Bohémélet: Racionális előadást ígér Pál Tamás

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
Október 30-án mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház Giacomo Puccini népszerű operáját, a Bohéméletet, Pál Tamás, a színház első karmesterének rendezésében.

A darab kapcsán Gyüdi Sándor főigazgató a színház korábbi sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: a tavalyi évadban a Fausttal, mint a világban máshol alig játszott darabbal azt akarták bebizonyítani, hogy óriási értékek hevernek még a műfajban parlagon. A „slágerdarab” Bohémélet kiválasztásánál pedig az volt a szempont, hogy megmutassák, hogy a műfaj központi darabjaiban is lehet újat mondani. Világviszonylatban a leggyakrabban játszott operák listáját Puccini művei vezetik: a Bohémélet a második helyen áll.

„Nagyon szeretem a Bohéméletet, a hatásán és az értékein évtizedek óta gondolkozom” – mondta el lapunknak Pál Tamás, a darab rendezője. „Azt a furcsaságot vettem észre ugyanis, hogy általában a ’limonádészerű’ előadásoknak is katartikus a vége, mert a darab katartikus ereje akkora, hogy még a ’limonádészerű’ előadásmód sem nagyon tudja a műnek ezt az élményszerű, megrendítő tulajdonságát elvenni” – tette hozzá.
A rendező úgy összegezte a művet, hogy nem éri csalódás azokat, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy a megszokott Bohéméletet lássák; akik pedig valami izgalmasra, megmozgatóra vágynak, azok a szokásosnál racionálisabb, élesebben fogalmazott, sokat mondóbb előadást kaphat.
Pál Tamás az operarendezésekkel kapcsolatban minden újításnak és minden korszerűnek örül, amely a dolgok racionalitását erősíti. „Az a véleményem ugyanis, hogy ebben az irracionális és manipulált világban a művészetnek és az operának is a racionalitást kell szolgálnia” – vallja a rendező, aki a Bohéméletet is ennek szellemében rendezte.
Amíg lesz olyan, hogy beavatás és felnőtté érés, addig ez a darab mindig aktuális lesz – véli a rendező, hiszen a Bohémélet azon a határon játszódik, amikor tehetséges intellektuális fiatalemberek szembekerülnek azzal, hogy az intellektus, a tehetség és a szabadságvágy nem elég ahhoz, hogy az ember teljes életet éljen. „Ez egy nagyon szép darab. Akárhogy gondolkozik az ember, és akármit akar, egyre borzasztóan vigyázni kell: hogy ezt a törékeny dolgot, a szépségét ne tegyük tönkre” – összegzett a rendező.
Az olasz nyelven elhangzó darabot október 30. és 31. után november 27-én és 28-án, valamint december 1-jén és 2-án játsszák még az évben, dirigál Gyüdi Sándor, a színház főigazgatója és Kardos Gábor. A két szereposztásban fellép többek között Kónya Krisztina, Vajda Júlia, Pasztircsák Polina, Fülöp Zsuzsa, László Boldizsár, Boncsér Gergely, Kelemen Zoltán, Réti Attila, Cseh Antal és Altorjay Tamás. Mellettük általános iskolások és egyetemisták mintegy negyvenfős kórusát is hallhatja a nagyérdemű.

Default thumbnail
Előző sztori

A Szeged-Csanádi Egyházmegye hírei

Default thumbnail
Következő sztori

Százezer emlékezőt várnak a Belvárosi temetőbe - Hanganyaggal

Legutóbbi hasonló cikkek