Közélet

Rövidzárlat a városházán – megszólal az SZKT-igazgató (FRISSÍTVE)

Rövidzárlat a városházán – megszólal az SZKT-igazgató (FRISSÍTVE)

2011. november 22., kedd
Rövidzárlat a városházán – megszólal az SZKT-igazgató (FRISSÍTVE)

A trolibusztenderrel kapcsolatos árfolyamkockázatot Botka László vállalta fel, mikor aláírásával jóváhagyta, hogy devizában írják ki a beszerzést, ráadásul valótlan számokat közölt a lehetséges veszteségekről is – mondta el az SZKT ügyvezető igazgatója, Tóth István Tibor.

Az ügyvezető világossá tette, hogy a beszerzéssel kapcsolatos 3 milliárd forint értékű, már kész szerződéssel 2011. január 4-én találkozott. „A szerződésben szereplő összeg ugyanúgy, mint a tenderkiírásban, euróban volt meghatározva, melynek közismerten előnyei, illetve hátrányai is vannak. Az emlegetett árfolyamkockázatot

Botka László

a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) karöltve felvállalta, amikor a kiírást devizában jóváhagyták, azaz az akkori vezetés kalkulálhatott a lehetséges veszteséggel” – szögezte le az ügyvezető, kiemelve, hogy a közlekedési társaság és az önkormányzat minden szerződést közösen írt alá, így a felelősség alól nem bújhat ki Botka.

Valótlan számok, fiktív, nem létező veszteség?

Ahogy

Gyimesi László

tanácsnok a hétfői sajtótájékoztatóján már elmondta, azt most az

ügyvezető is megerősítette

, miszerint a polgármester a

250 milliós veszteségről vizionálva

erősen túlzott, ugyanis ahogy a teljes költségből 86,3%-ot az NFÜ visel, úgy az árfolyamkockázatot is hasonló arányban, azaz Szegedre csak a teljes érték 13,7%-ával kapcsolatos költségek és esetleges kockázatok hárulnak. Közölte azt is, hogy mivel még nem történt teljesítés, nem kellett fizetni, így az egész veszteségesdi puszta fikció. „Ráadásul a polgármester ’elfelejtette’ közölni, hogy egy rendelet (lásd: 2/2010. (I.8.) NFGM-rendelet) alapján az NFÜ a magas euróárfolyamból származó veszteséget – mint a projektgazdáknak fel nem róható költségnövelő tényezőt – kompenzálja, elősegítve, hogy ne kerüljenek veszélybe a nagy költségvetésű projektek. Ám jelenleg nincs kiállított és befogadott számla, nincs fizetési kötelezettség, azaz nincs árfolyam, amihez viszonyítani kellene, csak fiktív számolgatás, azaz alaptalan vádaskodás” – tette világossá

Tóth István Tibor

.

Tóth István Tibor: kötelességem volt bejelentést tenni

A kartellgyanúval kapcsolatban az igazgatói elmondta, hogy kinevezése után az iratokat átvizsgálva tűnt fel neki, hogy a közbeszerzésen induló két cég tulajdonosi köre bizonyos időszakban azonos volt, és mindkettő szoros üzleti kapcsolatban állt a Szegedi Közlekedési Kft.-vel. Elmondta, hogy neki e tények alapján kötelessége volt bejelentést tenni. „Amennyiben a trolibuszbeszerzéssel kapcsolatban tudomásomra jutott információ ismeretében – mint felelős vezető – nem teszem meg a megfelelő lépéseket, és később bűncselekmény igazolódott volna be, úgy személy szerint én is bűnrészessé váltam volna. Számomra egyébként azóta is érthetetlen, hogy a két pályázó cég miért adott be külön-külön pályázatot” – szögezte le, majd Botka László szavaival élve hozzátette, hogy szerinte a polgármester megalapozatlanul, politikai botránykeltés céljából cselekedett.

A Városháza sajtközleménye a Bartha-korszakra is mutogat

A városháza sajtóosztálya közleményben reagált az SZKT igazgatójának sajtótájékoztatón elhangzott felvetéseire. "Tóth István Tibor, a Fidesz-Jobbik által kinevezett SZKT igazgató és Gyimesi László fideszes képviselő kárt okozott Szegednek és kárt okozott az SZKT-nak, amikor teljesen alaptalan feljelentésükkel megakadályozták a Szeged számára fontos beruházást. A projekt már most egy éves csúszásban van, hiszen a tavaly decemberben elfogadott szerződés alapján a győztes magyar-cseh Ikarus-Skoda konzorciumnak az első trolit e hónap 30-ig kellene szállítania. A Tóth-Gyimesi páros alaptalan vádaskodásával elérte továbbá, hogy nem tudjuk időben elindítani az elkészült vonalon a 10-es trolit. (Ez mintegy 100 millió forintos bevételkesést eredményez a cégnél). Tóth István Tibor minden további magyarázkodása a devizaalapú finanszírozásról arra utal, hogy fogalma sincs arról, hogyan működnek az uniós pályázatok és az uniós projektek. A tendert nem Botka László polgármester írta ki és a győztest nem Botka László hirdette ki. A pályázatról a magyar kormány delegáltjaival működő Bíráló Bizottság a kormány hatóságaként működő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jóváhagyásával döntött és annak finanszírozását, csakúgy mint Debrecenben, Miskolcon és az összes többi magyar nagyvárosban euróban határozta meg. A Tóth-Gyimesi páros elvakultságát az is mutatja, hogy ezzel az akciójukkal nem a polgármestert, hanem saját kormányukat támadták. Mindamellett a Fidesz-Jobbik által kinevezett Tóth István Tibor vezette menedzsmentről tudni kell, hogy személyében teljesen megegyezik a Bartha korszak azon cégvezetésével, amelynek idején Szegeden privatizálták a parkolási rendszert, magánvállalkozásba adták a szervízhátteret, megépítettek egy méregdrága, azóta is kihasználatlan parkolóházat az Arany János utcában és lepusztították a járműparkot. Mivel a troli beszerzés akadályozása nem a polgármesternek, hanem Szegednek okozott kárt, Botka Lászlónak kötelessége felelősségrevonást javasolni. Gyimesi László feljelentése pedig, mely arra alapul, hogy az okozott kár kisebb, mint amennyit a polgármester mondott – a politikai abszurd kategóriájába tartozik" – olvasható a közleményben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.