Közélet

10,5 milliárdos Szeviép-tartozás – 15 nap haladék (Frissítve)

10,5 milliárdos Szeviép-tartozás – 15 nap haladék (Frissítve)

2010. július 12., hétfő
10,5 milliárdos Szeviép-tartozás – 15 nap haladék (Frissítve)
Megkezdődött az április 29-e óta csődvédelem alatt álló Szeviép Zrt. második csődegyezségi tárgyalása hétfőn Szegeden. Az építőipari vállalkozásnak hitelező cégek képviselői regisztrációt követően léphettek be az épületbe, amelynek bejáratánál biztonsági őrök álltak. Temesvári Zoltán ügyvéd, aki másfél tucatnyi, az M43-as autópálya építésében a Szeviép Zrt. alvállalkozójaként résztvevő vállalkozást képvisel, elmondta, ügyfelei a többi hitelező álláspontjától teszik függővé, hogy elfogadják-e a csődegyezségi javaslatot. A Szeviép Zrt. 379 partnerének tartozik 10,5 milliárd forinttal, ebből mintegy 2 milliárd forint a vitatott követelés. A jelenlegi csődegyezségi javaslat szerint a vállalkozás elismert adósságainak 30 százalékát egyenlítené ki, további 520 millió forintot pedig akkor fizetne ki hitelezőinek, ha az M43-as autópálya építéséhez kapcsolódó követelésének ellenértéke befolyik a céghez – tudatta az ügyvéd. Temesvári Zoltán közölte, a Szeviép Zrt. saját részvényeinek 13,7 százalékát is felajánlotta hitelezőinek. Ez azonban csak akkor képvisel értéket, ha sikerül az építőipari cég működését normalizálni, s a részvényeket később visszavásárolják. A Szeviép Zrt. első csődegyezségi tárgyalását június 10-én tartották, de akkor nem született megállapodás. A nyilvános cégadatok szerint 1,1 milliárd forintos jegyzett tőkéjű cég számos Szegeden és környékén jelenleg is folyó építési beruházásban vesz részt. A Szeviép Zrt. részese az M43-as autópálya második ütemét kivitelező Tisza M-43 konzorciumnak. A cég – a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. álláspontja szerint – szabálytalan szerződések alapján vett részt az autópálya első és második ütemének építésében, ahol alvállalkozóival szemben jelentős tartozásokat halmozott föl. A cég részese a legforgalmasabb, 1-es számú szegedi villamosvonal felújítását végző A-SZ-E konzorciumnak is, amellyel szemben a beruházás több hónapos csúszása miatt a város önkormányzata 740 millió forintos kötbérigényt jelentette be. A követelés érvényesítése érdekében indított per július 9-én kezdődött el a Csongrád Megyei Bíróságon. A Szeviép Zrt. tagja a szegedi nyugati elkerülő út harmadik ütemét építő HSZ konzorciumnak is, a beruházásnak 2010 negyedik negyedévére kellene elkészülni, a Délmagyarország egy korábbi cikke szerint azonban június elején leállt a kivitelezés. Az M43-as kivitelezésében résztvevő és ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án demonstrációsorozatot kezdtek az épülő autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, járműveikkel lezárták a munkaterületet és a főút egyik sávját. Május 13-án pedig egy szakaszon elkezdték bontani az autópálya töltését. A NIF Zrt. ekkor kilátásba helyezte, hogy felbontja a második ütemet építő konzorciummal a kivitelezői szerződést. Június 4-én a szabálytalan alvállalkozói szerződés miatt a beruházó az első ütemet építő M43 Szeged-Makó Konzorcium esetében is megkezdte a szerződéstől való elállást. A NIF Zrt. június 18-án jelentette be, hogy a kivitelező kérésére módosul az M43-as autópálya második ütemének átadási határideje.

15 nap haladékot kap a Szeviép

Tizenöt nap haladékot kapott a Szeviép Zrt. arra, hogy megegyezzen két biztosított követeléssel rendelkező pénzintézettel – közölte Baranyi Sándor, a cég igazgatósági elnöke pénteken. A hitelezők többsége abban érdekelt, hogy csődegyezség szülessen, ezért hozzájárultak a csődeljárás tizenöt napos meghosszabbításához – mondta a csődegyezségi tárgyalást követően az elnök. Baranyi Sándor ismertette, hogy a két banknak a csődegyezség „marginális kérdéseiben” módosítási igénye volt, nyilatkozatuk szerint, ha számukra elfogadható változást sikerül elérni, támogatni tudják a megállapodást. A vállalkozás hitelezői között azonban akadnak olyanok is, akik úgy látják, egy felszámolási eljárás során jobb megtérüléssel juthatnak pénzükhöz, nekik nem érdekük a csődegyezség létrejötte, ahogy a konkurenciának sem – közölte az elnök. Az üzletember szerint a hétfői megbeszélésen elhangzottak alapján a szállítók bíznak benne, hogy a cég a sikeres csődegyezség után talpra tud állni. A Szeviép Zrt.-nek komoly követelései vannak az M43-as autópálya építésével kapcsolatban, egyelőre nem történt meg a „pótmunkák” elszámolása, ahogy a fővállalkozó sem fizette ki még az összes elvégzett munkát – tudatta Baranyi Sándor, hozzátéve: ha ez a forrás rendelkezésre állna nem lenne kérdés ennek az egyezségi tárgyalásnak az eredménye. Az igazgatósági elnök a csődegyezség konkrét részleteivel kapcsolatban az MTI kérdésére nem kívánt nyilatkozni, azt ígérte, a publikus adatokról később közleményt adnak ki.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.