Közélet

Juhász Gyula: Botka belesült bűvészmutatványába

Juhász Gyula: Botka belesült bűvészmutatványába

2011. szeptember 15., csütörtök
Juhász Gyula: Botka belesült bűvészmutatványába
Tápé városrészi önkormányzata jelenlegi formájában továbbra is érvénytelennek, törvénytelennek és önkormányzati érdeket sértőnek tartja a polgármester és az egyházmegye között kötött megállapodást a Budai Nagy Antal utcai korábbi iskolaépület sorsát illetően, s kiáll amellett, hogy véleményét figyelembe vegyék az épület hasznosításakor. Mint arról beszámoltunk, Botka László polgármester június közepén megállapodást írt alá Kiss-Rigó László megyés püspökkel. A kontraktus egyebek mellett azt tartalmazza, hogy az Árpád Nevelőotthon Szőregi úti épülete és a sok vihart megért Budai Nagy Antal utca 51. szám alatti ingatlan is a Szeged-Csanádi Egyházmegye fenntartásába kerül a speciális gyermekotthoni szolgáltatás átadásával összekapcsolva. A szerződést a közgyűlésnek kellett volna jóváhagynia, de ismeretes, a feszült hangulatban végül a napirendet sem fogadták el júniusban a képviselők, így meghiúsult az ülés.

Büntetni akarják a tápéiakat?

Tápé városrész önkormányzatának álláspontja azóta sem változott ebben a kérdésben – tájékoztatta portálunkat Juhász Gyula önkormányzati képviselő. Támogatják tehát azt a koncepciót, hogy a speciális nevelési igényű gyermekek gondozását a jövőben az egyházmegye lássa el, viszont érthetetlennek tartják, a korábbi iskolaépületet hogyan ajánlhatta fel Botka László, s miként kapcsolódik az épület jövőbeni hasznosítása ehhez a szolgáltatáshoz, hiszen álláspontjuk értelmében ez a felajánlás nem felel meg a törvényi, jogszabályi feltételeknek. A tápéi városatya szerint ez az ügy része annak a lépéssorozatnak, mellyel az MSZP-s polgármester a 2006-os választások óta büntetni akarja a városrész lakosságát. „Meggyőződésem, hogy Botka László 2007-ben már jelét kívánta adni, hogy nehezményezi a tápéiak döntését, akik 2006-ban leváltották az előzőleg tíz éven keresztül működő szocialista képviselőt, s rám bízták a városrész ügyeit. Oly módon kívánta ezt a tudomásukra hozni, hogy be akarta zárni a Honfoglalás utcai óvodát, amit meg tudtunk akadályozni, megszüntette az általános iskola önállóságát, aminek semmi értelme sem volt, valamint 40 méteres adótoronnyal akarta tönkretenni egyetlen rendezvényterünket – szerencsére ezt is sikerült meggátolnunk. Ugyancsak 2007 áprilisára datálódik annak a döntésnek a megszületése is, hogy a Budai Nagy Antal utcai egykori iskolaépületet végleg elveszik a tápéiaktól, s oda a speciális nevelési igényű gyerekeket telepítik, holott a városrész lakói 2004-ben már bejelentették igényüket az épületre, jelezvén: idősotthont szeretnének ott megvalósítani. 2009-ben ezt szervezett szervezett lakossági aláírásgyűjtésen erősítették meg, ennek során több mint 3000-en támogatták az idősotthon megvalósítását” – idézte föl az előzményeket.

170 milliós projekt – funkciótlan épület

dsc05807
Juhász Gyula szerint a projekttel kapcsolatban kezdettől fogva felmerültek törvényességi aggályok. „Ha köztulajdonként tekintünk az épületre, akkor ennek tulajdonosa a városrész lakossága. Gyakorlatilag tehát a városvezetés az önkormányzati törvényben foglaltakat, a közakaratot, a helyi közösség egyértelműen kinyilvánított akaratát vette semmibe. Ez a tendencia sajnos úgy tűnik, azóta sem változott, Botka László akár a törvénytelenséget is kockáztatva szeretné elérni, hogy az ő politikai akarta érvényesüljön, ne a városrészben élők céljai. Az épület ismét politikai kötélhúzás tárgyává vált, pedig bíztam benne, hogy a közgyűlés tavaly decemberi döntését érvényesítve végre szakmai vizsgálatok alapján születhet szakmai döntés arról, mire is alkalmas. Ne feledjük, 170 milliót költött a város egy olyan projektre, melynek végeredménye egy funkciótlan épület, hiszen az eredeti célkitűzésre a gyámhivatal nem adott működési engedélyt. A szakmai vizsgálat odáig jutott, hogy az ingatlan a megjelölt gyermekotthoni célra alkalmatlan. Átépítés nélkül semmire sem használható, bármilyen – szociális, egészségügyi, gyermekvédelmi – funkció ellátásához át kell építeni a tervezési és kivitelezési hibák miatt” – folytatta, hozzátéve: úgy tűnik, az átalakítás költsége legkevesebb 3 millió, legfeljebb 25 millió forint ráfordítást igényelhet attól függően, a leendő üzemeltető milyen célra kívánja használni.

2011 az újabb „trükk” éve

A városatya úgy fogalmazott: mikor a közgyűlési többség tavaly decemberben elutasította az Árpád Nevelőotthon Tápéra költözését, akkor „Botka László belesült politikai bűvészmutatványába”. Határozott véleménye szerint azonban a polgármester az idei évben újabb „trükköt” eszelt ki. „2011-ben a város polgármestere a bűvészinas köpönyegét megpróbálta Kiss-Rigó László megyés püspök úr vállára kanyarítani, gondolván, hátha majd ő megoldja, ami az önkormányzatnak nem sikerült, azaz előhúzza a cilinderből a működési engedélyt a Budai Nagy Antal utcai ingatlanra. Hadd szögezzem azonban le: ennek kiadása nem politikai, hanem szakmai kérdés, s nem is fenntartótól függ, hanem attól, hogy az objektum megfelel-e a szakmai elvárásoknak. Ebben az esetben sem az ingatlan, sem a körülmények nem alkalmasak arra, hogy ide gyerekeket hozzanak.”

Vizsgálják a jogi felelősség kérdését is

Mi lehet az ügyben a megoldás, tekintettel arra, hogy a vonatkozó előterjesztés ott szerepel majd a szeptember 30-i közgyűlési ülés napirendjén? Juhász Gyula véleménye egyértelmű: ragaszkodni kell a jogállamiság kereteihez. „A közgyűlésnek nem szabad elfogadnia a törvénytelen megállapodást változatlan formában, hanem vissza kell állítania a törvényes állapotot. Az önkormányzati törvény egyértelműen fogalmaz a tápéiak jogait illetően, a közgyűlés nem annullálhatja a helyi közösség kinyilvánított akaratát. Ráadásul országgyűlési képviselőnk a kampányban megígérte, hogy kiáll Tápé lakossága mellett, akik ezt az ígéretet számon tartják. Bíznak abban, hogy Bohács Zsolt és a Fidesz-KDNP frakció ezúttal is olyan határozottan és egységesen áll ki mellettük, az igazuk mellett, mint tette azt tavaly decemberben.” Juhász Gyula a városrészi önkormányzat álláspontjáról tájékoztatta Tápé országgyűlési képviselőjét, valamint az egyházmegyéhez is eljuttatta írásos anyagát, jelenleg a válaszra vár. Portálunknak elárulta: azt is vizsgálják, milyen jogi felelősség vetődik fel a megállapodás aláírása kapcsán, hiszen álláspontjuk szerint a vagyonrendelet értelmében a polgármester köthetett volna kontraktust több száz millió forint értékű önkormányzati ingatlan ingyen használatba adásáról. Arra csakis a közgyűlésnek van joga.

A tápéiak elutasítják a polgármester szerződését

„Az eljárás semmiképpen sem nevezhető tisztességesnek, pláne jogszerűnek, hiszen a polgármesternek nem adtak felhatalmazást a képviselők, miközben az ingatlanvagyon ingyenes használatba adásának joga a közgyűlést illeti meg. Ráadásul a vagyonrendelet kimondja: annak feltétele kötelező feladat átvállalása, illetve az önkormányzat által elismert közösségi cél megvalósítása. A funkciótlan épület esetében azonban egyik kritérium sem teljesíthető, mivel az önkormányzat semmivel nem tudja alátámasztani, hogy az a megjelölt funkcióra alkalmas lenne Általános megfogalmazásokkal, konkrét kijelölt cél nélkül pedig – ahogy ez ebben az esetben történt – nem adhatunk ingyenesen át épületeket, ráadásul további költségeket sem vállalhatunk azokkal kapcsolatban. Emellett fontos tudni, hogy a megállapodás aláírásakor Botka László asztalán kedvezőbb ajánlatok is feküdtek az ingatlan hasznosítására. A KORINTA Alapítvány például felajánlotta, bérleti díjat fizet a Budai Nagy Antal utcai ingatlanért, tíz évre kibéreli azt, állja az átépítés költségeit (kérve annak beszámítását a bérleti díjba), s ott gyermekek korai foglalkoztatását, fogyatékos gyerekek nappali ellátását végezte volna. Ezzel a városrészben élők igényeit is ki tudta volna elégíteni. A polgármester által választottnál tehát akadt jobb lehetőség is, azaz úgy vélem, ebben az esetben sérült az önkormányzati érdek” – állítja a Fidesz-KDNP-s politikus. Úgy összegzett: a tápéi részönkormányzat a Botka László által kötött szerződést jelenlegi formájában érvénytelennek, törvénytelennek és az önkormányzati érdeket sértőnek tartja. Megfogalmazták: ha a közgyűlés ebben a formában adja át az érintett ingatlant, az „a törvényesség helyreállítása érdekében tett jogi lépések megtételét generálná”. Kitartanak amellett, hogy véleményüket vegyék figyelembe az épület hasznosításakor.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.