Vitorlázórepülő-vb: Szerbiában ragadt a 15 méteres mezőny + FOTÓK + HANG

Cikkünk frissítése óta eltelt 10 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

A nyugodtnak ígérkező vasárnapi nap sem telt el izgalmak nélkül a 31. FAI Vitorlázórepülő Világbajnokság mezőnye számára. A versenyzők ezúttal osztályonként más-más irányban indultak útnak. A 15 méteresek repülése hozta a nap izgalmait.

Rendre levegőbe emelkedett a teljes mezőny, a startvonalakat az Open kategória léphette át először 12:45-kor, majd őket követték a 15 méteresek 15:53-kor és a sort a 18 méteres géposztály 13:45-ös indulása zárta. Az igen gyenge feláramló levegő ellenére a versenyzők igyekeztek minél magasabbra emelkedni, hiszen a versenytáv ezúttal 334km (15m), 360km (18m) és 438km (Open) volt. Nehezítette a feladatot, hogy a kijelölt fordulókörök átmérője ezúttal sok esetben 500 méter volt, a korábbi 10-50 km-es köröktől eltérve.
A nap érdekességeként a vb címvédő Gulyás György (15 m) gépére szerelték fel a műholdas nyomkövetőt, így az érdeklődők az interneten is figyelhették a magyar versenyző útját, ami a 15 métereseknek ezúttal a Djala (Szerbia)–Véménd (Baranya megye)–Sivac (Szerbia)–Kikinda (Szerbia)–Djala (Szerbia)–Szeged táv megtételét jelentette volna. Gulyás az első fordulónál igen sokat időzött, azonban a jól végrehajtott feladat után több mint egy kilométeres magasságból vágott neki a következő pontnak, ami a Baranya megyei Véménd község felett volt, Szegedtől 117 km-re. Itt már jelentkezett a felszálló légáramlatok hiánya, de a folyamatos magasságvesztés ellenére, 450 méteres magasságban, a fordulót igen gyorsan és pontosan sikerült Gulyásnak végrehajtania. Ezután fordult a mezőny a szerbiai légtérbe, ahol megpróbáltak ismét magasságot nyerni a versenyzők. Az időjárási körülmények hatására azonban szinte a teljes 15 méteres mezőny terepre szállt. Nehezítette a megkeresésüket, hogy mindez szerb területen történt. Délután a Szegedi Repülőtérről szinte konvojban indultak a szállító utánfutókkal a segítők. A versenybíróság a Tompai átkelőt javasolta, hiszen Röszkénél továbbra is folyamatos volt a torlódás. Gulyás és Laurinyecz is szerb területen ért földet. Az adatrögzítők kiértékelése még a reggeli órákban is tartott. Mivel ebben az osztályban rengeteg versenyző terepre szállt, sőt sokan még mindig Szerbiában vannak, a versenybíróság számukra a mai napot törölte.

no images were found

A 18 m-es és az Open kategória versenyzői is küzdelmes napot tudhattak magukénak, a többség motorral kényszerült visszatérni. Számukra is külön nehézség volt a szűk fordulókörök teljesítése, valamint a felszálló légáramlatok hiánya.
„Nagyon küzdelmes volt a nap” – mondta el portálunknak Tülkös János (Open), közvetlenül a leszállásuk után. „Ez a világbajnokság egy nagyon nehéz verseny, igen nehéz az időjárás. Én még ilyen nehéz vb-n nem repültem. Sajnos az idei év nagyon vizes, és ez nem kedvez a vitorlázórepülésnek. Most a szabad osztályból mindenki motorral jött haza, vagy terepre szállt. Mi a 438 km-ből nagyjából 290-et repültünk meg.”

A vb állása

15 méteres géposztály
1. Leigh Le Wells (angol) 3517 pont
2. Paul Crabb (ír) 3399 pont
3. Henrik Breidahl (dán) 3356 pont

11. Laurinyecz Sándor 3261 pont

15. Gulyás György 3199 pont

31. Tamás Ferenc 2291 pont

18 méteres géposztály
1. Karol Staryszak (lengyel) 3700 pont
2. Zbigniew Nieradka (lengyel) 3628 pont
3. Uys Jonker (dél-afrikai) 3548 pont

31. Verebélyi Zoltán 2791 pont

38. Szabó Péter 2461 pont

Open
1. Michael Sommer (német) 3925 pont
2. Jan Walther Andersen (dán) 3887 pont
3. Pierre de Broqueville (belga) 3763 pont

28. Tülkös János 2966 pont

32. Hegedűs László 2573 pont
Hallgassa meg a Tülkös Jánossal készített hanganyagunkat!

no images were found

Default thumbnail
Előző sztori

Több mint négyszáz baleset történt a hétvégén

Következő sztori

Mars tér – még mindig EU-s támogatás nélkül? + HANG

Legutóbbi hasonló cikkek