Gazdaság

Csökkent a kiskereskedelmi forgalom márciusban

Csökkent a kiskereskedelmi forgalom márciusban

2011. május 24., kedd
Csökkent a kiskereskedelmi forgalom márciusban

A kiskereskedelmi forgalom márciusban csökkent, az év első negyedévében pedig stagnált - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden az MTI-vel.

A kiskereskedelmi forgalom márciusi volumene - a naptárhatástól megtisztítva 0,9 százalékkal mérséklődött az egy évvel korábbival összevetve a januári és februári statisztikailag alig kimutatható egyformán 0,1 százalékos növekedés után. A szezonálisan és naptárhatástól megtisztított adatok szerint 0,5 százalékkal csökkent az értékesítés volumene az előző havihoz képest. Az első negyedévben lényegében stagnált a kiskereskedelmi forgalom, 0,2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától. A KSH adataiból kiderül, hogy a márciusi kiskereskedelmi forgalom 13, az első negyedévi 21,2 százalékkal kisebb volt mint egy átlagos 2005-ös hónapban, illetve negyedévben, a naptárhatástól megtisztított adatok szerint is. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2011 márciusában 602 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, az első negyedévben pedig összességében 1.629 milliárd forint értékű forgalom bonyolódott le. A kiskereskedelmi eladások jelentős hányada, 46 százaléka élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben bonyolódott, 18 százaléka pedig üzemanyag-, 11 százaléka bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben, a többi üzlettípus együttes részesedése 25 százalék volt 2011 első negyedévében. Az előző év azonos időszakához képest az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek értékesítésének volumene 2011. márciusban 1,6 százalékkal mérséklődött, az első negyedévben lényegében nem változott (-0,1 százalék). A forgalom jelentős részét (90 százalékát) lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) eladásai márciusban 2,1 százalékkal csökkentek. A nem élelmiszer-kiskereskedelem értékesítésének volumene 2011. márciusban 1,3 százalékkal mérséklődött, az első negyedévben stagnált. Márciusban csökkentek az iparcikk jellegű vegyes (13,9 százalékkal), a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag (5,8 százalékkal) és a textil-, ruházati és lábbeli üzletek (2,0 százalékkal) eladásai is. A többi üzlettípusban viszont 3,4-13,3 százalékkal növekedett az értékesítés volumene. A 3,4 százalékos növekedést a könyv- újság- papírboltok forgalma, 13,4 százalékkal a használtcikk üzletek forgalma nőtt, a gyógyszertárak-, és gyógyászati üzletek forgalma 5,8 százalékkal emelkedett. Az üzemanyagtöltő állomások eladásai 2011. márciusban nem változtak, az év első negyedévében 0,9 százalékos elmaradást mutattak. Az egy hónappal korábbihoz képest - a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint - az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem márciusi volumene 0,7 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelemé 0,6 százalékkal mérséklődött, míg az üzemanyagkutaké 1,4 százalékkal nőtt. Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai márciusban 6,3 százalékkal, az év első negyedévében 4,5 százalékkal elmaradtak az előző év azonos időszakától, a csökkenés döntően a járműalkatrész-kereskedések nagy mértékű forgalomcsökkenésével magyarázható. Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2010-ben 37 százalék volt. A többi régió egyenként 8,7-12,1 százalékban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. 2010-ben minden régióban csökkent a forgalom volumene, Dél-Dunántúlon a legnagyobb mértékben (3,1 százalék, míg a legkevésbé Észak-Magyarországon (0,9 százalék). Az Eurostat gyorsbecslése szerint márciusban a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában átlagosan 1,0 százalékkal, az eurózóna országaiban 1,7 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest - a naptárhatástól megtisztított adatok szerint. Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok szerint 12 tagállamban tapasztaltak növekedést, 10-ben csökkenést. A legnagyobb növekedést (6,9 százalék) Lengyelországban, a legnagyobb visszaesést (9,6 százalék) Spanyolországban mérték.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.