Kultúra

Megmutatni az embereknek az értékeket

2008. június 24., kedd

Fotók: Gémes Sándor

Szegeden idén is nagy sikert aratott a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozat. Szombat este hat és éjjel két óra között a Móra Ferenc Múzeumba és a Móra-parkba több mint 9 ezer látogatót vonzott az esemény, melynek hét helyszínén összesen mintegy 23 ezer látogató fordult meg. Az eseményről Zombori István megyei múzeumigazgatóval beszélgettünk.

- Ön hogyan fogalmazná meg, miről szól a Múzeumok Éjszakája?

- A múzeumok Magyarországon és a világon egy több száz éves intézményrendszert alkotnak, amelynek feladata, hogy az elmúlt tárgyi világ emlékeit megőrizze, tudományosan földolgozza, és ezt kiállításokon a nagyközönségnek bemutassa. E kiállító tevékenység megvalósításának módja az utóbbi években sokat fejlődött, a vezetések, foglalkozások és szóróanyagok mellett különböző multimédiás eszközökkel, filmmel és hangeffektusokkal igyekszünk színesíteni a látnivalókat, az érintőképernyős rendszer a kiállításokhoz bő és többnyelvű anyag megmutatását is lehetővé teszi. A célunk: minél komplexebb, minél sokoldalúbb látnivalót kínálva becsábítani az embereket a múzeumba. Mindezzel együtt tudjuk, hogy van egy igen jelentős, Szeged esetében több tízezres közönség, amely nem jár múzeumba. Megpróbáljuk őket is megszólítani, erre szolgál a Múzeumok Éjszakája. A kiállított műtárgyak alkotják az esemény egy részét, másrészt pedig mindig szervezünk valami olyan rendezvényt, ami helyenként és alkalmanként több, mint ami a múzeum általános profilja. Így például idén Dankó Pista kiállított több mint százéves hegedűjét Frankie Látó szólaltatta meg - ez egy alkalom szülte ötlet volt, amely mindannyiunknak nagy örömére szolgált.

Kuriózum csak most, csak nekünk

- Milyen tapasztalataik vannak a rendezvénnyel?

- Negyedik éve rendezzük meg Szegeden az eseményt, és az a tapasztalatunk, hogy egyre több érdeklődő látogat meg minket. Az is kiderült, hogy az idejövő közönségnek nyolcvan százaléka olyan, aki egyébként nem jár múzeumba, de a Múzeumok Éjszakáját évről évre meglátogatja. Az éjjeli nyitva tartás önmagában is kuriózum, amit szeretnek az emberek. Az Angyali üdvözlet, illetve maga a szakrális tárgyakat bemutató kiállításunk is egy olyan különlegességet jelent, hogy az emberek bizonyára kicsit úgy érezték, hogy ezt most, és „csak most és csak nekünk" mutatják meg. Kollégáimmal úgy látjuk, nagyon jól alakul ez a rendezvénysorozat, és el is várják már tőlünk az emberek évről évre.

Megmutatni a kínálat

- Számos helyszín várta az érdeklődőket.

- Az eseménynek az a lényege, hogy mi ezt az estét nem sajátítjuk ki magunknak, sőt arra törekszünk, hogy minél szélesebb kínálatot nyújtva csalogassuk a nézőket olyan helyekre, látnivalóra is, ahol azelőtt nem jártak. Tavaly javasoltuk a Somogyi-könyvtárnak és a dómnak, hogy csatlakozzanak hozzánk, hiszen nekik is számos értékeik vannak, amiket meg kell mutatni a közönségnek. Azt hiszem, a múzeum mellett a Fekete Házunk, a vár, a vár mögött a középkori templom ásatása, az egykori Juhász Gyula Művelődési Ház, a mai Szegedi Fellebviteli Ügyészség pincéjében a szegedi vár nyugati bástyájának maradványai - a város számára nem akármilyen látványt kínáltak.

- A jövőben gondol még további nyitásra is?

- Szó volt arról, hogy majd a színház is mint megtekinthető gyönyörű épület szintén bekapcsolódna a rendezvényre, hiszen van olyan ember, aki nem jár színházba, de ezen alkalmon láthatná a városi teátrumot. Én el tudnám képzelni, hogy például a városházát is kinyissák: ott van a díszterem, az épület maga is gyönyörű, érdekes. A dóm mellett szívesen bevennénk a résztvevők közé más templomokat vagy a zsinagógát is.

A kiemelt feladat

- És most itt volt az Angyali üdvözlet mint az éjszaka koronája...

- Szeptember elsejétől lesz egy nagy kiállításunk Biblia a képzőművészetben címmel, és erre az alkalomra restauráltattuk ezt a festményt. De arra gondoltunk, hogy miért ne lehetne ezt mindjárt a Múzeumok Éjszakáján is bemutatni... A Múzeumok Éjszakája mindig egy extra dolog, amit már január-februártól szervezünk kollégáimmal. Ezt mindannyian kiemelt feladatnak tekintjük. Tavaly is elégedettek voltunk a több mint húszezer látogatóval, s az idei érdeklődés is be- és visszaigazolta munkánkat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.