi Fidesz és az SZKT a trolibusztenderrel kapcsolatos feljelentései miatt, melynek ügyében megszüntették az eljárást. A Fidesz-KDNP szerint az igazgató jól végzi munkáját, menesztés helyett inkább prémiumot érdemelne.

Az SZKT gazdálkodásával kapcsolatban

Kalmár Ferenc

(Fidesz-KDNP) városüzemeltetési tanácsnok szerdán ismertette a helyi médiában, így

a SZEGEDma.hu-n is

, hogy a közlekedési társaság a közgyűlésnek leadott mínusz 70 millió forintos üzleti tervét máris pozitívba fordította át: jelenleg már 40 millió forintnyi nyereségnél tartanak, de

Tóth István Tibor

ügyvezető ennél is nagyobb nyereségre számít. Így Kalmár szerint sikeres volt a cég élén történt 2010-es vezetőváltás.

Az ügyvezető menesztését kezdeményezi a polgármester

Egy nappal később, csütörtökön

Botka László

rendkívüli sajtótájékoztatón reagált a pozitív mérleg hírére: "Károkozás a szegedi trolibuszbeszerzés kapcsán – és következményei" címmel. A polgármester kifejtette, hogy

Gyimesi László

(Fidesz-KDNP) városfejlesztési tanácsnok 2011 elején feljelentést tett a trolibuszbeszerzések miatt kartell gyanújával. A nemzeti nyomozóhatóság nemrég megállapította, hogy semmi sem támasztja alá a gyanút, és minden nyomozást megszüntetett az ügyben. Botka elmondta, hogy az eljárás miatt egy évet csúszik a trolibuszbeszerzés, és az euró árfolyamának változása miatt 250 millió forint kár érte ezért Szegedet. A polgármester a következő közgyűlésen kezdeményezni fogja az SZKT ügyvezetőjének, Tóth István Tibornak a menesztését.

Botka László ismertette, hogy az elektromos tömegközlekedés-fejlesztés kapcsán 13 trolibusz beszerzésére indított közbeszerzést az önkormányzat és az SZKT közösen 2010. szeptember 10-én, amit a IKARUS-SKODA konzorcium nyert el a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jóváhagyásával. Majd

2011 januárjában Gyimesi László

az ajánlattevők összejátszásáról beszélt, ezután

Tóth István Tibor bejelentést

tett a Gazdasági Versenyhivatalnál és az NFÜ-nél, utóbbi szerv szabálytalansági eljárást indított, majd a Nemzeti Nyomozóirodához továbbította az anyagot, ahol elrendelték a nyomozást. "Az ügyészség tájékoztatása szerint a nyomozást ez év november 2-án megszüntették, mert nem állapítható meg bűncselekmény elkövetése" - mondta el Botka László, hozzátéve, hogy így közel egy évet csúszott a tender. "A szerződéseket euróban kötötték, és a járműbeszerzésekre 290 forintos euróval kalkulált a város, ami már 315 forint. Az SZKT igazgatójának bejelentései miatt a trolibuszbeszerzések teljes összegének vonatkozásában 250 millió forint kár érte az önkormányzatot. Az ügyvezető megalapozatlanul, politikai botránykeltés céljából cselekedett, ezért a következő, novemberi közgyűlésen kezdeményezni fogom a menesztését" - tette világossá polgármester.

Fidesz-KDNP: Európa egyik legdrágább trolija

A szegedi Fidesz-KDNP frakció sajtóközleményben reagált az elhangzottakra, melyet alább közlünk. "Szeged a mindenkori euróárfolyamtól függetlenül, Európa egyik – ha nem a legdrágább – troliját készül megvásárolni. Mindezt egy olyan közbeszerzés alapján, amelyen a nyertes ajánlatot és a vesztes ajánlatot letevő cégcsoportok tulajdonosai között átfedés volt a szóban forgó időszakban. Ezenkívül a megrendelt jármű specifikációi oly mértékben leszűkítettek, hogy az eredmény gyakorlatilag előre borítékolható volt. Az eset kapcsán joggal merült fel az összejátszásra vonatkozó gyanú mindenkiben. A polgármester mai állítása ezt a gyanút nem oszlatta el. A tények továbbra is azt jelzik, hogy a nyertes ajánlatot és a vesztes ajánlatot letevő cégcsoportok tulajdonosai között átfedés volt a szóban forgó időszakban. Az SZKT igazgatója a város vagyonának és az adófizetők pénzének megóvása érdekében köteles cselekedni, így eljárása teljesen szabályszerű. Az új igazgató vezetése alatt a társaság 100 millió forinttal kisebb önkormányzati támogatásból, és mintegy 200 millió forinttal nagyobb egyéb költségek mellett – mintegy – 600 millió forint pluszt hozott a kasszába 2011 során. Több trolit és villamost újítottak fel, mint a megelőző időszakban, a cég több szegedinek ad munkát, pontosabban, precízebben működik, mint valaha. Az igazgató ezért nemhogy menesztést, hanem sokkal inkább prémiumot érdemel."

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.